PENAJA

Wednesday 23 December 2015

4 hari 3 malam di phuket, thailand part 1

hi, dh lama rasanya x update blog ni. sory la bz sgt skrg ni. so ari ni nak update cerita pasal jalan2 di Phuket hari 2.

aku g dengan kawan dalm kumpulan 4 orang. g dengan geng bujang2. bujang ke masalahnya? haha...kami g pada 13/12 sampai 16/12. naik Air asia. tiket time 2 total RM288 g balik. pada asalnya hanya dalam RM250 tp ada tambah ape tah jdi 288. ok la 2 kn.

so kami bertolak dari johor pkol 1 petang. g muar jap ambil kawan dan terus ke air port. oh salah kami ke putrajaya dan park kereta di sana. sebab murah sikat berbanding park di KLIA. dari putrajaya kami naik ERL sampai ke KLIA2. flight kami jam 8.10 malam.

korang teka kami sampai putrajaya pkol berapa?. kami sampai pkol7.00 malam. xcuak ke ko rasa. sb perjalanan kereta banyak dan jalan hujan. so sangkut. ngeri siot. pas park kereta kami trus lari ke ERL, sampai ERL train sampai 25 minit lg. lg la cuak. berhuhuhu kami. nasib kami dah chek in. tp masalhnya kami xprint lg tiket huhu. dah la penerbangan antrabangsa banyak pemeriksaan.

so train sampai tepat pada masanya jam 7.40 dia gerak. sampai kt KLIA 2 pkol7.55, apa lagi amazing race la kita orang. kami berpecah 2 sebab 2 org nak tukar duit (time nilah nk tukar duit) aku dgn lg sorg g print tiket. g kt self servis, try2 xleh print. suroh staff air asia pun xboleh gk. dia suroh g kuanter. kt kuanter dia nak pasopert setiap penumpang lak. adoiiiiiiii. so 2 org je y dpt print....aku call kwn aku 2 suroh naik cpt g print. kwn aku 2 lak kelu 1000 bahasa sebb cuak. so aku trus beratur untuk pemeriksaan, so aku dh lepas. beratur kt pasport lak. xlama pas 2 kwn aku pn sampai lg 2 orang 2. so lega kalo xg semua xg. tp sorang kwn aku y saing aku 2 dh lepas. so tgal kami 3 orang je la. time 2 dh pkol8.00 malam. aku dh bayagkan memg terlepas la ni. wife aku sure tersenyum jika tau aku xjdi g. cissss....

so kami truskan gak smpai mana yang mampu. lepas pasport trus berlari seolah2 kami dalam amzing race dgn bawak beg besar. ni 1st time aku naik kt KLIA2, sebelum ni naik kt LCCT, punyalah jauh berlari. sampai kwn aku y 2 orang 2 xmampu lari.dia jalan je.tp aku trus gagah gk lari.masa bording dh nak sampai...

akhirnya dengan peluh2 kami sampai gk ke gate no. berapa tah aku pun dh xingat.dlm otak aku bayangkan kwn aku y dh lepas 2 dok tahan kapal 2 dri terbang hahaha...bila aku sampai je sna aku trus rasa nak menyumpak mcm kimK. rupanya flight lewat sb hujan. jadah betul. pkol9.30 bru leh masuk.pkol10 bru terbang. haram jadah hahahaha...

tapi rasa lega sebab xmembazir la tiket dgn hotel y dh tempah. rm600 dh keluar bajet untuk tiket dan hotel. pasport lak rm200 sb dh mati. kami gelak sakan dengan apa yang jadi. KORANG MEMG SUKA IDOP YANG MENCABAR NI KN. 2 je ayat yang mampu aku ckp haha.

ok aku sambung lg. sebenarnya plan asal kami nak makan2 kt KLIA2 yela bes kot KLIA2 ada mall bagai. tp sebab dh lambat dalm flight la kami oder makan. full siot flight. orang malaysia dalam 2 berapa kerat je pun. so aku memg lapo. oder la dlm 2 nasi lemak. aku dh bayang ni la mungkin makanan plg sedp yg aku akan rasa sepanjang 4 ari ni. sebab negara orang makanan xtau mcm mana huhu... oh lupa nak bg tau ni kali ke-3 aku ke thailand. kali pertama masuk secara haram melalui sungai golok. kali ke dua ke bangkok. aku dah buat post dlu.tp sampai part 2 je. xsempat nak abiskan. aku pn dh lupa jalan cerita dia haha.

so dalam 2 aku duduk sebaris dgn sorang kawan aku dan seorang awek dri australia. aku ingat dia dtg jalan2 dri asutralia ke malaysia kemudian ke phuket, rupanya mereka hanya ransit je kt malaysia pas2 sambg g tempat lain. alasanya sebab tiket murah. sebab 2 lah pelancong dtg negara kita tp korang xkan nampak kt mana2 kecuali kt airport. so duit xmengalir masuklah. apa nazri ajis buat?.

so kami sampai pkol10.30 malam waktu phuket atau pkol11.30 malam waktu malaysia. sejam 30 minit penerbangan. sblm ke sna sega sumber kami dh kaji supaya perjalanan mudah. sampai airport bus disediakan untuk ke terminal. boleh tahan servis dia kn. so seterusnya kami nak ke hotel. kami tempah hotel di area Patong beach. we hotel@sansabai.

ada 2 pilihan nak ke patong. naik mini van dengan taxi. minivan 180bath seorang. taxi 800bath. so kami naik taksi lebih berbaloi dan selesa. sebab mini van kne tunggu penuh huhu....kami naik camry ok. ko ada?. perjalanan dalam 40 minit tapi kami taxi singgah ke agensi pelancongan. ni kra perjalanan standart. so kami dh tau taktik ni. dan kami tau juga harganya agak mahal. so kami dgr dan bla pas 2. sampailah kami di hotel.

chek in dan kami terus rehat...eh rehat ke haha. memg x laaaa haha... untuk pengetahuan korang hotel kami sgat la strategik. betuk sehala dengan bangla street/road. leh bayagkanlah. depan bangla street 2 la pantai patong yang terkenal 2. so lepas letak2 barang kami pn berjalan2 di bangla street. OMG dasyatnya dunia kt sini. xheran akau kne bom huhu. makziat di mana weh. tiang ada di mana2. pondan juga ada di mana2 sepanjang jalan ni.arak jgn cerita...mat saleh jgan cakap la. semua berangkut perempuan tulin/jadian masuk hotel. ada juga yang jadikan mereka sebagai taman mcm eskot girl. jadi kalau nak bercuti ke phuket/patong memg xsesuai untuk ank2. ptot lah industri pelancongan diaorg maju. sebab semua benda boleh buat di sini. pelancong asing suka. kt malaysia krik krik krik. tp biar la krik3 dri benda2 haram. tp kilang arak tetap...

ok malam 2 aku xleh tdo.tah lah xtau kenapa.pkol6 pg pn xleh tdo g.so g la 7E cri penadol.turun dari hotel aku terus berhuhuhuhu. 6 pagi weh masih idop lagi.bila diaorg ni tido wehhhhh...so jalan bangla ni 24jam idop

ok la sambung aktiviti hari ke dua....