PENAJA

Saturday 17 August 2019

Pengalaman memandu Honda City generasi ke-6 Part 1 pandu uji

salam semua. hampir r 2 tahun blog ni berhabuk, kali ini aku kembali dengan post yang menarik ini. jika dahulu pengalaman aku menggunakan Toyota Vios menjadi trending juga dalam blog ini, jadi kali ini adakah Honda City juga akan boom?.

sebenarnya 9 Ogos lalu genaplah 3 tahun aku menggunakan Honda City ini. Perbatuan pula sudah masuk 80k. maksdnya dah nak major servis la sepatutnya. jadi aku akan mulakan mcm mana aku boleh terjebak untuk membeli Honda City gen6 ini.

ceritanya bermula apabila aku strees. kalau aku strees aku suka shooping. sebab shopping ni satu terapi. kadang2 beli barang dapur pun buat aku rasa gembira dan tenang. sebab tu saya suka beli barang dapur. lagi suka pergi seorang2. kalau bawak anak2 tak hilang strres jawabnya haha.

disebabkan strees melampau, 3 tahun lalu aku start kereta dan menuju ke 4S nissan ni JB. sebelum tu dalam otak aki ni dah set nak beli kereta baru. target nya sedan segment B. bulan2 sama dengan Vios atau kurang. vios dulu 838. low down payment. jenama Jepun. dapat cash 5k. tulah ciri2 nya.

 sebenarnya vios dulu dah guna 5 tahun, perbatuan dah lebih 200k.kira setahun 40k. 2 kali ganda dari biasa penggunaanya. dulu tu je kereta yang ada. memang lenjan semahunya. walaupun sudah 200k tapi vios memang tak ada masalah. cuma ada 1 masalah. bila pagi2 nak start akan bunyi rantai bergesel. tu tandanya taiming chain dah nak kena  tukar hahaha.

selepas buat penelitian riangkas di internet, aku terus start kereta ke 4S Nissan di JB. target adalah Almera. kenapa almera sebab dia sedan jepun paling murah dan ada rebet 7k mcm tu. kira 0 down payment. pada masa tu pula ada promosi dapat body kit yang ada day light tu pula. free. lagi la aku suka sebab di web nissan tak ada news tu lg. semakin teruja beb hahaha. selepas bincang dengan SA aku putuskan ambil spec pertengahan. sesuai dengan bajet bulanan. aku bayar booking Rm100. kemudian aku pulang dengan senyuman berjela2 hahaha. rasa puas dan hilang strees masa tu. tak sabar nak bagi tau anak bini dan makbapa hahaha. jakun habis... lupa nak cakap aku pergi booking tu bini aku pun tak tahu masa tu

ok sambung part2... boleh kan... 

No comments:

Post a Comment