7.1 CIRI-CIRI
DEMOKRASI BERPARLIMEN
1. PENGENALAN
(5m)
a) Maksud
demokrasi berparlimen / Latar belakang demokrasi berparlimen di Malaysia.
Demokrasi berparlimen bermaksud rakyat melibatkan diri dalam sistem pemerintahan negara.
Dalam konteks Malaysia pula, meletakkan Raja-raja Melayu sebagai
lambang taat setia rakyat .
Selain itu demokrasi berparlimen memberi rakyat peluang membentuk kerajaan.
Rakyat juga bebas
memilih perwakilan melalui pilihanraya.
Umumnya pula negara demokrasi lahir daripada perjuangan berasaskan kedaulatan rakyat.
Terdapat dua corak pemerintahan Negara demokrasi iaitu sistem Raja berpelembagaan dan sistem
republik.
Sistem Raja berpelembagaan pula bermaksud sistem
pemerintahan yang mengekalkan raja sebagai
pemerintahan tertinggi negara dan negeri. Pemerintah dibantu oleh Perdana
Menteri.
Bagi sistem Republik pula ialah bermaksud sistem yang menolak institusi beraja. Kerajaan
diketuai oleh presiden. Manakala Presiden dipilih oleh rakyat melalui pilihan
raya.
Contoh seperti Negara Perancis,
Korea Selatan, India dan Filipina. Presiden memegang dua jawatan iaitu sebagai
ketua kerajaan dan ketua negara
** Atau
latar belakang demokrasi berparlimen di Malaysia
Asas demokrasi berparlimen bermula apabila British
memperkenalkan Sistem Ahli 1955. Seterusnya tertubuhnya Parti Perikatan iaitu kerjasama kaum melalui UMNO dan MCA untuk
menghadapi pilihan raya Majlis Bandaran Kuala Lumpur 1952. Asas ini bertambah
kukuh apabila kemasukan parti MIC dalam
Parti Perikatan bagi menghadapi pilihan
raya umum pertama 1955.
Demokrasi berparlimen direalisasikan apabila Parti
Perikatan menang dan membentuk kerajaan
iaitu Tunku Abdul Rahman sebagai Ketua Menteri. Seterusnya demokrasi
berparlimen jelas apabila peruntukan
yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.
Antaranya menjadikan Yang diPertuan Agong sebagai Ketua Negara dan konsep Raja
Berperlembagaan. Pilihanraya umum yang
diadakan lima tahun sekali merupakan tonggak utama demokrasi berparlimen di
Malaysia. Sejak merdeka hingga kini Malaysia adalah sebuah negara yang
mengamalkan demokrasi berparlimen.
2.
PEMAHAMAN
Ciri-ciri
sistem pemerintahan Demokrasi Berparlimen (30 m)
Ciri
utama dalam sistem pemerintahan demokrasi berparlimen ialah mempunyai
perlembagaan.
Perlembagaan
merupakan undang-undang tertinggi
yang menjadi asas kepada pembentukan sesebuah kerajaan.
Perlembagaan
menjadi panduan kepada kerajaan
untuk melaksanakan kuasanya dan mentadbir negara. Parti politik / kerajaan yang
memerintah akan mengetahui hala tuju pentadbiran negara.
Perlembagaaan
ini menjamin kerajaan menunaikan
tanggungjawab kepada rakyat melalui peruntukan yang terkandung di dalamnya.
Perlembagaan
ini mengandungi peruntukan seperti Senarai Kerajaan Persekutuan, Kerajaan
Negeri dan senarai Bersama. Institusi Yang Dipertuan Agong, Parlimen,
Jemaah Menteri dan Badan Kehakiman dan Perlembagaan Malaysia telah membuat
pembahagian kuasa. Wujud kerajaan
Persekutuan dan Kerajaan Negeri kerana Malaysia merupakan sebuah negara
persekutuan.
Negeri-negeri
yang bergabung dengan persekutuan Malaysia diberi
hak, kuasa dan tanggungjawab seperti yang diperuntukkan dalam perlembagaan
negeri.
Perlembagaan
berperanan menjamin kestabilan
sesebuah negara dengan menentukan rangka dan bentuk pentadbirannya.
Perlembagaan membantu dan menjamin kecekapan, kejujuran, keadilan serta
kelicinan pentadbiran dan pemerintahan sesebuah kerajaan.
Ciri
sistem pemerintahan Demokrasi Berparlimen berikutnya ialah institusi Raja Berpelembagaan. Di Malaysia, Raja Berpelembagaan
ialah sistem pemerintahan beraja mengikut peruntukkan dalam perlembagaan
Malaysia.
Selain itu, Yang di-Pertuan Agong bertindak
berdasarkan Perlembagaan. Dalam menjalankan tugasnya,Yang di-Pertuan Agong tidak boleh bertindak sendiri kecuali
dalam perkara tertentu yang memerlukan budi bicara baginda dalam membuat
keputusan.
Yang di-Pertuan Agong dipilih daripada kalangan sembilan
orang Raja Melayu daripada sembilan buah Negeri Melayu secara bergillir-gilir.
Pemilihan Yang di-Pertuan Agong dibuat mengikut peruntukan dalam perlembagaan
Malaysia.
Bidang kuasa Yang di-Pertuan
Agong sebagai Ketua Negara. Yang
di-Pertuan Agong mempunyai tiga badan kerajaan iaitu Badan Perundangan(Legislatif),Badan Pemerintah (Eksekutif) dan Badan
Kehakiman (Judisiari)
Baginda merupakan Ketua Tertinggi angkatan Bersenjata.Yang
di-Pertuan Agong berkuasa mengampunkan dan menangguhkan sesuatu hukuman terhadap
kesalahan yang dibicarakan oleh Mahkamah tentera. Baginda bertanggungjawab menjaga dan memelihara kedudukan dan hak
istimewa orang Melayu. Baginda boleh menitahkan Majlis Raja-Raja Melayu
mengadakan mesyuarat bagi membincangkan keistimewaaan,kedudukan,kehormatan dan
kemuliaan Raja-Raja Melayu.
Yang di-Pertuan Agong
merupakan ketua Agama Islam bagi
negeri baginda sendiri,Pulau Pinang, Melaka, Wilayah Persekutuan,Sarawak dan
Sabah.
Yang di-Pertuan Agong
mempunyai kuasa budi bicara untuk melantik
Perdana Menteri. Baginda mempunyai kuasa melantik dan melucutkan jawatan
Jemaah Menteri dan Timbalan Menteri setelah mendapat nasihat Perdana Menteri.
Yang di-Pertuan Agong boleh mengisytiharkan undang-undang darurat
di bawah ‘Undang-undang X’ jika mendapati keselamatan negara terancam.
Baginda melantik pengerusi dan tiga orang ahli Suruhanjaya Pilihan Raya,
ahli Perkhidmatan Kehakiman,serta Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya
Perkhidmatan Awam.
Baginda bertanggungjawab
melantik Peguam Negara dan seorang
Ketua Audit Negara bagi Persekutuan.Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa
tertinggi untuk mentauliahkan duta-duta negara kita.
Sistem Raja Berpelembagaan
merupakan tonggak keagungan kerajaan
Malaysia sehingga kini. Sistem ini membantu memantapkan kewibawaan
institusi beraja di negara kita di samping memberikan keseimbangan kepada raja
yang menaungi rakyat dan rakyat yang dinaungi oleh raja.
Ciri demokrasi
berparlimen seterusnya ialah parlimen / badan perundangan. Parlimen
merupakan badan perundangan yang bertanggungjawab menggubal undang-undang di
Malaysia. Komponen Parlimen terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong, Dewan
Negara dan dewan Rakyat.
Dewan Negara atau Senat
merupakan dewan tertinggi dalam sistem
pemerintahan negara kita. Dewan Negara mempunyai 69 orang ahli,26 orang
ahli dipilih daripada 13 buah negeri,iaitu dua orang setiap negeri.
Ahli ini dipilih oleh Dewan Undangan Negeri (DUN) daripada
kalangan ahli DUN. Dua orang ahli dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong untuk
mewakili Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan seorang lagi mewakili Wilayah
Persekutuan Labuan.
40
orang ahli dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong yang terdiri daripada individu yang
telah memberi sumbangan yang cemerlang dalam perkhidmatan awam,bidang
professional atau bidang tertentu seperti
perniagaan,perusahaan,pertanian,kesenian dan kebajikan atau yang mewakili
sesuatu kumpulan minoriti seperti orang asli.
Ahli Dewan Negara digelar Senator dan mereka dilantik tanpa
bertanding dalam pilihan raya.Seorang Senator memegang jawatannya bagi tempoh 3
tahun. Selain itu, Senator mesti berumur sekurang-kurangnya 30 tahun. Taraf senator
sama dengan ahli Parlimen. Seseorang Senator boleh dilantik menjadi ahli Jemaah
Menteri.
Dewan
rakyat
merupakan dewan terpenting kerana ahlinya dipilih oleh rakyat dalam pilihan
raya umum. Dewan rakyat mempunyai 219 orang ahli yang mewakili semua kawasan
pilihan raya di seluruh negara.
Tempoh jawatan bagi anggota
Dewan Rakyat ialah 5 tahun. Tugas utama Dewan Rakyat ialah menggubal dan meluluskan undang-undang pada peringkat Dewan Rakyat.
Undang-undang yang dibuat oleh
Parlimen dikenal sebagai Akta. Undang-undang
yang dibuat oleh Dewan Undangan Negeri
dinamakan Enakmen. Manakala Undang-udang yang dibuat oleh Dewan Undangan
Negeri di Sarawak dan Sabah dinamakan Ordinan.
Pilihanraya juga
merupakan salah satu ciri demokrasi
berparlimen di Malaysia. Pilihan raya ialah proses memilih
wakil rakyat untuk memerintah sama ada pada peringkat negeri atau persekutuan.
Pemilihan ini dilakukan secara sulit dengan menggunakan prosedur yang telus dan
teratur.
Pengiraan undi dibuat secara terbuka dan keputusannya direkodkan. Calon yang mendapat undi terbanyak dikira
menang. Sistem ini dikenali dengan sistem majoriti mudah. Pilihan raya merupakan ciri penting sistem demokrasi berparlimen di
Malaysia.
Pilihan raya di Malaysia dijalankan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Keanggotaannya dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas berunding
dengan Majlis Raja-Raja Melayu. Suruhanjaya Pilihan Raya ditubuhkan untuk menjamin pilihan raya yang adil dan
bebas tanpa tekanan parti pemerintah atau pembangkang.
Terdapat dua jenis pilihanraya di Malaysia
iaitu pilihanraya umum dan pilihan raya kecil. Pilihan raya umum
diadakan untuk memilih ahli Dewan Rakyat dan ahli Dewan Undangan Negeri secara
serentak di seluruh Semenanjung Malaysia.Di Sarawak dan Sabah pula pilihan raya
umum bagi Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri diadakan secara berasingan.
Pilihan raya kecil diadakan apabila berlaku kekosongan kerusi di mana-mana kawasan
Parlimen atau Dewan Undangan Negeri. Setiap warganegara Malaysia bebas memilih dan menganggotai mana-mana
parti politik yang mereka gemari.
Mereka boleh menjadi calon dan bebas untuk bertanding dalam pilihan
raya. Seseorang yang ingin menjadi calon
dalam pilihan raya mestilah warganegara Malaysia, berumur 21 tahun,
bermastautin di Malaysia, sempurna akal, bukan orang yang muflis, tidak
memegang jawatan dalam perkhidmatan awam dan tidak disabitkan dengan sesuatu
kesalahan oleh mahkamah.
Pilihan raya penting kepada semua
warganegara dalam sistem pemerintahan demokrasi. Setiap warganegara perlu bertanggungjawab mengambil tahu perkembangan politik
semasa. Mereka harus melibatkan diri dalam proses memilih pemimpin negara
serta menentukan bentuk kerajaan dan corak pemerintahan demokrasi melalui
pilihan raya.
Dalam konteks Malaysia, demokrasi berparlimen mengamalkan konsep pengasingan kuasa. Kuasa
pemerintahan dibahagikan kepada tiga cabang,iaitu Badan Perundangan,Badan
Pelaksana,dan Badan Kehakiman. Ketiga-tiga badan ini harus dipegang oleh pihak
yang berasingan untuk mengelakkan pembolotan kuasa.
Fungsi badan perundangan merujuk
kepada undang-undang yang digubal
oleh badan perundangan yang dipertanggungjawabkan oleh perlembagaan. Fungsi
badan perundangan ialah menggubal undang-undang bagi menjamin keadilan dan
kesejahteraan rakyat. Parlimen merupakan badan perundangan yang bertanggungjawab
menggubal undang-undang di Malaysia.Parlimen terdiri daripada Yang di-Pertuan
Agong,Dewan Negara dan Dewan Rakyat.
Jemaah Menteri,atau kabinet
merupakan badan pelaksana dasar-dasar
kerajaan. Kabinet merupakan pembuat dasar tertinggi negara. Tugas Jemaah
Menteri, atau Kabinet ialah menggubal dasar-dasar kerajaan dalam semua perkara.
Perdana Menteri merupakan Ketua Jemaah Menteri.
Sebagai negara demokrasi
berparlimen, badan kehakiman
mempunyai kuasa mendengar dan menentukan perkara sivil dan jenayah. Perkara
sivil berkaitan dengan saman (biasanya memerlukan affidavit) manakala perkara
jenayah pula melibatkan kanun keseksaan.
Badan Kehakiman menentukan kesahihan undang-undang yang
dibuat oleh badan perundangan dan pihak badan pelaksana. Selain itu, badan ini
mentafsir Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri
Sistem mahkamah pula diwujudkan oleh Perlembagaan Malaysia untuk
melaksanakan tugas kehakiman di Malaysia.Antara tugas Mahkamah ialah mentafsir perlembagaan negara, mentafsir
undang-undang, mengisytiharkan undang-undang bertulis Kerajaan Persekutuan atau
Kerajaan Negeri dan mengisytiharkan sesuatu tindakan kerajaan tidak sah di sisi
undang-undang
Mahkamah tidak boleh meminda undang-undang kerana pindaan tertakluk pada
badan perundangan atau Parlimen. Sistem mahkamah di Malaysia disusun mengikut
hierarki piramid.
Penubuhan parti-parti politik juga merupakan salah satu ciri demokrasi berparlimen. Secara umumnya
parti politik merujuk kepada sekumpulan orang yang mempunyai ideologi politik
untuk mencapai matlamat bersama.
Parti-parti politik ini berjuang untuk mendapatkan kuasa. Ahli-ahlinya membayar yuran keahlian dan selalunya memberikan kesetiaan dan komitmen terhadap perjuangan parti.
Parti-parti politik ini berjuang untuk mendapatkan kuasa. Ahli-ahlinya membayar yuran keahlian dan selalunya memberikan kesetiaan dan komitmen terhadap perjuangan parti.
Selain ideologi politik, sikap perkauman juga menjadi asas
pembentukan dan penyatuan ahli-ahli parti.Contohnya Parti Pertubuhan
Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO), Parti Cina Se-Tanah Melayu (MCA)dan Kongres
India Tanah Melayu (MIC) di negara kita. Parti-parti ini ditubuhkan dengan
matlamat untuk menyatukan dan memelihara kepentingan kaum masing-masing.
3.
Soalan 3 [15 markah]
Malaysia sebagai Negara Persekutuan
(a) Konsep
pengagihan kuasa.
Negara Malaysia merupakan
sebuah negara persekutuan yang
mengandungi beberapa buah negeri di dalamnya. Kedua-dua kerajaan ini
menjalankan tugas berdasarkan bidang kuasa yang diperuntukkan.
Pengamalan
konsep pengasingan kuasa
jelas pada kuasa pemerintahan yang terbahagi kepada tiga badan iaitu badan
pelaksana, badan perundangan dan badan kehakiman. Pengasingan kuasa juga melibatkan kuasa
kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri. Terdapat tiga senarai mengikut perlembagaan iaitu Senarai Negeri, Senarai
Persekutuan dan Senarai Bersama.
Senarai Persekutuan memuatkan bidang kuasa Persekutuan
iaitu hal ehwal luar negeri (hubungan luar), Pertahanan, Keselamatan dalam
negeri, Pentadbiran dan keadilan, Kerakyatan negara, Pilihan raya negara,
Kewangan, Perniagaan,perdagangan dan perusahaan, Jabatan ukur dan penyelidikan,
Kerja raya dan tenaga pusat, Pelajaran, Kesihatan, Keselamatan buruh dan
sosial, Orang asli dan Hal-hal lain.
Perlembagaan Malaysia memperuntukkan kuasa eksekutif kepada
setiap negeri. Kuasa eksekutif peringkat negeri terletak pada Raja atau Sultan
atauYang Dipertua Negeri.
Menteri
Besar atau Ketua Menteri
dilantik oleh raja atau Yang di-Pertua Negeri daripada kalangan Ahli Dewan
Undangan Negeri (DUN) yang mendapat kepercayaan majoriti ahli dewan tersebut.
Seterusnya, urusan pentadbiran negeri terletak pada
perlembagaan negeri seperti mana yang diperuntukkan oleh Perlembagaan
Persekutuan. Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (EXCO) di Semenanjung Malaysia,
Majlis Tertinggi di Sarawak dan Kabinet di Sabah mempunyai sebilangan ahli DUN
serta tiga orang pegawai kerajaan (ex-officio),iaitu Setiausaha Kerajaan
Negeri,Pegawai Kewangan Negeri dan Penasihat Undang-Undang Negeri yang
berperanan menjalankan dasar pentadbiran negara di peringkat negeri.
Senarai
Negeri
terdiri daripada bidang kuasa yang diperuntukkan kepada Kerajaan Negeri iaitu
Undang-undang Islam, Tanah, Pertanian dan perhutanan, Kerajaan Tempatan,
Perkhidmatan tempatan, Kerajaan negeri, Hari cuti negeri dan Undang-undang
negeri.
Senarai Bersama pula ialah kuasa yang
diperuntukkan kepada kerajaan pusat, kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri
seperti contoh biasiswa dan taman negara.
(b) Kerajaan
Persekutuan
Perlembagaan Persekutuan
memberikan peruntukan yang luas
kepada Kerajaan Persekutuan berhubung dengan pentadbiran negara. Pentadbiran
negara meliputi semua aspek perkhidmatan seperti perkhidmatan
ekonomi,sosial,keselamatan dan pendidikan.
Badan
Pelaksana atau Eksekutif
mempunyai tugas untuk menjalankan kuasa-kuasa eksekutif mengikut perlembagaan
dan undang-undang yang sedia ada. Mengikut Perlembagaan Persekutuan.kuasa
eksekutif bagi Kerajaan Persekutuan terletak pada Yang di-Pertuan Agong
Kabinet
atau Jemaah Menteri
ialah badan yang menjalankan kuasa eksekutif yang dipegang oleh Yang di-Pertuan
Agong. Jemaah Menteri ini diketuai oleh seorang Perdana Menteri daripada
kalangan ahli Dewan Rakyat. Pusat pentadbiran Kerajaan Persekutuan Malaysia
terletak di Putrajaya.
Senarai
Persekutuan
memuatkan bidang kuasa Persekutuan iaitu hal ehwal luar negeri (hubungan luar),
Pertahanan, Keselamatan dalam negeri, Pentadbiran dan keadilan, Kerakyatan
negara, Pilihan raya negara, Kewangan, Perniagaan,perdagangan dan perusahaan,
Jabatan ukur dan penyelidikan, Kerja raya dan tenaga pusat, Pelajaran,
Kesihatan, Keselamatan buruh dan sosial, Orang asli dan Hal-hal lain.
Perlembagaan Malaysia
memperuntukkan kuasa eksekutif
kepada setiap negeri. Kuasa eksekutif peringkat negeri terletak pada Raja atau
Sultan atauYang Dipertua Negeri.
Menteri
Besar atau Ketua Menteri
dilantik oleh raja atau Yang di-Pertua Negeri daripada kalangan Ahli Dewan
Undangan Negeri (DUN) yang mendapat kepercayaan majoriti ahli dewan tersebut.
Seterusnya, urusan pentadbiran negeri terletak pada
perlembagaan negeri seperti mana yang diperuntukkan oleh Perlembagaan
Persekutuan. Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (EXCO) di Semenanjung Malaysia,
Majlis Tertinggi di Sarawak dan Kabinet di Sabah mempunyai sebilangan ahli DUN
serta tiga orang pegawai kerajaan (ex-officio),iaitu Setiausaha Kerajaan
Negeri,Pegawai Kewangan Negeri dan Penasihat Undang-Undang Negeri yang
berperanan menjalankan dasar pentadbiran negara di peringkat negeri.
Senarai
Negeri
terdiri daripada bidang kuasa yang diperuntukkan kepada Kerajaan Negeri iaitu
Undang-undang Islam, Tanah, Pertanian dan perhutanan, Kerajaan Tempatan,
Perkhidmatan tempatan, Kerajaan negeri, Hari cuti negeri dan Undang-undang
negeri
4.
Kepentingan amalan Demokrasi
Berparlimen (10m)
Antara
kepentingan amalan demokrasi berparlimen ialah adanya perlembagaan yang menjamin kestabilan sesebuah negara dan
menentukan rangka dan bentuk pentadbirannya.
Selain
itu, Perlembagaan membantu dalam menjamin
kecekapan, kejujuran, ketelusan serta menjamin kelicinan pentadbiran dan
pemerintahan sesebuah kerajaan.
Seterusnya,
perlembagaanb dijadikan sebagai panduan
pemimpin semasa memerintah agar pemerintahannya menepati kehendak
perlembagaan dan aspirasi rakyat.
Antara
kebaikan sistem pemerintahan demokrasi ialah rakyat terlibat dalam memilih dan membentuk kerajaan. Rakyat boleh bersuara dan
kemukakan pandangan. Sistem ini berjalan dengan baik dan mantap kerana adanya sokongan rakyat.
Seterusnya,
pemimpin tidak berkuasa mutlak. Rakyat juga bebas memilih pemimpin melalui
pilihanraya. Sistem
demokrasi berparlimen juga menjamin hak asasi rakyat dan memastikan
keamanan. Sistem ini juga menjamin
kerajaan yang adil dan stabil.
Melalui sistem
demokrasi berparlimen juga, kedaulatan negara di tangan rakyat. Hal ini kerana kerajaan
yang dipilih akan menunaikan tanggungjawab dengan telus. Keadaan ini menjamin kestabilan
politik dan kemakmuran ekonomi.
5.
Peranan warganegara dalam mengekalkan
Malaysia sebagai sebuah negara demokrasi berparlimen (10 markah)
Peranan warganegara dalam mengekalkan
demokrasi berparlimen ialah menganggotai
mana-mana parti politik. Selain itu, mendaftar
sebagai pemilih atau menjadi calon
pilihanraya. Seterusnya, bertanding
atas parti atau calon bebas. Kita juga boleh memilih pemimpin yang bertanggungjawab, amanah, berwawasan dan
pemimpin yang mesra rakyat.
Warganegara Malaysia juga
mestilah sentiasa menghayati dan menjunjung perlembagaan negara.
Seterusnya mesti menerima institusi
beraja dan tidak memperlekehkan
institusi tersebut.
Warganegara juga perlu taat kepada pemimpin negara. Selain
itu, tidak menyertai demonstrasi haram
atau menganggotai pertubuhan haram.Sekiranya
warganegara tidak berpuas hati terhadap sesuatu dasar, perlulah menyatakan pendirian melalui saluran yang
betul.
Kita juga memilih pemimpin yang menghormati hak asasi manusia. Kemudian, kita
hendaklah patuh kepada undang-undang
negara serta bertolak ansur, bekerjasama dan saling hormat menghormati.
6.
Amalan demokrasi berparlimen
telah memantapkan pembinaan negara dan bangsa Malaysia serta kesejahteraan
rakyat. (10 markah)
ATAU
Sistem
pemerintahan demokrasi berparlimen telah menjamin kestabilan politik di
Malaysia. Buktikan. (10 markah)
Sistem
pemerintahan demokrasi berparlimen sememangnya dapat menjamin kestabilan
politik negara iaitu tiada penggulingan
kerajaan yang memerintah. Selain itu, tidak
berlaku revolusi atau demonstrasi yang radikal.
Selain
itu, tidak berlaku perebutan kuasa
antara pemimpin. Hubungan baik antara
pemimpin dengan rakyat terjalin. Pemimpin yang mendapat mandat daripada
rakyat dapat melahirkan politik yang
stabil dan kesannya negara aman
makmur.
Kestabilan politik dijamin dengan
konsep pengagihan kuasa yang diamalkan kerana hal ini dapat mengelakkan pertindihan kuasa. Yang
diPertuan Agong sebagai ketua negara boleh mengisytiharkan
undang-undang darurat.
Demokrasi Berparlimen di Malaysia menjamin
kestabilan politik apabila raja dan
pemimpin tertakluk kepada Perlembagaan. Raja berperanan memberi ‘kata putus’ dalam menyelesaikan
krisis politik.
.
Raja
bertanggungjawab mempertahankan isu sensitif yang boleh mencetuskan ketegangan
kaum dalam masyarakat majmuk di Malaysia. Kestabilan politik juga jelas dengan konsep muafakat.
**ATAU
JIKA SOALAN MENGKEHENDAKI KESAN AMALAN DEMOKRASI BERPARLIMEN MENJAMIN
KEMAKMURAN SOSIOEKONOMI NEGARA DAN RAKYAT. ANTARA CADANGAN JAWAPANNYA:
Demokrasi berparlimen menjamin
kemakmuran ekonomi negara ialah
apabila kecekapan pentadbiran telah menarik ramai pelabur asing. Selain itu, kedatangan pelancong juga bertambah
kerana kestabilan politik negara.
Rakyat juga dapat menikmati prasarana yang lengkap seperti
lebuh raya hasil pentadbiran yang mantap. Juga rakyat dapat menikmati kemudahan komunikasi seperti jalur lebar tanpa mengira
tempat hasil daripada keberkesanan dasar-dasar negara.
Amalan demokrasi berparlimen
juga berjaya menyediakan banyak peluang
ekonomi dan peluang pekerjaan kepada rakyat kerana kestabilan politik.
Soalan 7 (10
markah)
(a) Cabaran mengekalkan demokrasi berparlimen di Malaysia
(5 markah)
Antara
cabaran menjadikan Malaysia sebagai sebagai sebuah negara demokrasi berparlimen
adalah terdapat segelintir masyarakat
yang tidak memahami konsep demokrasi.
Selain
daripada itu, masyarakat masa kini terdedah dengan ideologi baharu dalam politik.
Kepesatan teknologi maklumat menyebabkan rakyat
mudah terpengaruh dengan banyak fahaman politik negara lain.
Cabaran
seterusnya ialah tuntutan rakyat yang melampaui
peruntukan Perlembagaan. Masih terdapat masyarakat Malaysia yang kurang
matang serta bertindak mengikut perasaan.
(b)
Langkah-langkah untuk mengatasi cabaran
(5 markah)
Antara
langkah untuk mengatasi cabaran menjadikan
Malaysia sebagai sebuah negara demokrasi berparlimen ialah melalui proses pendidikan bermula dari peringkat
sekolah rendah hingga ke institusi pengajian tinggi.
Selain
itu , pihak kerajaan mempergiat usaha meningkatkan
kesedaran dalam kalangan rakyat tentang kebaikan demokrasi berparlimen dan
raja berpelembagaan yang telah sekian diamalkan di Malaysia. Kerajaan perlu memperkukuhkan semangat jati diri rakyat
Malaysia supaya tidak mudah terpengaruh dengan ideologi luar.
Seterusnya,
kerajaan perlu menguatkuasakan
undang-undang dengan lebih tegas bagi mengenalpasti individu atau pihak
yang mencabar Perlembagaan.
Pihak
pemerintah hendaklah turun padang
untuk mendekati dan memahami masalah rakyat bagi mengelakkan salah faham antara
pemimpin dengan rakyat.
Soalan 8 (5 markah)
Nilai-nilai murni/iktibar/patriotism daripada amalan
demokrasi berparlimen.
Nilai-nilai murni yang diperoleh dalam
demokrasi berparlimen di Malaysia ialah pentingnya muafakat dan toleransi antara pemimpin dan rakyat demi kemakmuran
negara. Seterusnya amat penting setiap
warganegara membelakangkan kepentingan
kaum masing-masing demi kesejahteraan negara. Setiap warganegara hendaklah menerima unsur-unsur budaya kaum lain
sesuai dengan Dasar Kebudayaan Kebangsaan.
Seterusnya, sedia menerima
perubahan demi kestabilan dan keselamatan negara.
Selain itu, amat penting setiap rakyat
mematuhi Perlembagaan negara demi
mengekalkan kedaulatan Malaysia. Kita haruslah memelihara kemakmuran negara dan
taat setia kepada pemerintah,menyanjung tinggi kepada raja dan patuh kepada
undang-undang.Perasaan berbangga sebagai warganegara juga perlu ada dalam diri
setiap warganegara. Rakyat Malaysia juga harus bertoleransi dan mengamalkan
permuafakatan dalam apa jua situasi sama ada dalam aspek politik atau ekonomi
dan sosial.
Soalan 9 (5 markah)
Rumusan
Pengetahuan yang diperoleh ialah
negara Malaysia ialah negara yang
mengamalkan ciri-ciri demokrasi berparlimen. Pengetahuan lain ialah permuafakatan antara pemimpin dan rakyat
menjamin kejayaan sistem demokrasi berparlimen di negara kita.
Sebagai iktibar kepada diri, kita mestilah menunaikan tanggungjawab kepada negara dengan mematuhi peraturan.
Manakala iktibar kepada bangsa, seharusnya bangsa Malaysia saling menghormati dan bekerjasama dalam menghadapi setiap cabaran.
Iktibar kepada negara pula, pihak kerajaan
dan rakyat harus berganding bahu dan bersama-sama membawa kemajuan kepada
negara.
Harapan untuk masa depan Malaysia yang
lebih cemerlang ialah supaya negara akan kekal
berdaulat dan dapat meneruskan amalan demokrasi berparlimen
yang telah terbukti memberikan kita kehidupan yang amat harmoni sejak merdeka
sehingga kini. Seterusnya adalah diharapkan Malaysia akan menjadi negara
demokrasi yang paling disegani di mata
dunia.
No comments:
Post a Comment