PENAJA

Monday 15 August 2016

Misi beli rim baru yang murah dan berbaloi

assalam...ok kereta baru pun dah kluar pada hari jumaat hari 2. gatal tangan amik no.plat wilayah. xsedar diri tol orang johor ni hehe...bukan apa sebab selalu balik kg isteri kt kedah...lagi pulak JDT tgah up.so ramai la y rasa xselesa bila nampak plat J...agaknyalah...lagi pun bila plat W orang tak perasan sangat kereta 2 baru ke tidak. xd la tumpuan ramai sangat...rasional x alasan 2 haha..

ok sebab honda city ni spec dia S semata so korang paham2 la. dia bagi rim besi je.pedih rasa. antena lak bg batang itam 2. sbagi sirip jerung. oit bape hengget je kan kalau nak bagi benda 2. lg hampeh chrom kt gril depan dan kt belakang tak kilat huhuhu...so dari segi luaran nanti korang dah nampaklah beza antara spec paling cikai dan spec2 lain...pedih!.

bila tanya kt mana nak cari rim murah kt johor? jawapan paling terkenal adalah Batu pahat. semualah cakap mcm 2. tapi bila abng ipar aku y dok BP tnya kawan dia y keje kedai rim. dia kata 15" 850...ok ke x mcm 2...so aku kan amik kereta kt honda kulai.pas amik kereta terusla pusing2 kulai cari. jumpa 1 kedai ni depan bus stand kulai. mmula2 datang masa otw amik kereta dia bukak harga 850. dan ada lak rim yang aku dgn bapak aku berkenan. so cakap kt cina 2 nanti aku datang pas amik kereta.

 

ni rim kt kulai y dia kata harga 850. cun x


pas amik kereta,tanya orang honda.dia pun cakap cari kat BP. so pas amik kereta g la kedai tadi. tawar harga dan last2 dia bagi 800. so nak jadi la ni. pas2 dia cakap kne tambah nat rm5/biji dengan tambah apa tah.masuk GST 1060...wah2 lari bajet. berhuhuhu jelah aku. kempunan rim tersebut.


sebelum amik kereta kt kulai aku sebenarnya dan tgok la beberapa rim kat kota tinggi...ada gk y aku berkenan...ni rim kat kota tinggi y aku tgok. ni kedai kat Hankook kt depan econsave. dia bagi harga sebelum tolak rim rm750. aku rasa dah murah 2 sebab kt mudah pun 2nd 600 ke atas. tapi aku xtanya la all ini ke x.sebab kereta belum keluar tak naklah lebih2 sangat...ok x rim2 ni. sebab pilihan y ni je ada (yang aku berkenan lah)

ni kedai lain bukan hankook.aku berkenan gak dengan y bilah 5 tu. harga dia tulis 1k tapi tak tanya tuan kedai.aku baca kt harga dia tulis je



selang sehari selepas aku amik kereta aku g kota tinggi konon nak pasang rim kt kedai hankook la.tapi dah niat nak usha kedai-kedai lain gk. dalam senarai nak g Mamat Tayar dan kedai sebelh sungai kt BSN...sampai je kota aku terus ke mamat tayar. tgok pilihan rim yang ada....seperti dibawah...


ok ke tidak pilihan tu. aku tanya harga dia cakap rm800 siap pasang semua sekali. all in la maksdnya. wah ok 2...aku cakap nak tolak rim besi.dia amik rm100. peh rm700 dh cun sgt kot...pas2 dia cakap xmasauk gst lg tau. aku kira2 masuk GST baru rm750.ok sgat ni walaupaun GST mcm haram dan haram jadah.

next step try pasang rim kt tayar nak tgok cocok ke x...lihat la gambar di bawah...korang suka yang mana?.




selepas dinilai maka aku pilih yang di bawah ni. hampir sama dengan kt kulai ari 2 tapi aku rasa yang kt kulai lagi cantik...yeke?.tah la...tp aku puas hati dengan harga dan rupa rim ni. 200 kot beza dia dengan kt kulai...


nilah rupa pas pasang. semasa aku pasang rim ni bapak aku call.dia pun tgah usha rim untuk aku.kat kota gak. dia cakap kt depan bank islam kota tinggi kedai kt coner lot harga rim 15" rm650 makai murah 2...abah aku kata mula2 dia bukak rm850. sebab abah aku kenal pomen 2 menantu orang kampung aku dia bg harga rm650.tapi sebab aku tgah pasang rim baru abah aku xtanya lebih lanjutlah...xd rezeki lah dengan kedai depan bank islam 2...

ok tq sebab baca

No comments:

Post a Comment