BAHAGIAN
B
Bincangkan bentuk agama dan kepercayaan masyarakat Arab
sebelum kedatangan Islam.
PENDAHULUAN
(2/3 Markah)
1. Zaman jahiliah bermula dari tempoh runtuhnya empangan
Maarib hingga zaman sebelum kedatangan Islam. Masyarakat ini tiada nabi dan
kitab suci sebagai panduan.
2. Wujud pelbagai agama dan kepercayaan berpunca dari sikap
mereka yang mengikut hawa nafsu, mengikut tradisi nenek-moyang, pengaruh asing
dan keadaan persekitaran mereka.
ISI – ISI (7 isi x 3M = 20 Markah)
1.
Majoriti menganut agama menyembah berhala atau wathani. Berhala diperbuat daripad
kayu, batu atau emas. Menyembah berhala kononnya dapat memberi manfaat dan
mudarat. Terdapat 360 berhala di keliling Ka’abah seperti al-Uzza, al-Manat,
al-Hubal dan al-Latta.
2.
Masyarakat
jahiliah juga menyembah alam cakerawala
seperti matahari, bulan dan bintang. Mereka menganggap cakerawala ini merupakan
sumber segala tenaga dan kekuatan. Mereka
percaya bulan merupakan tuhan perempuan, manakala matahari sebagai tuhan
lelaki. Memuja matahari diamalkan oleh mayarakat Petra dan Palmyra.
Pemujaan bulan terdapat di Ma’in.
3.
Mereka juga menyembah objek alam
sekeliling seperti pokok, gua, gunung yang dapat menghubungkan diri dengan
tuhan mereka. Mereka percaya air dan pokok merupakan sumber kehidupan, padang
pasir yang kering kontang dianggap tempat kediaman tuhan yang jahat.
4.
Mereka juga mempercayai amalan Polydemonisme iaitu menyembah dewa-dewa,
malaikat, roh nenek-moyang dan jin
yang dipercayai ada kuasa ghaib yang boleh menolong mereka dan melindungi
keselamatan mereka.
5.
Mereka juga menganut agama Majusi
(Zoroester) yang berasal dari Parsi.
Agama ini terbahagi kepada tiga mahzab iaitu Marthiyah, Zarwaniyah dan Zaradushtiyah.
Agama ini menghalalkan perkahwinan antara adik-beradik dan mempunyai penganut
di kawasan seperti Iraq, Yaman, Oman dan Bahrin.
6.
Mereka juga menganut agama Yahudi,
yang dibawa oleh nabi Musa melalui kitab Taurat. Namun Bani Israel telah
mengubah kandungan kitab ini untuk kepentingan peribadi sehingga agama ini
dianggap syirik kerana menduakan Allah s.w.t. Penganutnya terdapat di Palestin,
Yathrib dan utara Tanah Arab iaitu kaum Bani Kinanah, Bani al-Harith dan Bani
Kandah.
7.
Mereka juga menganut agama Nasrani. Agama Nasrani diselewengkan oleh
golongan pendeta. Agama ini diturunkan kepada Nabi Isa melalui kitab Injil.
Agama ini berkembang di Najran, Ghassan dan Hirah. Penganut agama Nasrani juga
dikenali sebagai golongan ahli kitab.
8.
Mereka juga menganut agama Hanif. Agama Hanif diturunkan kepada Nabi
Ibrahim dan penganutnya dikenali golongan Hunafa. Agama ini mentauhidkan Allah
s.w.t. sebagai tuhan yang Esa. Antara tokoh yang menganut agama Hanif ialah
Zaid bin Amru dan Nabi Muhammad s.a.w. sendiri. Agama ini melarang menyekutukan Allah s.w.t, minum arak
dan tidak melakukan sebarang perbuatan keji.
9.
Mereka juga
menganut kepercayaan karut dan tahyul
(animisme). Masyarakat Arab gemar menilik nasib untuk melihat masa depan
mereka sama ada baik atau buruk. Mereka juga percaya ramalan tuah dan sial
dengan melihat arah burung terbang, kepercayaan karut yang ingin menguji
kesetiaan isteri. Contohnya, seorang lelaki yang ingin mengembara jauh akan
mengikat seutas tali pada sebatang pokok, sekiranya tali itu terurai itu
menandakan isterinya telah berlaku curang.
KESIMPULAN
(1/2 Markah)
1. Sikap masyarakat Arab jahiliah yang melanggar syariat
Allah s.w.t. membawa kepada keadaan kucar-kacir dalam soal akidah dan akhlak.
Maka tidak hairanlah pada zaman itu masyarakat Arab hidup dalam kegelapan.
10.
Jelaskan
kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w sebagai ketua Negara Islam Madinmah.
Pengenalan
: ( 3 markah )
1.
Nabi Muhammad s.a.w dilahirkan
pada 12 Rabuilawal bersamaan 20 April Tahun Gajah. Baginda telah menerima wahyu
pertama pada 17 Ramadhan bersamaan 16 Ogos 610M. Baginda secara rasmi menjadi
Nabi ketika berusia 40 tahun 6 bulan. Baginda digelar al-amin bermaksud
yang benar dan boleh dipercayai.
2.
Baginda amat gigih dalam
menyebarkan Islam secara sulit dan terang-terangan selama 13 tahun di Mekah dan
10 tahun di Madinah. Bainda bukan sahaja seorang Nabi dan Rasul bahkan seorang
pemimpin masyarakat dan akhir sekali sebagai panglima perang dan pemimin negara
yanag disegani.
Isi-isi
penting : ( 20 markah )
1. Seorang Nabi dan Rasul
a.
Baginda diakui sebagai Nabi dan
Rasul melalui 3 cara iaitu pertama : menerusi kitab suci al-Quran, Taurat,
Injil dan Zabur. Kedua : melalui sifat-sifat kenabian seperti menerima wahyu
dan mempunyai sifat siddiq, amanah, tabligh dan fatanah. Ketiga : melalui bukti
sejarah.
b.
Bukti kenabian Baginda telah
terserlah sejak zaman kanak-kanak lagi. Contohnya, sewaktu Baginda dibedah oleh
Malaikat Jibrail untuk dibersihkan. Seorang paderi di Syam, Buhaira' juga
mengakui bukti kenabian Baginda.
c.
Penyebaran Islam bermula pada
610M secara sulit dan terangan selama 23 tahun di Makkah dan Madinah. Segala
halangan dan dugaan diharungi dengan sabar. Ada yang menyokong dan ada yang
menentang. Penentangan nyata daripada Arab Quraisy. Berbeza pula dengan Raja
Najasyi dari Habsyah yang menerima Islam disebarkan di Habsyah. Begitu juga
dengan Waraqah Bin Naufal, seorang penganut Nasrani di Makkah mengesahkan
kerasulan Nabi Muhammad s.a.w.
d.
Dalam penyebaran Islam, Baginda
menunujukkan sifat sabar, lemah-lembut, toleransi tetapi tegas dan berpegang
teguh kepada ajaran yang dibawanya walaupun nyawa baginda terancam. Kaum
Quraisy pernah menawarkan pelbagai ganjaran seperti harta benda, wanita dan
kuasa agar nabi menghentikan dakwahnya namun ditolak oleh Baginda.
e.
Sebagai pemimpin agama, Baginda
telah menunujukkan beberapa bidang untuk kesejahteraan masyarakat dan sebagai
panduan. Bidang ibadat seperti solat, zakat, puasa dan sebagainya. Bidang
muamalat seperti urusan pentadbiran. Bidang munakahat seperti nikah kahwin.
Bidang jenayah dan hubungan antarabangsa.
2. Pemimpin Masyarakat :
a.
Nabi Muhammad s.a.w juga telah
menyatukan masyarakat Madinah yang telah lama berpecah iaitu kaun Aus dan
Khazraj menjadi Ansar. Bahkan baginda juga mempersaudarakan kaum
Ansar dan Muhajirin. Selain itu untukmewujudkan kehidupan yang aman dan
harmoni, hubungan orang Islam dan bukan Islam turut diperkukuhkan. Ini
mewujudkan masyarakat Madinah yang lebih kuat aman dan stabil dari segi politik
dan ekonomi. Baginda juga menyeru masyarakat Madinah bekerjasama, bantu
membantu dan sama-sama mempertahankan keselamatan Madinah. Hak-hak kebebasan
beragama juga diberikan peranan khusus untuk mengendalikan suku masing-masing.
b.
Ikatan ummah turut diperkenalkan.
Ini dapat mengekang fahaman assabiyah yang diamalkan. Ini merupakan satu dasar
demokratik yang adil lagi bijaksana. Ianya mewujudkan masyarakat yang saling
menghormati status sosial mereka.
3. Pemimpin Politik :
a.
Kepimpinan Baginda terserlah
sejak di Makkah lagi iaitu apabila Baginda berjaya menyelesaikan masalah
pemindahan Batu Hajar Aswad di Kaabah. Ketokohan Baginda diakui oleh penduduk
Makkah yang bukan Islam.
b.
Kepimpinan yang matang turut
terserlah semasa Perjanjian Aqabah 1 (621M) dan Aqabah 11 (622M).
c.
Sebagai pemimpin politik
berkaliber, Baginda tidak menunjukkan permusuhan kepada kaum Yahudi. Sebaliknya
mengadakan perundingan dengan mereka. Hanya setelah perundingan gagal barulah
Baginda membuat tindakan menyingkirkan mereka dari Madinah dan dilakukan dengan
penuh diplomasi. Semasa Piagam Madinah dibentuk juga kaum bukan Islam juga
dijemput untuk memberikan pendapat dalam Piagam Madinah. Menunjukkan Baginda
pemimpin yang adil.
d.
Di peringkat antarabangsa pula,
Baginda menghantar perwakilan ke Habsyah, Mesir, Byzatine dan Parsi untuk
memperkenalkan Islam. Kesannya dalam masa setengah abad, semua negara berkenaan
tunduk kepada pemerintahan Islam.
e.
Baginda memperkenalkan sistem
Syura. Sistem ini diamalkan khususnya dalam politik dan ekonomi. Contohnya
pengadilan terhadap tawanan Yahudi Bani Quraizah dilakukan secara syura.
4. Pemimpin Ekonomi :
a.
Baginda telah memperkenalkan
dasar ekonomi Islam bagi menggantikan dasar ekonomi jahiliah. Baginda
menggalakkan umat Islam bekerja keras dan aktif dalam perniagaan dan pertanian.
Umat Islam boleh mendapatkan kesenangan dan kekayaan asalkan tidak melibatkan
riba dan menunaikan zakat.
b.
Tanah-tanah terbiar diusahakan
semula dan tanah-tanah tergadai ditebus semula dan diusahakan. Baginda juga
berjaya menyekat kaum Quraisy memonopoli aktiviti perdagangan.
5. Pemimpin Ketenteraan :
a.
Nabi Muhammad s.a.w menjadi ketua
dalam ekspedisi ketenteraan. Asas kepimpinan ketenteraan Baginda adalah
berdasarkan akidah, syariat dan akhlak yang mulia. Menerusi akidah, Baginda dan
para sahabat mempunyai keyakinan ketika menghadapi musuh. Melalui peraturan
perang yang disyariatkan oleh Allah, peperangan dijalankan tidak memerangi
golongan yang lemah, musuh yang tidak bersenjata, tidak memusnahkan harta benda
dan tanaman ketika berperang.
b.
Baginda juga menunjukkan contoh
yang baik seperti dalam peperangan Hunain dan Taif. Baginda telah menunjukkan
sikap kemanusiaan dengan memulangkan semula harta benda yang ditawan kepada
musuh. Tindakan ini membuatkan sebilangan pihak musuh tertarik untuk memeluk
Islam.
c.
Baginda juga bersikap adil kepada
semua tentera yang sama-sama berperang dengan membahagikan sama rata hasil
rampasan perang. Kepada pihak musuh yang tewas juga, Baginda juga tidak
mengejar musuh yang lari. Sikap Baginda ini amat dihormati oleh pihak musuh dan
juga tentera Islam.
d.
Baginda dianggap sebagai panglima
tentera dan ahli strategi perang. Baginda dapat merancang taktik dan strategi
seperti perang Badar dan Khandak. Dalam perang Badar, Baginda menggunakan
taktik tunggu dan lihat serta menyusun tentera dalam bentuk barisan (saf). Dalam
perang Khandak, Baginda menggunakan strategi bertahan dengan menggali parit
sekeliling kota Madinah sebagai benteng pertahanan. Dalam perang Taif, Baginda
menggunakan taktik mengepung benteng pertahanan musuh dan seterusnya
malancarkan serangan bertubi-tubi.
Kesimpulan ( 2 markah )
1.
Jelas menunjukkan Baginda
merupakan seorang Nabi dan Rasul yang disegani malah merupakan seorang pemimpin
masyarakat dan negarawan yang ulung.
2.
Ini menunjukkan Islam bukan
sahaja mementingkan aspek aqidah semata-mata tetapi turut mementingkan hal
ehwal kehidupan seharian.
11.
Huraikan etika peperangan dalam Islam melalui
ekspedisi ketenteraan yang disertai oleh Nabi Muhammad s.a.w.
A. Pengenalan ( 3 markah )
1.
Sesungguhnya Islam tidak menggalakkan peperangan, namun setelah
turunnya wahyu yang membenarkan umat Islam mengangkat senjata, Nabi Muhammad
s.a.w. telah membentuk angkatan tentera Islam yang dianggotai oleh golongan
Muhajirin dan Ansar.
2.
Matlamat penubuhan angkatan tentera hanyalah untuk mempertahankan
negara, maruah serta kesucian agama daripada dinodai oleh musuh khususnya
golongan musyrikin Quraisy, Yahudi serta Rom dan Parsi.
3.
Pada zaman Rasulullah s.a.w., peperangan dalam Islam dapat dapat
dibahagikan kepada dua iaitu sariyah merujuk kepada tindakan menyekat
rombongan–rombongan pedagang ataupun musuh–musuh Islam serta ghazwah yang
melibatkan peperangan secara besar–besaran seperti Perang Badar, Perang Uhud,
Perang Ahzab dan sebagainya.
B. Etika peperangan dalam
Islam ( 7/9 X 3M = 21 Markah )
1.
Dalam usaha memenuhi misi–misi peperangan, Islam telah
menggariskan prinsip–prinsip dan kaedah umum (etika) dalam jihad yang wajar
dipatuhi oleh tentera Islam sewaktu di medan perang. Antaranya ialah harus
mengajak manusia kepada Islam sebelum memeranginya. Hal ini telah diberikan penekanan
oleh Rasulullah s.a.w. ketika mengepung Kota Taif dalam Perang Taif. Baginda
s.a.w. telah memberikan tiga pilihan kepada musuh Islam; iaitu menganut Islam,
berdamai atau berperang.
2.
Islam hanya membenarkan umatnya mengangkat senjata atau memerangi
musuh seandainya mereka memerangi Islam terlebih dahulu. Hal ini dapat dilihat
terutamanya ketika Perang Badar, tentera Islam hanya menunggu serangan musuh
yang menceroboh, barulah berlaku peperangan secara besar–besaran.
3.
Dalam ekspedisi peperangan, tentera Islam tidak boleh memerangi
orang kafir yang tidak memiliki kekuatan dan daya upaya seperti kanak–kanak,
kaum wanita, orang cacat, lumpuh, paderi atau pendeta. Berdasarkan etika inilah
golongan–golongan ini tidak dikenakan jizyah pada zaman Rasulullah dan Khulafa
al Rasyidin kerana dianggap tidak mengancam keselamatan Negara Islam.
4.
Tentera Islam juga dilarang merosakkan harta benda, memotong pokok
atau membakar rumah kecuali dalam keadaan darurat untuk menyingkirkan halangan
yang ada di hadapan gerakan dakwah. Ini membuktikan bahawa betapa Islam
mementingkan keamanan serta kesejahteraan kepada masyarakat seluruhnya. Ini
terbukti ketika Rasulullah s.a.w mengepung Kota Taif, harta–harta musuh Islam
langsung tidak diusik.
5.
Sesuai dengan pilihan–pilihan yang diberikan kepada seteru–seteru
Islam, maka Islam menetapkan etika tidak boleh memerangi orang yang sudah
menyerah atau kafir dhimmi atau mereka yang sudah mengikat perjanjian damai
serta mengaku taat setia kepada pemerintah Islam. Buktinya, Baginda s.a.w telah
menerima Suhail bin Amru yang dihantar oleh Quraisy untuk berunding dengan
Baginda s.a.w agar tidak menyerang Kota Makkah, sekaligus telah membawa kepada
termeterainya Perjanjian Hudaibiyah pada tahun 6 Hijrah.
6.
Etika seterusnya ialah Islam melarang sebarang perbuatan yang
boleh mengaibkan musuh, antaranya ialah tentera tidak boleh mencincang mayat
atau musuh yang terbunuh, sebagaimana tindakan yang dilakukan oleh Hindun binti
Utbah terhadap jasad Saidina Hamzah, bapa saudara Rasulullah s.a.w. di medan
Perang Uhud.
7.
Sebarang perjanjian damai yang dimeterai wajib ditaati. Oleh sebab
itulah ketika Perjanjian Hudaibiyah dimeterai pada tahun 6 Hijrah, meskipun
fasal–fasal dalam perjanjian itu seolah–olah memberikan kelebihan kepada musuh
Islam, namun Rasulullah s.a.w. mempunyai misi yang tersendiri. Sikap musuh
Islam yang melanggar gencatan senjata yang dipersetujui membolehkan Rasulullah
s.a.w. mengetuai tentera Islam membuka Kota Makkah pada tahun 8 Hijrah.
8.
Etika terakhir yang dianjurkan oleh Islam ialah tawanan perang
akan dilayan dengan baik. Ia merupakan salah satu kaedah berdakwah yang diajar
oleh Rasulullah s.a.w. Meskipun ada cadangan daripada para sahabat agar
musuh–musuh Islam yang ditawan dalam Perang Badar dibunuh, Rasulullah tidak
menerima sebaliknya Baginda menggunakan kaedah diplomasi, tawanan perang harus
menebus diri dengan ilmu pengetahuan dan sejumlah wang tertentu. Ternyata
kaedah inilah yang berjaya menarik ramai musuh Islam akhirnya menerima Islam
sebagai ad-din.
9.
Satu lagi etika peperangan yang dianjurkan oleh Islam, cara
pengagihan harta rampasan perang atau ghanimah. Harta–harta yang diperoleh
bukan dibolot oleh Rasulullah s.a.w. sebaliknya, ia diagihkan secara sama rata
dalam kalangan para pejuang yang terlibat dalam sesuatu medan peperangan.
Namun, selepas kewujudan Baitulmal, harta–harta berkenaan diurus dengan lebih
bijak; digunakan untuk pembangunan negara, khususnya pada zaman pemerintahan
Khalifah Umar al Khatab.
C. Kesimpulan ( 2 markah )
1.
Ternyata etika–etika yang dianjur oleh Islam sebenarnya bukan
sahaja memberikan kesan yang positif kepada tentera–tentera Islam sendiri,
bahkan ia menjadi saluran atau wadah dakwah.
2.
Hal ini terbukti khasnya melalui Perang Badar, etika–etika yang
diamalkan telah menarik perhatian ramai musuh Islam yang mana akhirnya mereka
menerima agama ini.
12. elaskan sumber dan
peranan Baitulmal pada zaman Khulafa ar-Rasyidin.
Pendahuluan (3 Markah)
1.
Baitulmal merupakan sebuah institusi kewangan yang berfungsi untuk
mengurus harta-harta umum atau menjadi tempat menyimpan barang-barang berharga
seperti emas, perak, batu permata dan seumpamanya.
2.
Baitulmal telah bermula pada zaman Rasulullah s.a.w dan berterusan
ke zaman Khulafa al-Rasyidin dan selepasnya dan diperkemaskan perlaksanaannya
sepanjang zaman Khulafa al-Rasyidin.
3.
Sumber Umum Baitulmal diperoleh daripada 3 sumber utama :
a.
Harta Masyarakat - Sumber yang diperoleh daripada golongan kaya
dan diagihkan kepada golongan yang berhak menerimanya.
b.
Harta Negara-Sumber yang diperoleh daripada harta rampasan perang,
cukai kharaj, jizyah dan harta tanpa waris.
c.
Harta Umum-Terdiri daripada hasil perniagaan, pertanian dan
sebagainya.
4.
Tujuan penubuhan Baitulmal ialah untuk meningkatkan perkembangan
ekonomi negara, menyediakan keperluan asas dan membasmi kemiskinan.
5.
Pembahagian harta Baitulmal ditentukan mengikut keperluan secara
adil dan saksama berdasarkan prinsip ekonomi Islam.
Isi-isi
A.
Sumber – sumber Baitulmal (5 isi x 2M = 10M)
1.
Zakat
Sebahagian
harta yang dikeluarkan oleh umat Islam yang layak untuk diagihkan kepada mereka
yang berhak menerimanya. Terdapat beberapa jenis zakat iaitu zakat fitrah,
zakat harta, zakat ternakan dan pertanian, zakat emas dan perak.
2.
Kharaj
Kharaj
ialah cukai tanah yang perlu dibayar oleh semua pemilik tanah di wilayah
taklukan kerajaan Islam dengan kadar 10 peratus.
3.
Jizyah
Jizyah merupakan cukai perlindungan yang dikenakan ke atas orang
bukan Islam yang berada di bawah naungan negara Islam atau mempunyai perjanjian
damai dengan negara Islam iaitu orang kafir Zimmi. Jizyah dikenakan dengan
beberapa syarat tertentu iaitu lelaki yang merdeka, baligh, masih hidup dan
berupaya. Kadar cukai yang dikenakan
ialah sebanyak 12 hingga 48 dirham.
4.
Ghanimah dan al-Fay
Ghanimah
merupakan harta rampasan perang. al-Fay ialah harta rampasan tanpa perang,
harta peninggalan orang mati yang tidak ada pewaris dan harta karun. Satu
perlima daripada harta ghanimah dan al-fay diperuntukkan kepada perbelanjaan
pusat di Madinah. Harta yang selebihnya dibahagikan kepada tentera yang
terlibat dalam peperangan.
5.
Usyur
Usyur merupakan cukai perniagaan yang dikenakan kepada peniaga
Islam dan bukan Islam. Bagi kafir Harbi, iaitu kafir yang tidak ada perjanjian
damai dengan negara Islam dikenakan usyur sebanyak 10%. Bagi kafir Zimmi yang
bernaung dibawah pemerintahan kerajaan Islam hanya dikenakan sebanyak 5 %.
Cukai usyur yang dikenakan apabila cukup nisabnya iaitu sebanyak 200 dirham.
B.
Peranan Baitulmal (5 isi X 2 markah)
1. Membantu
perkembangan ekonomi Islam. Membantu
golongan miskin dan kurang bernasib baik. Dapat mengurangkan jurang perbezaan
antara golongan kaya dengan golongan miskin. Bentuk bantuan seperti makanan,
tempat tinggal dan sebagainya.
2. Sumber utama
memperkukuhkan angkatan tentera. Penting
bagi menjamin negara Islam daripada ancaman musuh yang memiliki kekuatan
tentera. Pada zaman pemerintahan khalifah Uthman, sumber Baitulmal digunakan
untuk memperkukuhkan angkatan tentera Islam yang menghadapi ancaman daripada
tentera Byzantine.
3. Menyalurkan sumber
kewangan bagi perbelanjaan kerajaan pusat.
Melibatkan kos pentadbiran dan memberi elaun kepada angkatan
tentera. Pada zaman pemerintahan Saidina Umar, Baitulmal telah mengeluarkan
elaun kepada angkatan tentera sebagai ganti kepada larangan memiliki tanah di
negeri yang baru ditakluki. Ini dapat membantu memakmurkan negara daripada
berlakunya perselisihan untuk memiliki tanah.
4. Menyelaraskan
kutipan dan agihan harta berasaskan syariat Islam. Harta Baitulmal tidak boleh digunakan sesuka
hati. Pengagihannya mestilah adil dan saksama. Semasa pemerintahan Saidina Ali,
beliau tidak pernah menggunakan harta Baitulmal ketika menghadapi tentangan
daripada Muawiyah walaupun mendapat desakan daripada para sahabat.
5. Menyimpan harta
Negara. Sebagai khazanah perbendaharaan Negara.
Kesimpulan
(2 markah)
1.
Pelaksanaan dan fungsi Baitulmal pada zaman Khulafa al-Rasyidin
adalah berlandaskan syariat Islam dan tidak berlaku penyelewengan.
2.
Apa-apa yang berkaitan.
No comments:
Post a Comment