PENAJA

Sunday 27 December 2015

4 hari 3 malam di phuket part 3


kami berjalan ke seluruh bahagian selatan pulau phuket....jap g aku sambung huhu
ok aku sambung lg.gambar aku masuk kendian la ye.so korang nanti ada alasan nak msuk blog aku lg hehehe.

mencabar gk jalan2 di phuket ni.sebab berbukit bukau.kecuraman dia mcm g genting.tp tidak pula bengkang bengkok mcm cameron. tmpt pertama kami g adalah bandar phuket.besar juga bandarnya tp seperti di bangkok sepanjang jalan raya berselirat dengan cabel elektrik.serabut weh.kalau kt KL dh xd kot bnda2 ni.kt sini malaysia lebih baik.

oh lupa nak bg tau jika kt johor ada Johor premium outlet kt kt sini ada premium outlet phuket.tp kami xg pun.lalu time datang dari airport hari 2. d sini ada juga tesco siap ada tesco yang buka 24jam.dan di phuket sama seperti bangkok ada terlalu banyak 7E.aku suka g 7E sebab nak beli redbull.harga dia murah sb redbull adalah produk asal thailand.

so lepas bnadar phuket kami jelajah hampir semua pntai2 di phuket selatan.rupanya di sini ada pantai ikot taraf kekayaan korang. pantai patong 2 kira low class la tp plg meriah. aku perhatikan di semua tempat penuh dgn pelancong asing.kenapa mereka dtg ke sini?.sebab pantai2 di sni biasa2 saja.jika di banding dgn tioman lebih baik rasanya.mungkin insustri sampingan y menarik mereka ke sini.kadang2 aku tertanya2 penduduk tmpatan tidak riadah ke di sini.contoh mcm langkawi masih ramai org malaysia ke sna.tp d sini xjmpa org tmptan berkelah/bercuti.yang pelik juga aku jrg pulak jmpa org malaysia kt sini.ingt phuket ni tmpt popular org malaysia?...tenga kerja d sini masih menggunakan buruh tempatan dan ada juga buruh myanmar.sedang kami borak2 sesama kami boleh mereka ni tegor kami dalam bahasa melayu.mungkin mereka lebih gembira kerja di phuket berbandinga malaysia agaknya...agaknya berapa lama mereka duduk di malaysia sampai pandai cakap melayu.ironinya ramai org malaysia yg xpandai ckap melayu.herankan mereka dh xkerja d malaysia masih paham dan boleh berckp melayu...


so sblm insyak bru kmi selesai round2.kmi singah mkn d hadapan msjid patong.kt kawasan ni bnyak mknan halal.kami mkn nasi goreng dgn tomyam serta telor dadar.sedapnya tomyam asli siam.xpekat tp seimbang rasanya.selepas itu baru kami tahu bahawa special makanan d kedai itu adalah sup tulang.rugi xtry...d sini mknan memg xtulis harga kcuali korang ke cafe y nasi goreng dia 200bath!. di sini yang murag adalah air kelapa.sebiji 30bath.air jus pun murah 20bath secawan.air kopi dan teh yg tgah hispter kt malaysia skrg ni hanya berharga 20bath je di sini.kat malaysia jual plg murah 3rgt!...


lepas makan kami balik ke bilik.kawn2 aku plan nk g tgok  fantasea sejenis persembahan ala teater. disebabkan dh lambat so xjadi g malm ni.esok diaorg plan nak g. kami balik bilik dan mandi rehat2 jap.pas2 ada projek baik punya hahaha.xtau ptot story ke x.


so pas rehat jap kami keluar lg ke bangla street y sgat meriah 2.kdg2 aku terpikir kalau kne bom ni abis la nasib aku huhu.tp aku cuba positif.klo nak bom pn buat la hujung minggu bru ada impak sb ramai y kne huhu...mujur smpai akhirnya kami selamat.
so lepas jaln2 dan "bertenang2" kami balik tdo.


ok sambung part 4.kami ke james bond island

No comments:

Post a Comment