PENAJA

Friday 2 November 2012

jambatan unik di seluruh dunia


 Jambatan Banpo (Korea Selatan) : Jambatan Air Pancut
16 (Gambar) Antara Jambatan Yang Menarik Dan Unik Hasil Kreativiti Manusia
Pada 9 September 2008, Banpo Jambatan di Seoul (Korea Selatan) mendapat facelift utama: 10.000 nosel air pancut yang berjalan sepanjang jalan di kedua sisinya. Setelah dipasang, jambatan berubah menjadi wisata utama, sebagai jambatan pompa keluar 190 ton air per minit dengan menggunakan air dari sungai di bawah ini.
Jambatan Millau (Perancis): Jambatan Tertinggi di Dunia
26 (Gambar) Antara Jambatan Yang Menarik Dan Unik Hasil Kreativiti Manusia
Setinggi 1.125 kaki di atas Lembah Tarn di selatan Perancis, mengarungi Jambatan Millau boleh dikatakan seperti terbang. Karya Foster & Partners ini sedikit lebih tinggi dari Menara Eiffel, memakan masa tiga tahun untuk pembangunan dan dibuka pada umum tahun 2004. Selain memberikan pemandangan lembah di bawahnya, ketika awan terbentuk di bawah jambatan, Millau bukanlah tempat bagi orang yang takut ketinggian! Jambatan Millau memiliki panjang  8.071 kaki dengan rintangan tunggal terpanjang 1.122 kaki dan kejelasan maksimum di bawah adalah 886 kaki; jadi jambatan ini sangat indah dalam bentuk miniatur ataupun bentuk aslinya. Dek jembatan disokong oleh 7 pilon dan berbobot 36.000 ton. 7 menara, masing-masing setinggi 292 kaki dan berbobot 700 tan, dipasang ke pilon penopang
 Henderson Waves (Singapura): Jembatan Pejalan Kaki Terindah
gg (Gambar) Antara Jambatan Yang Menarik Dan Unik Hasil Kreativiti Manusia
Pada ketinggian 36 meter atau 12 tingkat dari permukaan jalan, jambatan ini merupakan jambatan pejalan kaki tertinggi di Singapura. Jambatan sepanjang 300 meter ini menghubungkan taman di Mount Faber dan Telok Blangah Hill
Jambatan Teluk Hangzhou (Cina): Jambatan Lintas Lautan Terpanjang di Dunia
Untitled bb (Gambar) Antara Jambatan Yang Menarik Dan Unik Hasil Kreativiti Manusia
China membuka jambatan terpanjang di dunia merentasi laut iaitu menghubungkan bandar pelabuhan China timur, Qingdao ke pesisir pulau Huangdao.Jambatan tersebut sepanjang 42Km dan selebar 35m dengan kos RM4.5bilion.Jambatan itu beserta terowong bawah tanah dan di sokong dengan 5000 tiang yang menambil masa 4 tahun untuk di bina.
Rolling Bridge (Britania Raya): Jambatan yang dapat menggulung sendiri
the rolling bridge (Gambar) Antara Jambatan Yang Menarik Dan Unik Hasil Kreativiti Manusia
Dirancang oleh Heatherwick Studio, Rolling Bridge pemenang penghargaan ini terletak di Paddington Basin, London. Daripada menggunakan mekanisme jambatan terbuka konvensional, yang terdiri dari elemen rigid tunggal yang naik untuk membolehkan kapal lewat, Rolling Bridge menggulung diri hingga dua hujungnya bertemu. Ketika dalam posisi horizontal, jambatan ini merupakan jambatan pejalan kaki besi dan kayu normal; terbuka penuh, jembatan ini membentuk lingkaran di satu sisi yang berbeda dari posisi lurusnya. Dua belas meter panjangnya, jambatan ini dibuat oleh delapan bagian besi dan kayu, dan dibuat melengkung oleh tenaga hidrolik yang dipasang di handrail setiap bahagian.
Jambatan Oliveira (Brazil): Jambatan kabel berbentuk X pertama di dunia
Oliviera (Gambar) Antara Jambatan Yang Menarik Dan Unik Hasil Kreativiti Manusia
Jambatan Octavio Frias de Oliveira yang melintasi Sungai Pinheiros di São Paulo, Brazil dibuka bulan Mei 2008. Setinggi 138 meter (450 kaki), dan menghubungkan Marginal Pinheiros dengan Jornalista Roberto Marinho Avenue. Reka bentuknya unik dengan 2 dek melengkung melintas satu sama lain melalui menara penopang berbentuk X.
 Wind and Rain Bridge (Cina): Jembatan Bangsa Dong
7 (Gambar) Antara Jambatan Yang Menarik Dan Unik Hasil Kreativiti Manusia
Wind and Rain Bridge adalah simbol arsitektor bangsa minoritas Dong. Wind and Rain Bridhe di Diping adalah yang terbesar dalam jenisnya di Provinsi Guizhou, dimana komunitas Dong terbesar Cina menetap. Jembatan ini sepanjang 50 meter dan pertama dibangun tahun 1894 selama Dinasti Qing 100 tahun yang lalu. Tetapi, struktur aslinya terbakar dalam kebakaran besar 1959 dan yang dilihat pengunjung saat ini adalah pembuatan ulangnya yang selesai tahun 1964. Merupakan arsitektur kayu murni yang terdiri dari pilar, purlin dan baluster dalam berbagai ukuran dan bentuk. Badan jembatan terbagi menjadi tiga bagian, yang terbesar di tengah berbentuk menara drum Cina tradisional. Pilaster dan eave jembatan dihiasi dengan bunga dan pahatan dan jembatan ini sangat unik.
Tower Bridge (Inggris): Paling Terkenal dan Jembatan cantik Victoria
Untitledgg (Gambar) Antara Jambatan Yang Menarik Dan Unik Hasil Kreativiti Manusia
Pada tahun 1894, Horace Jones dan Wolfe Barry, Tower Bridge telah membina 141-ft menara tinggi dan Tower of London yang dekat adalah salah satu landmark yang paling terkenal di London dan salah satu paling indah di dunia. Panjang jambatan 800-kaki memiliki 28-ft jarak ruangan ketika tertutup, tetapi meningkatkan di pusat untuk pembersihan maksimum 140-ft yang memungkinkan kapal-kapal untuk mewariskan Thames. Kembali di hari-hari pada saat barang dipindahkan melalui laut, bukan udara jambatan dinaikkan sekitar 50 kali sehari. Tower Bridge mengambil 432 pekerja 8 tahun untuk didirikan. Selama waktu itu mereka tenggelam 70.000 tan menjadi 2 besar batu dermaga, menurunkan 2 diimbangi bascules ke tempatnya masing-masing berbobot 1.000 tan dan kemudian berpakaian seluruh jambatan di Portland cornish batu dan granit untuk menyamarkan 11.000 tan baja di bawahnya.
Magdeburg Water Bridge (Jerman): Europe’s Largest Water Bridge
eeeeee (Gambar) Antara Jambatan Yang Menarik Dan Unik Hasil Kreativiti Manusia
Jambatan Magdeburg Water yang menghubungkan bekas Jerman Timur dan barat di atas Sungai Elbe, dan itu dibuat sebagai bagian dari proyek penyatuan. sepanjang 1 km , 500 juta euros jambatan air sungai memungkinkan tongkang untuk menghindari panjang dan kadang-kadang tidak dapat diandalkan sepanjang bahagian Elbe.
Ponte Vecchio (Italia): Terlama dan Paling Terkenal dari jenis
hhhhjjj2 (Gambar) Antara Jambatan Yang Menarik Dan Unik Hasil Kreativiti Manusia
Ponte Vecchio di Firenze adalah salah satu tempat wisata paling terkenal di Itali, dan dianggap sebagai batu tertua yang dibangun seluruhnya, segmental arch jambatan di Eropah, walaupun ada banyak segmen yang parsial. Ini pada awalnya dibangun dari kayu sampai hancur oleh banjir pada 1333, dan 12 tahun kemudian dibangun kembali dengan menggunakan batu. Terkenal kerana lapisan toko, jambatan telah menampung semua orang dari Medieval pedagang dan tukang daging untuk souvenir kios-kios dan seni dealer.
 ::P/S:Inilah antara jambatan-jambatan yang cantik yang ada di dunia..Jika anda ada maklumat tentang jambatan yang unik boleh kongsi bersama…


Kredit : Ohduniaku Jambatan Tercantik Dan Unik Di Dunia | Ohduniaku http://ohduniaku.com/jambatan-tercantik-dan-unik-dunia#ixzz2B4O2HNOJ

No comments:

Post a Comment