kelemahan paling aku tak suka adalah kualiti kereta ni boleh dikatakan agak rendah. sebelum ni aku guna vios CBU Thai. kali ini city CKD. kualiti badan yang rendah. korang boleh rasa masa cuci kereta. body dia tenggelam bila kita tekan kuat sikit. kualiti macam ni aku dapat rasa masa basuh myvi wife aku. selain itu gab antara bonet belakang. boleh masuk 1 jari weh. bukan standart dia 0.4cm je ke?. bukan unit aku je. malah hampir semua. mula2 bila aku naik kereta ni aku pasang seat belts terkesima aku. butang merah tu makai macam janda anak 7 la. longgar tak solid. penggunaan plastik murah pada dashboard tu biasa la spec S pulak tu. pemasangan sesetengah bahagian dalam juga tidak kemas. malah ramai juga rakan2 dapat pakej cengkerik sekali (mujur aku tak) . bila anda pernah pakai kereta yang lebih berkualiti anda akan dapat rasa rendahnya kualiti city ni. tp jangan risau lama kelamaan itu anda tidak akan sedar bila sudah selalu menggunakanya.
kedua yang aku tak suka pasal city terutama spec S ni adalah keputusan melampau untuk mengurangkan kos/harga sehingga buang benda2 tak masuk akal. jika nak buang aircond di belakang tu aku fahamlah sebab maybe mahal benda tu, screen sesentuh pun masuk akal lagi. ini poket kerusi di belakang pun dia buang. dia kasi 1 je poket. kancil bapak aku tahun 1999 tu pun dapat 2 poket ok. apa ke binggai keputusan ni. pastu shark fin dia tukar pakai antena. kebetulan masa ruby red ni keluar dia bagi antena kt belakang. masa mula2 keluar spec S ni dia bagi antena radio tu kena tarik keluarkan. dekat belah depan. 1 lagi rasa sedih juga spec S ni tak dapat meter sama seperti kereta lain. dia bagi zaman dinasor punya hawau haha. selalu dia bezakan screen, rim, keyless dan ciri keselamatan je kot. ni meter pn kasi yg lain. 1 lagi yang aku rasa malu tapi orang lain mungkin tak perasan adalah kerusi belakang yang tak boleh lipat. dia dah lekat dengan body. apa punya pe'el honda nilah huhu. ... tapi spec S skrg ni dah ok tak macam dulu.
servis juga aku rasa 1 kelemahan dari honda. pertama pusat servis SC kebanyakan taraf 2 bintang kalau kira hotel. sebab selama ni servis toyota sekali pergi honda sedikit lebih baik dari perodua. servis pun tak mesra. mereka lebih menjual dari memberi servis. saya ulang lebih berminat menjual barang dari memberi servis. mereka masukan dan offers barang2 tak perlu. kebetulan aku ni rajin juga tolak ingat kira bijak dah. sekali semalam dalam group honda city cakap dia servis 20k 200++. terkejut aku. aku dah 70k tak pernah bayar bawah 300. jadi aku tengok la resit lama, rupanya ada yang dalam jadual tak ada tapi pusat servis masukan. 1st minyak dari 88 jadi 129. kedua penapis udara. ingat benda tu wajib, takut la tak buat nanti hilang jaminan sekali tak ada pun dalam jadual servis rasmi. masalah dengan SC honda selain sombong lagi tak mesra (pengalaman dari johor, perlis dan kedah). berbeza dengan toyota. cuma servis honda ni cepat. tak sampai 1jam 30 minit. tak pasti ini kelebihan atau tak. toyota dulu 2 jam biasa. 4 jam pun ada. adakah ia sebab honda lebih cekap atau toyota lebih teliti?. selain itu appointment selalu full. setahun lepaslah. sekarang Sc dah bertambah. ok sikit. di toyota walk in pun boleh. honda 2 minggu awal pun kadang2 penuh. sebab tu sampai ke perlis servis. kalau alor setar siap cakap (call) dengan kerek, 2 bulan penuh. bila cakap takut terlebih saya nak out station dia kata letak kereta 3 hari di SC. abis aku nak pergi kerja naik apa?. selain itu bila call nak servis awal2 dah tanya servis berapa K?. mintak no kereta pun belum kadang2. mungkin mereka tanya sebab nak ejas hari apa yang boleh selit. tapi mungkin juga SC nak ambil servis yang mahal sahaja. atau nak ambil servis yang upah buruh di caj bukan free (free 6 kali). itulah sebahagian pengalaman dengan SC honda. panjang pula.
cukup rasanya. takut nanti marah army H serang blog aku pula hehe... nanti part 5 aku buat kesimpulan untuk korang.
cukup rasanya. takut nanti marah army H serang blog aku pula hehe... nanti part 5 aku buat kesimpulan untuk korang.
No comments:
Post a Comment