7.1.3
KUASA PEMERINTAHAN
Aspek
|
Perincian
|
Markah
|
Pengenalan
|
1. Ciri-ciri
sistem pemerintahan demokrasi berparlimen di Malaysia
|
5 markah
|
Isi dan
Huraian
|
2.
Kuasa Pemerintah dibahagikan kepada tiga cabang
kuasa pemerintahan iaitu
i.
Badan
perundangan
ii.
Badan
Pelaksana
iii.
Badan
Kehakiman
|
[10 markah]
[10 markah]
[10 markah]
|
Menganalisis
3. Perbezaan
Bidang kuasa badan-badan pemerintahan di Malaysia
Atau
Pengagihan
kuasa pentadbiran di Malaysia
|
[15 markah]
|
|
Menganalisis
4.
Kepentingan mengamalkan konsep pengasingan kuasa
dalam sistem pemerintahan negara.
|
[10 markah]
|
|
Mengaplikasi
5. Sistem
pentadbiran yang adil dan tulus dapat memelihara kesejahteraan hidup rakyat
Malaysia
|
[10 markah]
|
|
Menilai
6.
Konsep pengasingan kuasa pemerintahan berjaya
menwujudkan pentadbiran yang cekap dalam amalan demokrasi berpalimen.
Buktikan penyataan beikut.
|
[10 markah]
|
|
Mencipta/menjana idea
7.
Cabaran yang dihadapi oleh kerajaan bagi memastikan
pentadbiran yang cekap dan berkesan kepada rakyat dan usaha-usaha untuk mengatasi cabaran tersebut bagi
memastikan perkhidmatan yang terbaik untuk rakyat.
|
[10 markah]
|
|
Menghayati nilai-nilai murni/iktibar/patriotism
8.
Nilai-nilai murni dan nilai patriotism yang perlu
ada dalam diri seseorang pemimpin/ketua bagi mewujudkan sebuat pentadbiran
yang cekap.
|
[5 markah]
|
|
Kesimpulan
|
9.
Kesimpulan keseluruhan isi
a)
Pengetahuan yang diperolehi
b) Iktibar
kepada diri, bangsa dan Negara
c) Harapan
menjadikan bangsa dan negara Malaysia cemerlang dan terbilang
|
[5 markah]
|
Skema Jawapan
1. Ciri-ciri
sistem pemerintahan demokrasi berparlimen di Malaysia [5 markah]
Ciri-ciri sistem pemerintahan demokrasi berparlimen di
Malaysia ialah
F1 Perlembagaan yang
merupakan undang-undang tertinggi.
F2 Selain itu, institusi Raja
Berpelembagaan mengikut peruntukan dalam perlembagaan.
F3 Parlimen merupakan
badan perundangan yang bertanggungjawab mengubal undang-undang.
F4 Pilihanraya ialah
proses memilih wakil rakyat untuk memerintah peringkat negeri/persekutuan
F5 Kuasa Pemerintah
mempunyai 3 cabang iaitu badan Perundangan, badan Pelaksana dan Badan
Kehakiman.
F6 Parti-parti Politik
yang dirujuk sekumpulan orang yang mempunyai ideologi politik untuk mencapai
matlamat bersama.
F7 Kebebasan Asas
melibatkan kebebasan hak asasi dan kebebasan berpersatuan, beragama dan
memiliki harta.
2. Cabang-cabang
kuasa pemerintahan ialah [10
markah]
i.
Badan perundangan
F1 Perundangan merujuk undang-undang yang digubal oleh badan
Perundangan.
F2 Fungsi badan perundangan ialah menggubal undang-undang bagi menjamin keadilan dan kesejahteraan
rakyat.
F3 Parlimen ialah badan perundangan yang bertanggungjawab
mengubal undang-undang.
F4 Parlimen terdiri daripada yang Dipertuan agong, Dewan Negara
dan Dewan Rakyat.
Dewan Negara
F5 Dewan
Negara/Senat merupakan dewan tertinggi.
F6 Dewan Negara mengandungi 69 orang ahli.
F7 Ahli Dewan Negara digelar Senator yang
mewakili setiap negeri.
F8 Senator dilantik tanpa melalui
pertandingan dalam pilihanraya.
F9 Senator akan memegang jawatan bagi
tempoh tiga tahun.
F10 Senator mestilah berumur 30 tahun ke atas.
F11 Senator setaraf dengan Ahli Parlimen.
F12 Senator boleh dilantik menjadi Jemaah
Menteri
F13 Keahlian Dewan Negara dilantik oleh Yang
dipertuan Agong
F14 Ahli Dewan Negara merupakan individu yang
telah member sumbangan cemerlang dalam perkhidmatan Awam, badan
profesioanal/bidang tertentu spt perniagaan/perusahaan/pertanian/kesenian/
kebajikan/mewakili kumpulan minority/orang asli.
Dewan Rakyat
F15 Dewan Rakyat merupakan dewan terpenting yg
dipilih oleh rakyat melalui pilihanraya umum.
F16 Dewan rakyat mengandungi 219 orang ahli
yang mewakili kawasan pilihanraya.
F17 Tempoh jawatan anggota ahli Dewan Rakyat
ialah 5 tahun.
F18 Tugas utama Dewan rakyat ialah menggubal
dan meluluskan undang-undang diperingkat Dewan rakyat.
F19 Undang-undang yang diluluskan di Parlimen
dinamakan Akta.
F20 Undang-undang yang diluluskan di dewan
undangan Negeri dinamakan Enakmen.
F21 Di Sarawak dinamai Ordinan.
ii. Badan
Pelaksana [10
markah]
F22 Jemaah Menteri/Kabinet merupakan badan pelaksana dasar-dasar
kerajaan
F23 Kabinet merupakan pembuat dasar tertinggi Negara.
F24 Tugas Jemaah menteri/Kabinet adalah menggubal dasar-dasar
kerajaan.
F25 Perdana Menteri merupakan Ketua Jemaah Menteri.
F26 Perdana Menteri/Tim. Perdana Menteri mengetuai sesebuah
kementerian.
F27 Kementerian bertanggungjawab mengubal dasar-dasar kerajaan,
merancang/menyelaras program pembangunan ekonomi/sosial.
F28 Kementerian diketuai oleh seorang menteri dan dibantu oleh
timbalan menteri / SU Parlimen / SU politik.
F29 Menteri yg tidak mempunyai kementerian dikenali sebagai menteri
tak berpotfolio.
F30 Menteri tak berpotfolio membantu tugas-tugas perdana menteri..
F31 KSN mengetuai perkhidmatan awam.
F32 KSN btjwb mengawasi perjalanan kementerian / jabatan kerajaan.
F33 Kementerian diketuai oleh Ketua setiausaha kementerian yg dibantu
oleh kakitangan kerajaan.
F34 Semua kakitangan perkhidmatan awam bertanggungjawab
melaksanakan dasar dan tugas kerajaan.
F35 Jabatan kerajaan diketua oleh ketua jabatan / ketua pengarah.
F36 Badan berkanun merupakan badan separuh kerajaan yg mempunyai
kuasa autonomi.
F37 Badan berkanun mempunyai peruntukan kewangan sendiri.
F38 Badan berkanun ditadbir oleh lembaga pengarah.
F39 Badan berkanun bertanggungjawab mempercepatkan pentadbiran dan
program pembangunan
F40 Terdapat beberapa suruhanjaya yg ditubuhkan utk mengendalikan
urusan perlantikan kenaikan pangkat / pemantauan disiplin seperti suruhanjaya
perkhidmatan awam, suruhanjaya perkhidmatan pendidikan , suruhanjaya
perkhidmatan undang-undang , kehakiman , polis dan tentera.
iii.Badan
kehakiman [10
markah]
F41 Badan kehakiman berkuasa mendengar serta menentukan perkara
sivil dan jenayah .
F42 Perkara sivil berkaitan dengan saman memerlukan afidavid dan
perkara jenayah pula melibatkan kanun kesesaan.
F43 Badan kehakiman boleh menentukan kesahihan undang-undang yang
digubal oleh badan perundangan / badan pelaksana.
F44 Badan kehakiman berkuasa mentafsir perlembagaan persekutuan /
perlembagaan negeri.
F45 Perlembagaan Malaysia telah menwujudkan system mahkamah utk
melaksanakan tugas kehakiman.
F46 Mahkamah mempunyai kuasa mentafsir perlembagaan Negara /
undang-undang / mengistihar undang-undang bertulis kjaan persekutuan / kjaan
negeri.
F47 Mahkamah mempunyai kuasa mengistihar sesuatu tindakan kjaan
tidak sah disisi undang-undang.
F48 Mahkamah tidak boleh meminda undang-undang kerana perkara itu
merupakan kuasa badan perundangan / parlimen.
F49 Dalam sistem mahkamah individu / kumpulan yang tidak berpuas
hati dengan keputusan mahkamah boleh membuat rayuan ke mahkamah yang lebih
tinggi.
F50 Semua hakim dilantik oleh yang Dipertuan Agong atas nasihat
perdana menteri.
F51 Yang Dipertuan Agong berkuasa dalam urusan perlantikan /
kenaikan pangkat / pelucutan jawatan seseorang hakim.
F52 Hakim tidak dibenarkan mengambil bahagian dalam politik kerana
hakim dilindungi dari pengaruh politik untuk menjamin keadilan.
F53 Peguam Negara adalah penasihat undangt-undang kerajaan dan
menjadi pendakwaraya / peguam bela.
3.
Perbezaan Bidang Kuasa
badan-badan kuasa pemerintahan di Malaysia
[15
markah]
a)
Definisi
F1 Badan Perundangan merupakan
badan yang menggubal undang-undang.
F2 manakala Badan Pelaksana merupakan pembuat dasar tertinggi
kerajaan.
F3 Badan Kehakiman pula mempunyai kuasa mendengar dan menentukan
perkara sivil dan jenayah.
b)
Komponen.
F4 Parlimen merupakan Badan Perundangan yang
terdiri daripada Yang Dipertuan Agong, Dewan Negara dan Dewan Rakyat.
F5 Badan Pelaksana pula terdiri daripada
jemaah menteri atau Kabinet. Badan pelaksana juga mempunyai beberapa
kementerian , jabatan-jabatan kerajaan dan badan berkanun serta beberapa
suruhanjaya.
F6 Badan Kehakiman mempunyai system hierarki yang terdiri
daripada mahkamah Atasan dan mahkamah Rendah. Mahkamah Rendah terdiri daripada
Mahkamah Majistret dan Mahkamah Sesyen.
F7 Mahkamah Atasan terdiri daripada Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan ,
Mahkamah Tinggi Malaya, Mahkamah Tinggi
Sabah Dan Sarawak.
c)
Tanggungjawab
F8 Badan Perundangan atau
Parlimen bertanggungjawab menggubal undang-undang.
F9 Badan Pelaksana bertanggungjawab menggubal dasar-dasar
kerajaan dalam semua perkara.
F10 Badan Kehakiman bertanggungjawab menentukan kesahihan
undang-undang serta mentafsir perlembagaan persekutuan dan negeri.
d)
Proses Perlantikan.
F11 Ahli Dewan Negara atau Senator
dilantik oleh Yang Dipertuan Agong untuk tempoh tiga tahun.
F12 Ahli Dewan Rakyat
dipilih melalui pilihan raya umum dalam jangka masa lima tahun.
F13 Perlantikan Jemaah Menteri /Kabinet perlu menddapat pekenan
Yang Dipertuan Agong.
F14 Perlantikan hakim-hakim dilakukan oleh yang Dipertuan Agong.
e)
Keahlian
F15 Keahlian Dewan Negara ialah 69 orang ahli,
Dewan Rakyat 219 orang ahli.
F16 Keahlian Jemaah Menteri bergantung kepada
kehendak Perdana Menteri
f) Hiraiki
F17 Dewan Negara dan Dewan Rakyat di ketuai
oleh Yang Diperuan Agong,
F18 Jemaah meteri diketuai Perdana Menteri, Kementerian diketuai
oleh Menteri dan dibantu oleh timbalan menteri.Perkhidmatan Awam diketuai oleh
Ketua Setiausaha Negara,Jabatan kerajaan diketuai Ketua Pengarah, Badan
berkanun diketuai oleh Lembaga Pengarah.
F19 Mahkamah diketuai oleh Ketua Hakim Negara.
4.
Kepentingan Pengasingan Kuasa dalam pemerintahan di Malaysia. [10 markah]
F1 Kepentingan pengasingan kuasa dalam pentadbiran negara
Malaysia ialah bagi memastikan tidak berlakunya pertindihan kuasa antara tiga cabang kuasa pemerintahan.
F2 Seterusnya pengasingan kuasa juga dapat menjelaskan bidang kuasa setiap badan pentadbiran.
F3 Di samping itu dapat menjamin
kelicinan pentadbiran di Malaysia.
F4 Juga dapat menggelakkkan pembolotan
kuasa antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri.
F5 Pengasingan kuasa juga dapat menjamin kestabilan politik, ekonomi dan sosial
negara.
F6 Juga dapat menggelakkan pemusatan
kuasa terhadap institusi atau individu tertentu.
F7 Selain itu dapat menggelakkan penyalahgunaan kuasa oleh badan pentadbiran negara.
F8 Pengasingan kuasa juga dapat menyelaras dan menyeragamkan
pentadbiran antara tiga cabang kuasa pemerintahan.
F9 Pengasingan kuasa juga membolehkan kerajaan pusat dan
kerajaan negeri menjalankan kuasa mengikut peruntukan
dalam Perlembagaan Malaysia.
F10 Kepentingan seterusnya ialah dapat menjamin keadilan dari segi pengagihantugas antara kerajaan pusat
dan kerajaan negeri. Seperti senarai persekutuan, senarai negeri dan senarai
bersama.
F11 Akhirnya pengagihan kuasa membolehkan sistem pentadbiran
Malaysia dikagumi dan diiktiraf oleh
negara luar.
F12 Pengagihan kuasa dapat melindungi hak rakyat dan kebebasan
rakyat.
M Mana-mana
jawapan yang munasabah.
5. Sistem
pentadbiran yang adil dan telus dapat memelihara kesejahteraan hidup rakyat.
[10
markah]
F1 Sistem pentadbiran yang adil dan telus dapat memelihara
kesejahteraan hidup rakyat kerana dapat memastikan kestabilan politik iaitu tidak berlakunya huru hara.
F2 Selain itu pentadbiran yang adil dan telus membolehkan rakyat
mendapat hak yang sama alam semua
bidang.
F3 Pentadbiran yang adil dan telus juga membolehkan rakyat dapat
menikmati pembangunan negara yang
sama rata tanpa mengira kaum mahupun tempat tinggal.
F4 Seterusnya, sistem pentadbiran yang adil dan telus dapat menggelakkan berlakunya diskriminasi
terhadap rakyat dalam pemilikan harta.
F5 Juga membolehkan
rakyat dapat hidup dengan aman
dan harmoni sesuai dengan konsep Satu Malaysia.
F6 Sistem pentadbiran yang adil dan telus membolehkan Malaysia
yang lebih maju, selamat, aman dan
makmur serta mampu bersaing dengan masyarakat lain di dunia.
F7 Sistem pentadbiran yang adil dan telus menyebabkan rakyat
dapat menikmati kemudahan prasarana
yang lengkap dan moden seperti pembinaan leburaya Timur Barat.
F8 Sistem pentadbiran yang adil dan telus membolehkan rakyat
mendapat peluang pekerjaan yang
banyak dalam bidang pertanian dan perindustrrian.
F9 Kerajaan juga dapat menarik pelabur asing melabur modal di Malaysia .Dengan dapat memajukan ekonomi negara.
F10 Sistem pentadbiran yang adil dan telus dapat menyediakan
pemerintahan yang cekap di mana
rakyat dapat berurusan dengan mudah dan cepat.
F11 Juga dapat mengurangkan berlakunya rasuah dan penyalahgunaan
kuasa.
M Mana-mana jawapan yang munasabah.
6.
Konsep pengasingan kuasa
pemerintahan berjaya menwujudkan pentadbiran yang cekap dalam amalan demokrasi
berpalimen. Buktikan. [10
markah]
F1 Konsep pengagihan kuasa pemerintah telah berjaya menwujudkan
pentadbiran yang cekap dalam amalan demokrasi berparlimen apabila badan pelaksana dapat mengubal dasar dasar
pembangunan ekonoomi Negara dengan lancer. Badan Pelaksana dapat melaksanakan
dasar-dasar yang telah digubal oleh badan perundangan.
F2 Selain itu, pengagihan kuasa pemerintah telah melahirkan para
pemimpin yang dihormati dan berwibawa di peringkat kerajaan negeri dan kerajaan
pusat contohnya, lahirnya tokoh-tokoh politik yang disegani seperti Tun Abdul
Razak, Tun Mahathir, Nik Aziz Nik Mat, Najib Tun Razak dan lain-lain.
F3 Konsep pengagihan kuasa juga dapat mensejahterakan kehidupan
rakyat apabila banyak program-program kerajaan telah berjaya membenteras kadar
kemiskinan rakyat seperti Dasar Ekonomi Baru (DEB) , Dasar Pembangunan
Nasional.
F4 Selain itu, melalui
badan Pelaksana pengagihan kuasa juga turut membantu meningkatkan kebajikan
rakyat agar terpelihara. Misalnya, kerajaan telah meningkatkan kebajikan rakyat
melalui pelbagai bantuan BRIM, Klinik 1 Malaysia, Perumahan Rakyat mampu milik
dan lain-lain
F5 Melalui kementerian pendidikan, perpaduan kaun dapat
diwujudkan antara kaun seperti Dasar 1 Murid 1 Sukan, mewujudkan Sekolah
Wawasan, Sekolah Intergrasi, serta Dasar Kebudayaan.
F6 Pengagihan kuasa dalam pemerintahan juga telah berjaya
menwujudkan kehidupan rakyat yang aman apabila kerajaan dapat menyusun pelbagai
aktiviti seperti rakyat bebas berpersatuan, bebas menyuarakan pendapat, bebas
berhimpun secara aman.
F7 Selain itu, pengagihan kuasa juga dapat meningkatkan taraf
hidup rakyat apabila agensi-agensi kerajaan seperti MARA, FAMA, Mardi Risda
dapat membantu meningkatkan pendapat para petani/rakyat.
F8 Di samping itu, pengagihan kuasa antara kerajaan pusat dan
kerajaan negeri dapat merapatkan hubungan baik antara wilayah malah pembangunan
wilayah dapat dimajukan.
F9 Dalam pengagihan kuasa pemerintahan, hak-hak asasi rakyat
dapat dilindungi melalui undang-undang dan akta-akta yang telah digubal oleh badan perundangan
serta badan pelaksanaan.
F11 Pengagihan kuasa pemerintah dapat menjadikan pentadbiran
negara lebih bersistematik dengan
lahirnya sistem e-filing, my eg, e-maklum, Hrmis.
F12 Pengagihan kuasa juga dapat menwujudkan keberkesanan
pentadbiran apabila berjaya mengelakkan salah guna kuasa dengan adanya
badan-badan penguatkuasaan seperti SPRM.
F13 Pengagihan kuasa juga turut berjaya melahirkan pentadbiran yang
berkesan melalui pematuhan undang-undang yang telah digubal dengan wujudnya
mahkamah-mahkamah yang berfungsi mentafsir perlembagaan.
F14 Dalam pengagihan kuasa kerajaan pusat dan kerajaan
negeri,konsep Persekutuan menjadi kaedah
menyatupadukan wilayah-wilayah yang berasingan.
F15 Pengagihan kuasa dapat
memelihara hubungan baik antara kerajaan Persekutuan dan Kerajaan negeri.
7.
Cabaran yang dihadapi oleh
kerajaan bagi memastikan pentadbiran yang cekap dan berkesan kepada rakyat dan
usaha-usaha untuk mengatasi cabaran
tersebut bagi memastikan perkhidmatan yang terbaik untuk rakyat. [10 markah]
Cabaran
F1 Segelintir kakitangan kerajaan yang terlibat dalam gejala
Rasuah.
F2 Terdapat segelintir
kakitangan perkhidmatan Awam yang kurang berintergriti dalam menjalankan
tugas dan dasar kerarajaan
F3 Berlaku ketirisan dalam pengagihan peruntukan kewangan dalam
kementerian dan jabatan kerajaan untuk program pembangunan negara
F4 Kurang kerjasama antara kerajaan Pusat dan kerajaann negeri
yang berlainan ideology politik
F5 Berlaku pertindihan bidang kuasa sesetengah kementerian
menyebabkan belaku ketidakcekapan dan pembaziran pengurusan.
Langkah
F1 menguatkuasakan undang-undang rasuah dan memperkasakan bidang
kuasa SPRM.
F2 Kerajaan perlu memantapkan Integriti Pegawai Perkhidmatan
Awam melalui program agama, seminar, bengkel.
F3 Meningkatkan kecekapan pemantauan terhadap intergriti
kakitangan Awam dengan mengadakan Audit berkala.
F4 Mewujudkan kesefahaman antara kerajaan Persekutuan dan
Kerajaan Negeri dengan mengutamakan kepentingan rakyat tanpa mengira ideology
politik
F5 Kerajaan perlu menyusun bidang tugas kementerian dan jabatan
kerajaan agar pertindihan bidang kuasa tidak berlaku.
8. Nilai-nilai
murni, nilai Patriotisme dan iktibar daripada
sistem pemerintahan di Malaysia.
F1 Nilai-nilai patriotism yang terdapat dalam tajuk ini ialah nilai taat setia kepada negara iaitu
perlantikan senator mencermin kecemerlangan sumbangan mereka dalam perkhidmatan
awam dan lain-lain.
F2 Selain itu, nilai
tanggungjawab terhadap tugas yang diamanahkan oleh pemerintah negara dapat
dilihat atas perlantikan Ketua Setiausaha Negara, Ketua Jabatan serta
Perlantikan Lembaga Pengarah.
F3 Iktibar yang diperolehi daripada sistem pemerintahan di Malaysia
ialah pengasingan kuasa dapat
menggelakkan daripada perebutan kuasa
antara badan Perundangan, Pelaksanaan dan kehakiman.
F4 Seterusnya, Iktibar yan diperoleh ialah rakyat dapat hidup dengan aman, sejahtera dan harmoni walaupun hidup berbilang kaum.
F5 Di samping itu, rakyat Malaysia perlunya bertoleransi dan kerjasama antara pemimpin
demi kedaulatan negara.
F6 Iktibar seterusnya pemimpin mestilah rakyat didahulukan , pencapian diutamakan dalam
semua aspek pentadbiran.
F7 Selain itu,pemimpin juga hendaklah bermaufakat dalam melaksanakan semua dasar kerajaan bagi menjamin
pembangunan sosioekonomi yang mapan.
F8 Sementara itu, rakyat Malaysia perlulah patuh kepada undang-undang dan menjunjung Perlembagaan negara
sebagai peraturan tertinggi.
F9 Kita juga perlu menghormati
keputusan bidang kehakiman yang telah diputuskan, sebarang ketidak
puashatian bolehlah dibuat rajuan di mahkamah yang lebih tinggi.
F10 Seharusnya, semua Pegawai Kakitangan Awam mempunyai Intergriti yang tinggi ketika menjalankan tugas yang
diamanahkan.
M Mana-mana jawapan yang munasabah..
9. Rumusan
F1 Pengetahuan yang saya peroleh daripada tajuk yang dikaji
adalah bahawa Malaysia merupakan salah
sebuah negara sistem demokrasi
berparlimen yang mengamalkan konsep pengasingan kuasa.
F2 Selain itu, pengetahuan yang saya peroleh ialah saya dapat
mengetahui fungsi dan peranan serta tanggungjawab setiap cabang kuasa
pemerintahan iaitu badan Pelaksanaan, Badan pelaksana dan badan kehakiman.
F3 Iktibar yang saya peroleh daripada tajuk yang dikaji ialah
say a perlu mematuhi perlembagaan sebagai undang-undang tertinggi yang perlu
dipatuhi.
F3 Di samping itu, kita seharusnya mematuhi sistem pentadbiran
negara agar bangsa Malaysia bersama-sama berkerjasama memakmurkan negara.
F4 Selain itu, kita juga
sepatutnya mendokong aspriasi yang dizahirkan oleh para pemerintah agar negara
kita terus cemerlang di persada dunia.
F5 Harapan saya untuk masa depan Malaysia yang gemilang adalah
saya berharap generasi muda dapat meneruskan legasi kepimpinan para pemimpin
terdahulu dan sekarang.
F6 Saya juga turut berharap agar saya dan seluruh rakyat
Malaysia bersama-sama mengembleng tenaga dan idea untuk memajukan negara dan
seterusnya mengangkat martabat bangsa.
No comments:
Post a Comment