PENAJA

Sunday 17 February 2013

pengiraan bayaran KWSP skim pencen kakitangan awam

 
sure ramai kawan-kawan yang telah bekerja di sektor awam melebihi 3 tahun dan memilih skim pencen akan tunggu time ini bukan?. ya inilah masanya. ramai yang sudah plan nak buat apa. ada yang nak buat kenduri kahwin dan beli aset seperti rumah dan kereta.

pernahkah anda melihat penyatan KWSP anda?. terkejut bukan akaun 1 dan 2 amat berbeza jumlahnya?. ok samalah dengan saya. terkejut juga. agak pelik kenapa demikian?. saya ingat akaun 1 adalah sumbangan majikan manakala akaun 2 sumbangan pekerja. rupanya bukan macam itu!!. mungkin pembahagian ini disebabkan akaun 2 boleh dikeluarkan untuk beli rumah dan menunaikan haji.

so bagaimana ianya dikira?. begini caranya. majikan akan menyumbang sebanyak 13% daripada gaji kasar anda ke dalam KWSP. manakala anda hanya tolak 11% daripada gaji kasar anda ke dalam KWSP. dari jumlah tersebut 70% akan dimasukan ke dalam akaun 1 manakala 30% ke akaun 2. sebab itu jumlah sangat tidak seimbang. oleh itu berapa yang anda akan perolehi selepas memilih skip pencen?

anda ada  rm28000
70% ke akaun 1
30% ke akaun 2

70/28000x100 = rm 19600

30/28000x100 = rm 8400

begini caranya, anda bukan hanya memperolehi sumbangan dari akaun 2 sahaja, sebaliknya gabungan kedua-dua akaun. caranya adalah anda hanya akan mendapat 45% sahaja dari jumlah keseluruhan dalam akaun KWSP tersebut. bakinya 55% akan dikembalikan kepada kerajaan. ini akan digunakan untuk bayar pencen bulanan anda pula kemudianya.

rm 28000 x 45% = rm12600 (jumlah yang diperolehi)

ada orang cakap rugi ambil pencen sebab majikan tidak lagi potong gaji majikan untuk pekerja macam KWSP dimana majikan perlu potong 13% dari gaji untuk dimasukan ke akaun KWSP anda?. jawapanya potongan itu akan dimasukan ke dalam akaun pencen anda. adil?


172 comments:

  1. cik kalau mcm kita pernah kerja dgn syarikat swasta...
    adakah die punya pengiraan mcm ni jugak?

    ReplyDelete
  2. yang pernah bekerja dengan sawata potongan gaji majikan akan dipulangkan kepada pekerja. kerajaan hanya ambil yg dipotong dari gaji majikan (kerajaan) sahja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cara kiraanya sama ke? Mcm mana nak tahu jumlah caruman dr majikan swasta? Sbb dlm akaun dah bercampur dgn caruman krjaan

      Delete
    2. Yg pernah kje swasta cara kiraanya sama ke?

      Delete
    3. saya pekerja sementara bertempoh setiap 2 tahun dan terputus 1 hari penyambungan. saya perlu memohon penyambungan kontrak setiap kali perkhidmatan bertempoh saya hampir tamat. jawatan saya hanya disambung berdasarkan prestasi kerja dan kewangan jabatan (badan berkanun negeri sabah). Jika tidak maka saya boleh tidak disambung bila bila masa. kemudian saya mendapat jawatan tetap pada disember 2019.
      apakah semua caruman majikan selama saya menjawat jawatan sementera bertempoh 2 tahun tersebut akan diambil balik oleh kerajaan atau diberikan kpd sya balik?

      Delete
  3. bagaimana pegiraan sekiranya kita telah mengeluarkan kwsp akaun 2 untuk pendahuluan rumah sebelum dapat skim pencen? minta maaf sebab guna nama anon..tq

    ReplyDelete
  4. maaf kerana tiada jawapan yang pasti. namun saya jangkakan kiraan tetap sama dan dari jumlah yang anda perolehi ditolak dengan jumlah pengeluaran untuk tujuan perumahan. ini kerana dalam penyata pengeluaran KWSP saya turut dicatatkan dividen yang diberikan oleh KWSP juga dibahgikan antara majikan dan pencarum. maksudnya KWSP agak berkira dalam pembahagian ini.
    tetapi jika pengiraan semula dibuat terhadap baki semasa nyata anda amat beruntung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik, bagaimana pula dgn kes saya?
      1. lantikan secara kontrak 2 tahun 2009 dlm sektor kerajaan (badan berkanun negeri sabah). Kontrak saya bertempoh setiap 2 tahun( hanya disambung berdasarkan prestasi kerja dan keadaan kewangan jabatan).
      2. Ditawarkan percubaan selama 3 tahun jawatan tetap dan berpencen pada November 2016.
      3. Mendapat pengesahan pekerja tetap dan berpencen pada Disember 2019.
      PERSOALAN
      Adakah (wang caruman saya/caruman majikan) akan dikembalikan kepada sya selama memegang jawatan kontrak sehingga November 2016 ATAU
      2. hanya caruman saya dikembalikan manakala caruman majikan bermula dari hari pertama memgang jawatan kontrak sehingga mendapat tetap dan berpencen pada Disember 2019 akan diambil secara keseluruhan nya kpd kerajaan utk pencen?
      Terima kasih

      Delete
    2. hai jack...boleh tau macam mana dengan masalah pengeluaran kwsp..adakah kerajaan amik balik kwsp bagi tempoh perkhidmatan kontrak?

      Delete
    3. Saya nak bertanya, bila terima Simpanan Kwsp Slps terima skim pencen.. So mmg dh tak ada apa apa kt akaun kwsp kan..

      Delete
    4. lantikan kontrak tak dikira lantikan tetap, sama macam kerja swasta juga..

      Delete
  5. 45% hnya dari akaun 1 je? akaun 2 kita x dpt lgsg?

    ReplyDelete
  6. bukan mcm 2. akaun 1 dan 2 hanya berfungsi jika kita nak buat pengeluaran awal. contohnya beli rumah , g haji. jika kita nak keluarkan caruman kerana masuk skim pencen jumlah keluaran kita adalah 45% dari jumlah keseluruhan caruman. kenapa 45% sebab sebelum ni kita potong 9% majikan 11%. jumlahnya 20%. 9 % mewakili 45% dari jumlah potongan. semua caruman kita akan dikembalikan.manakala caruman majikan akan dikembalikan pada majikan (gomen). majikan swasta kita stil dpt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Caruman semasa kontrak,juga kerajaan amik balik ke?

      Delete
  7. Sy pernah keluarkan duit dr akaun 2 utk pembelian rumah. Baru2 ni sy telah keluarkan caruman sy kerana memilih skim pencen. Seperti yg dinyatakan, kita memperolehi 45% dr jumlah caruman keseluruhan,tapi sy sedikit keliru kerana jumlah keseluruhan caruman sy rm41,153 dan hanya rm14,123 saja yg sy dpt keluarkan. Jumlahnya x sampai pun 40% dr jumlah keseluruhan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berapa lama proses tersebut,tq

      Delete
    2. Kalau tak silap saya, pengeluaran akaun 2 kwsp utk pembelian rumah mestilah tidak melebihi daripada 10% daripada nilai harga rumah. Sebab tulah nilainya begitu.

      Delete
    3. Majikan lama(swasta)
      Majikan baru(kerajaan)
      Macama mana nak tahu,jumlah caruman kita yg lama dengan yg baru,dan macam mana cara pengiraannya?

      Delete
  8. Maksudnya kalau kte pnah bekerja dgn swasta, dia akan ambil kre jgk la kn? Ke ada kebarangkalian yg die ambil yg terkini je 45% dr keseluruhan accnt? SBb sy pnah krja swasta 1thn dan br masuk gov 3thn..

    ReplyDelete
  9. kerajaan hanya ambil duit mereka sahaja.duit majikan swasta kita mereka akan pulang...dividen kerajaan ambil ikot pertus caruman kerajaan...

    ReplyDelete
  10. Saya lama dah kerja. 2002. Selepas 3 tahun saya ambil pencen dan saya keluarkan caruman... adalah dalam RM8K. Saya tak ikut sangat perkembangan akaun kwsp. Adakah akaun 1 saya masih ada?

    ReplyDelete
  11. lazimnya pengeluaran adalah 100%. kecuali anda keluarkan kwsp sebelum slip gaji habis potongan. maksudnya keluar duit tp dlm slim gaji maih ada potongan

    ReplyDelete
    Replies
    1. nk thu jumlah pengeluaran kwsp jika caruman RM26.999.57 termasuk caruman swasta Rm 2,072.24

      Delete
  12. brape jumlah saya dpt jika caruman RM 26,999.57 termasuk dengan caruman swasta (RM 2,072.24)

    ReplyDelete
  13. brape jumlah saya dapat jika caruman saya RM26,999.57 termasuk caruman swasta Rm 2,072.24

    ReplyDelete
  14. nk thu jumlah pegeluaran kwsp jika rm 26,999.57

    ReplyDelete
  15. caruman swasta lazimnya akn dikembalikan termasuk caruman majikan swasta.manakala angaran caruman kerajaan adalah 45% atau lebih
    kiraan 45% adalah kerana caruman majikan 11% manakala caruman pekerja 9% sebabitu dapat 45%
    namun selepas kerajaan naikan 13% caruman kerajaan dan 11% caruman pekerja nilainya mungkin lebih 45%

    ReplyDelete
  16. Salam Saudara SM,

    Mohon pencerahan:
    Ada beberapa kemusykilan yang saya hendak kemukakan.
    1. Sebelum bekerja dengan kerajaaan, saya pernah mengambil penyata kwsp dan jumlah caruman terakhir saya adalah (berkhidmat dengan swasta selama 9 tahun):

    Akaun 1: 16K
    Akaun 2: 8K
    Jumlah Keseluruhan=24K

    Setelah itu, saya bekerja dengan kerajaan lebih kurang 4 tahun. Kali terakhir saya menyemak penyata kwsp saya, jumlah tersebut telah mencecah:

    Akaun 1: 23K (7k hasil dari caruman kerajaan)
    Akaun 2: 10K.(2k hasil dari caruman kerajaan)
    Jumlah keseluruhan= 33K

    Jadi, pertanyaan saya:

    - Adakah jumlah caruman swasta akan dikembalikan seluruhnya (Akaun 1 & 2) kepada pencarum?

    -Dan, daripada jumlah 9K yang terkumpul (kerajaan), berdasarkan 45%, bererti, saya hanya berhak mendapat RM4050?

    ReplyDelete
  17. ya anda berhak mendapat semua caruman semasa berkhidmat dengan swasta. manakala anda hanya ada dapat kira2 45% daripada keseluruhan 4 tahun anda berkhidmat dengan kerajaan.
    ini kerana anda hanya potong 9% gaji manakala majikan (kerajaan) potong 11% - kiraan potongan lama
    kini potongan 11% pekerja dan 13% majikan
    maksudnya anda hanya akan dapat potongan yg dipotong dari gaji anda.
    senang cerita anda kira dari potongan pertama anda bekerja dengan kerajaan dan sehingga potongan terakhir dibuat. itu jumlah anda akan dapat tidak termasuk dividen.
    dividen juga akan dikira kira2 45%. bakinya dikembalikan pada kerajaan untuk bayaran pencen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas info tersebut, Saudara SM...

      Delete
    2. kalau keluar wang kwsp pada bulan julai adakah deviden di kira sehingga bulan julai..

      Delete
    3. As salam..sy telah bekrja kerajaan tpi dlm kontrak dan ada epf dlm 100k dan bila dh ttp epf sy bertmbh 139k, bgaimana plk kiraan yg sy dpt

      Delete
  18. WELCOME....SELAMAT MENIKMATI SIMPANAN ANDA

    ReplyDelete
  19. salam..nk tnya kalau status DC guru sementara, adakah bahagian majikan kerajaan akan ambik jugak..atau kerajaan ambik untuk status tetap shj??mohon pencerahan..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa yang telah kerajaan telah bayar akan diambil semula.kecuali jika statusnya kontrak

      Delete
  20. Maaf nak btanya..masih confius ttg pengiraan tu..ok situasi sy mcm ni..
    Tahun ni tahun ke 3 dgn krjaan..bila tgk penyata kwsp jumlah keseluruhan tu adalah termasuk caruman sy dan caruman majikan sma ada krjaan atau swasta dlu kan??so ble nk kuarkn kwsp utk msuk skim pencen tu dari jumlah keseluruhan ni ke yg kena darab 45%??? Cth jum. Akaun 1 + jum. Akaun 2 = jumlah keseluruhan tu??Rasa mcm confius je sbb kalo ikutkn caruman majikan n pekerja masa keja swasta dlu kita dpt kn??sedangkan keja krjan bru 3thn bpe la sgt carumannya..mohon dpt menjawab..maaf kalo byk tya..hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. nt kwap akan buat kiraan semula.maksudnya tolah dulu bayaran majikan swasta barulah dikira 45%.so anda akan dapat kesemua potongan (anda dan majikan ) swasta + 45% dari baki (potongan semasa anda kerja kerajaan)

      Delete
  21. kalau kita kerja kerajaal sebagai pekerja kontrak adakah akan diambil kira juga ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kontrak rasanya anda dapat semua kecuali jika selepas kontrak anda diserap sebagai kakitangan kerajaan kiraan masih sama 45%. jika selepas habis kontrak anda kerja swasta anda dapat semua

      Delete
  22. salam..nak bertanya la...sy kerja dgn kerajaan..dlm masa yg sama sy ade bt partime di pasaraya...potongan sy ada 2 ( kerajaan dan swasta )..skrg sy dah pun opsyen pencen dan tiada potongan kerajaan lagi..dan bercadang mahu menggunakan duit tersebut...adakah duit potongan sy bekerja swasta selepas tarikh opsyen pencen sy layak dapat? dan adakah potongan majikan swasta sy pun sy layak dapat? tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. potongan dari kerja swasta semua akan dikembalikan.potongan hasil kerja kerjaan anda hanya akan dapat kira2 45% sahaja...ibaratnya akaun kwsp anda "ditutup' so duit anda perlu dikelurkan.kerajaan hanya ambil hak mereka (potongan majikan kerajaan yang mereka telah buat setiap bulan)

      Delete
  23. Salam, maksud dikembalikan kepada kwap tu mcm mana..? kurang faham...adakah duit itu akan dikembalikan untuk bayaran pencen kita kelak atau mcm mana..?

    ReplyDelete
  24. akaun 1: RM6593.20
    akaun 2: RM2825.70
    jumlah keseluruhan: 9418.90

    mintak jasa tuan tlong buat pengiraan.sbb pengiraan saya setelah dikira 45% mendapati jumlahnya RM4500.

    ReplyDelete
    Replies
    1. RM 9418.90 × 45%=RM 4238.505 macam mana boleh dapat RN 4500.00??

      Delete
    2. kiraa 45% adalah kiraan semasa potongan kwsp sebanyak 9% potongan pekrja dan 11% potongan majikan. sekarang potongan berubah menjadi 11% pekerja dan 13% majikan.oleh oti xjadi la kiraan 45% (9/11 x 100=45)

      Delete
  25. yup.edikembalikan kepada kerajaan untuk bayaran pance...angaran bayaran yg anda akan dapat lebih kurang mcm 2 la.jumlah tepat sukar dikira sebab peratus pototngan berubah dari 9% kepada 11% beberapa tahun lalu

    ReplyDelete
  26. salam

    saya penah btanya dengan pegawai kwsp jln raja laut KL. Pegawai berkenaan memberitahu saya bahawa akaun 1 semasa berkdmat dlm kerajaan layak pengeluaran sebanyak 45% manakala akaun 2 semasa dlm kerajaan layak keluarkan 100%...hmmm mcm mana tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya kurang pasti dengan perkiraan tersebut.lazimnya jumlah di akaun 2 tidak banyak.mungkin tidak sampai 10%

      Delete
  27. akaun 1 : 20,785
    akaun 2: 1,249
    total : 22,035
    sebelum nie, saya ada buat pengeluaran di akaun 2 untuk beli rumah sbnyak 7k.
    sebelum bekerja dengan kerajaan saya bekerja d swasta slama 1 tahun..dan memilih skim berpencen dan d luluskan selepas 5 tahun bekerja.
    setelah membuat pengeluaran keseluruhan.. mengapa saya hanya mendapat 9,899 sedangkan saya pernah bekerja dengan swasta.. adakah tersalah pengiraan pihak kwsp?? mohon pencerahan.. terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 7k yg anda keluarkan dikira sekali 7k+10k=17k

      Delete
  28. SM : klu kita lupa berapa lama kita kerja dgn swata nk kira mcm mne ye...n lg 1 klu sblm ni kita kerja kontrak n dipanggil interview oleh spa n dot jwtn n jbtn yg sama dgn dulu mcm mana plk ye...dpt 100% @ ditolak jg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kwsp ada maklumat itu.mereka akn kira...bergantung pada tarikh lantikan.tetapi rasanya semua akan dikira 45% bermula dari mula berkhidmat kontrak

      Delete
    2. rasa macam tak adil sebab service semasa berkhidmat sebagai kakitangan kontrak tidak dikira..ibarat seperti bekerja dengan swasta..service yg dikira adalah apabila jawatan tetap..kalau gov nk ambik balik jumlah yang dia bg semasa status kontrak kira lh service skali masuk pencen.. barulh adil

      Delete
  29. Hai...nak tanya klau saya buat pengiraan dgn menolak 100% syer majikan oleh gov tanpa mengusik caruman pekerja adakah sama dgn cra tolak 45% tu..maksud saya mana yg majikan gov bayarkan akan dpt balik duit mereka tapi caruman pkerja selama berkhidmat hingga diberi taraf berpecen kita akan dpt 100% sbb dia tolak dr duit gaji kita kan...

    ReplyDelete
  30. Sy keje kerajaan ..baru sy potong kwsp...mntak kire leh...
    Akaun 1 ; 11092.24
    Akaun 2 ; 4753.79
    Jumlah ; 15,846.03
    Minta kire brape sy dpt ek....

    ReplyDelete
  31. saya nak tanya jika saya pencen minggu depan apa yang saya dapat dari kwsp.Saya ada 27 ribu dalam akaun 1 ,3 ribu dalam akaun dua dan 2 ribu dalam akaun tiga.Dulu saya pilih skim KWAP.Umur saya sekarang 58 tahun dan saya pilih berasa umur 58 tahun -pada 20 november 2014 ini dan saya tidak pernah keluarkan wang bila umur saya apai 55 tahun atau 50 tahun.

    ReplyDelete
  32. Salam,
    Saya sudah bekerja dengan gov 3 tahun dan tidak pernah bekerja sebelum ini. saya nak mohon bantuan untuk kira KWSP saya yang layak untuk saya keluarkan.

    sekarang:
    acc 1 = 32200
    acc 2 = 1477
    total = 33742

    account 2 tu sikit sebab saya dah keluarkan 14k sebelum ni untuk rumah.

    adakah betul pengiraan saya yg saya akan peroleh:
    45% X 33742 = 15183

    terima kasih di atas bantuan. Blog ini benar-benar membantu dalam menyalurkan informasi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sy ucapkan kerana membaca blog ini. dan saya sebaik mungkin akan cuba membantu. jumlah 45% hanyalah anggaran. jika dilihat kadar terkini peratusan boleh berubah kepada 48% disebabkan perubahn potongan dari 9% kepada 11%. mungkin itu berita gembira.

      namun disebabkan anda telah mengeluarkan 14k, maka dari jumlah 33 742 x 48% = 16 196. anda perlu tolah dengan jumlah 14k yg anda telah keluarkan...

      Delete
    2. Maaf sy nak kepastian utk kes saudara anonymous di atas, kalau ikut yg sy faham bukan kah duit rumah yg telah dikeluarkan tersebut akan 'dimasukkan' semula ke akaun 2 sebelum perkiraan 48% dibuat i.e. 48% × ((14k + 1477) + 32200)? Lepas tu jumlah yg telah dikira 48% tu br ditolak balik dgn pnjaman rumah 14k tu? Maaf sekiranya salah, mohon pencerahan. Terima kasih.

      Delete
  33. Salam,
    Saya sudah bekerja dengan gov 3 tahun dan tidak pernah bekerja sebelum ini. saya nak mohon bantuan untuk kira KWSP saya yang layak untuk saya keluarkan.

    akaun 1 - 21192.04
    akaun 2- 9082.24
    jumlah - 30274.28

    tpi mcm mana ngan jumlah yg tolakn dari tempat kerja dulu?sebelom ngan gov..

    kiraan sya.. kerja gov sekrg dh 3 tahun..tolakan yg dicarum setiap bulan dlm 250 sebulan * 36 BULAN(3 TAHUN PERNOLAKAN) = 9000.00

    JADI YG SELEBIHNYA MCM MANA??HUHUUH

    ReplyDelete
  34. salam...

    Saya berkeja gov dah telah pilih skim pencen..Sy telah buat pgeluaran akuan 2 semasa pilih skim pencen. Soalan sy utk akaun 1 majikan tu..boleh ke sy buat pgeluaran utk bantuan pnjaman PTPTN?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pun tengah mencari jawapan utk soalan ni. Boleh ke ea?

      Delete
  35. mntak tlng buatkn pengiraan tuk saya
    AKAUN 1 : 11681.78
    AKAUN 2 : 5017.82

    ReplyDelete
  36. Caruman masa keja swasta dpt balik 100%
    Caruman masa gov dpt balik 45%
    TQ SM

    ReplyDelete
  37. Betul ke kalau pekerja kontrak 100% dari kedua2 akaun kite dpt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau sy pernah bekerja sebagai kakitangan sambilan setahun, kontrak 5 tahun..kemudian dapat kerja tetap tapi post lain, jabatan lain...so yang kerja sambilan n kontrak tu sy akan dapat semua kn?

      Delete
    2. maksud ayat diatas dapat tu..if sambilan n kontrak ditempat lain kemudian dpt tetap utk jawatan, jabatan yg lain...akan dpt semua ke?

      Delete
  38. dividen tahunan mcm mana ye pembahagiannya....

    ReplyDelete
  39. Salam,saya telah bekerja sbg guru sandaran selama 3tahun sbelum diserap tetap..adakah akaun 1 dan akaun 2 semasa saya berkhidmat sebagai guru sandaran layak saya dpt kesemuanya..

    ReplyDelete
  40. Salam....soalan saya lain sikit...hehehe bila agaknya gaji kita bersih dari dipotong adakag tepat pada 3 tahun atau lebih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. selagi xg setel dgn kwsp selagi 2 dipotong.lepas buat peohonan kuokan duit , bulan 2 bulan terkahir lah duit dipotong.. selagi xg kwsp kuokn duit selagi 2 potongan akn dibuat

      Delete
    2. Contoh saya denap 3 tahun pda 2.4.2015 ni nanti....maaf cik SM apa yg perlu disetelkan dgn kwsp yer?? Mohon pencerahan...

      Delete
    3. Contoh 2.4.2015 saya akan genap 3 thun dlm perkhidmatan saya...agak2 bila ye stop potong gaji dan dpt guna gaji bersih..dan satu lg cik SM..apa yg dmaksudkan dgn (setel dgn kwsp)mohon pencerahan mgenai proses tsebut terima kasih..

      Delete
    4. perlu isi borang ini dan sediakan maklumat yg diperlukan oleh kwsp
      http://www.kwsp.gov.my/portal/member/pensionable-employees-withdrawal-and-optional-retirement-withdrawal
      y penting dapat surat pengesahan perlantikan tetap dan proses dokumen dh boleh dibuat.selepas kita hantar pemohonan dalam temph 3 bulan potongan akan berhenti.lepas 2 baru buat pemohonan pengeluaran.jikan keluar sebelum potongan dibuat urusan akan jadi lebis regit

      Delete
    5. Adakah pengeluaran itu dikira sebagai satu pinjaman kerana pengeluaran matang kwsp adalah berumur 55 tahun walaupun kita telah memilih taraf berpencen.
      Mohon pencerahan

      Delete
  41. Alhamdulillah saya bertemu blog tuan, telah lama saya mencari2 jawapan bagaimana harus saya membuat perkiraan pemulangan kwsp setelah saya memilih skim pencen. Sehingga Feb 2015, Akaun 1 mempunyai RM60,598 dan Akaun 2 sebanyak RM9,875. Saya pernah bekerja swasta selama 2.5 tahun sebelum menyertai kerajaan. Maka jumlahnya lebih kurang RM70,000 (secara kasar).

    Baru-baru ini telah menghantar borang pemilihan skim pencen kepada Jabatan Sumber Manusia di UiTM (majikan). Pertanyaan saya adalah seperti yang berikut:

    1) Saya pernah mengeluarkan duit dari Akaun 2 untuk bayaran pendahuluan rumah dan ansuran perumahan. Adakah ini akan memberi kesan terhadap wang yang saya akan terima kelak?

    2) Jika ya, berapa anggaran yang saya bakal terima? Maaf, saya kurang faham bagaimana membuat pengiraan. Adakah 45% dari keseluruhan RM70k tersebut atau sebaliknya?

    Diharapkan Tuan dapat berkongsi kepakaran Tuan dalam persoalan saya ini. Maaf jika mengganggu masa Tuan.

    Ali
    UiTM Shah Alam

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kerana menjadikan blog saya sebagai rujukan.

      45% hanyalah angaran kasar yang dapat saya berikan. hal ini kerana berlaku perubahan terhadap peratusan potongan beberapa tahun lepas. oleh itu 45% adalah kiraan yang paling minima

      45% adalah kiraan yang akan semasa anda berkhidmat dalam sektor awam. manakala dalam sektor swasta semuanya akan dikembalikan.

      jika pengeluaran untuk membeli rumah dilakukan semasa bekerja swasta, wang yang akan anda dapat tidak akan ditolak keraja 100% potongan sektor swasta adalah milik anda. dan sebaliknya..

      bagi situasi anda agak sedikit rumit sebab anda pernah bekerja di swasta dan pernah membuat pengeluaran.

      kiraan kasar saya anda akan dapat 100% (swasta) + 45%(kerajaan) - pengeluaran pinjaman perumahan = wang anda dapat

      Delete
    2. Terima kasih di atas penerangan Tuan. Amat hargai masa dan usaha Tuan di dalam memberi penerangan.

      Ali

      Delete
    3. dari total semua jumlah RM72k, saya telah mendapat rm48k bahagian saya. terima kasih di atas penerangan tuan sebelum ini.

      Delete
    4. welcome...menyimpan juga untuk waktu2 sukar...

      Delete
    5. Tuan Annon Uitm,
      Nak tanya, berapa lama tempoh untuk Tuan dapat surat pengesahan status pencen dari BSM Uitm sehingga kelulusan pengeluaran KWSP tu ye?

      Delete
    6. Dari pengiraan akaun yang encik dapat tu..
      72k
      Akaun 1 =70%
      Akaun 2 =30%

      Dapat 48k

      Macam mana dalam blog ni kata dapat 45% ya?
      Jika 45% dari 72k = 32400

      Delete
    7. Pengeluaran pembelian rumah sudah ditolak awal2..tak timbul lagi kena tolak dr tital epf

      Delete
    8. 45% datangnya daripada 9% dari gaji pekerja dan 11% dari gaji majikan
      9+11= 20
      9/20=45%

      tetapi beberapa tahun lalu berlaku perubahan potongan
      11% akaun pekrja
      13% akaun majikan

      Delete
  42. Jika jawAtan di bdn berkAnun kontrAk adAkah saya akAn dpt 100%? Skrg saya kerjA kerajAan jAwatan LAin tetApi tetAp..

    ReplyDelete
  43. BAgaimana pengirAAn jikA sbLm nie sy kerjA kontrAk di bdn berkAnun dAn skrg kerjA tetAp di kerAjaan berjawAtan berbeza.. adAkah saya akAn dpt 100% semAsa kontrAk? Dan 45% di kerAjaan?

    ReplyDelete
  44. Salam ,

    saya telah kerja dengan kerajaan selama lima tahun. pada tahun 3 saya telah keluarkan KWSP saya. Kini saya bercadang tuk meletak jawatan atas sebab-sebab tertentu. bolehkah saya berhak untuk membuat tuntutan caruman kwsp oleh bahagian majikan sebelum ini, yang telah diambil oleh kerajaan bagi pembayaran pencen tu.

    mohon penjelasan ya.
    Tima Kasih!!

    ReplyDelete
  45. Di mana boleh dapat pengiraan automatik syer kerajaan dan syer ahli untuk pencen? TQ

    ReplyDelete
  46. Bagaimana pengiraan syer kerajaan dan syer ahli untuk pengiraan kwsp untuk tujuan pencen?

    ReplyDelete
  47. salam sm..nak minta tolong kiraan untuk saya bagi angota polis

    akaun 1:40581
    akaun 2:17781
    total:58 363
    berapa ye kalau saya dapat caruman??

    ReplyDelete
  48. berapa lama sy kena tgu utk duit kwsp masuk? utk info,sy dh ke kwsp 2mngu lps submit semua dokumen

    ReplyDelete
  49. tq tuan sm..dpt sy belaja serba sedikit dari blog tuan sm mengenai pengeluaran kwsp.

    ReplyDelete
  50. Sy keje kerajaan ..baru sy potong kwsp...mntak kire leh...
    Akaun 1 ; 20,857.20
    Akaun 2 ; 9,501.94
    Jumlah ; 30,359.14
    Minta kire brape sy dpt ek....

    ReplyDelete
  51. apa boring yang perlu dibawa ye?

    ReplyDelete
  52. Saya submit borang n document pada 1 oktober...hari ini dah 15 oktober...blm ada jawapan...lambat juga mrk proses...

    ReplyDelete
  53. salam..
    saya dah tahun ke 5 keje dgn kerajaan,dan bln 11 depan,potongan kwsp saya akan dimansuhkan dari slip gaji..agak2 nya,bila boleh saya ke kwsp utk buat pengeluaran caruman?sblm bln 11 atau lps bln 11?dan,adakah jumlah potongan kwsp yg dlm slip gaji akan masuk semula ye?saya kurang arif..hihi.tolonh ye..tq!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi boss, check dalam slip gaji dulu, kalau dah tiada pemotongan dah boleh buat pengeluaran.

      Delete
  54. Assalam. Cik kata 45% akaun kita. Bagaimana dividen yg diterima setiap tahun secara total. Adakah dividen itu duit kita? Atau kiraan 45% jugak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dividen kalau tak silap telah titotal kedalam account kita, so ya 45% dari keseluruhan.

      Delete
  55. Assalam. Cik kata 45% akaun kita. Bagaimana dividen yg diterima setiap tahun secara total. Adakah dividen itu duit kita? Atau kiraan 45% jugak?

    ReplyDelete
  56. Assalam. Cik kata 45% akaun kita. Bagaimana dividen yg diterima setiap tahun secara total. Adakah dividen itu duit kita? Atau kiraan 45% jugak?

    ReplyDelete
  57. Assalam...sya nk tnya..sya skrg 6thn kerja goverment berpencen..dpt ke sya buat potongan pada akaun 2 untk pembayaran PTPTN?? Mohon penjelasan saudara..

    ReplyDelete
  58. Assalam...sya nk tnya..sya skrg 6thn kerja goverment berpencen..dpt ke sya buat potongan pada akaun 2 untk pembayaran PTPTN?? Mohon penjelasan saudara..

    ReplyDelete
  59. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerja setahun dah xpotong KWSP?
      bkn syrat 3tahun ke utk mndptkn Kelulusan Pemberian Taraf Berpencen?

      Delete
  60. Sya nak bertya bagaimana cara untuk kita membuat pengeluaran kwsp kali kedua.. sebab sya dah memilih skim berpncen dan tlh membuat pengeluaran pertama...tp akibat kesilapan teknikal dri pihak kerani masih tdpt potongan kwsp lg di dlm payslip...jdi mohon pencerahan..tq

    ReplyDelete
  61. As salam..sy nk tnya perkiraan wang kwsp yg sy akan dpt ..sy kerja kerajaan selama 18 thn dgn status kontrak dan bru 3 1/3 thn berstatus tetap dan akn mengeluarkan wang epf..sini sy nk tnya adKah selama sy status kontrak sy akn dpt semua wang kwsp ?

    ReplyDelete
  62. Nak tanya bapa sy bru2 tukar ke opsyen pencen..dn mgeluarkn kwsp yg bjumla 122 988.79 namun apa yang membingungkn bapa sy cuma terima 21 000 dn d katakn 100 k d msk ke tabung pencen...tidak sampai 45% pd pdpt sy

    ReplyDelete
  63. Pn zara xsilap saya yg diberitahu peg kwsp. Potongan semasa jawatan kontrak tu kita akan dpt 100%. Kiraan 45% dri jumlah potongan kwsp bermula dr tarikh sah jawatan hingga tarikh diberi taraf berpencen.

    ReplyDelete
  64. Pn zara xsilap saya yg diberitahu peg kwsp. Potongan semasa jawatan kontrak tu kita akan dpt 100%. Kiraan 45% dri jumlah potongan kwsp bermula dr tarikh sah jawatan hingga tarikh diberi taraf berpencen.

    ReplyDelete
  65. kalau sy dh kluarkan full duit utk skim pencen adakah sy dpt keluarkan lg akaun 2 utk pembelian rumah.
    mohon pencerahan..

    tq.

    yjld

    ReplyDelete
  66. Pengeluaran Pekerja Berpencen adalah bagi anggota awam yang masih berkhidmat dengan kerajaan dan telah memilih Skim Pencen sahaja. Permohonan boleh dibuat selepas dari tarikh ahli diletakkan ke jawatan tetap dan berpencen seperti yang dinyatakan dalam Surat Pengesahan Taraf Berpencen daripada JPA.

    Di bawah Pengeluaran Pekerja Berpencen, amaun yang ahli layak dapat adalah bahagian pekerja beserta dividen. Syer kerajaan berserta dividen bagi tempoh perkhidmatan ahli secara tetap dan berpencen akan dikembalikan kepada pihak Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) KWAP.

    Pengiraan akan dibuat untuk mengasingkan amaun syer majikan yang akan dikembalikan kepada Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) KWAP. Pengiraan yang akan melibatkan Akaun 1 dan Akaun 2 akan diambil setelah KWSP menerima permohonan Pengeluaran Pekerja Berpencen.

    Bagi pertanyaan lain, tuan boleh menghubungi Pusat Pengurusan Perhubungan KWSP di talian 03-8922 6000, melayari laman web rasmi KWSP http://www.kwsp.gov.my/, mendapatkan maklumbalas online melalui http://enquiry.kwsp.gov.my atau mengunjungi Pejabat KWSP berhampiran.

    ReplyDelete
  67. Pengeluaran Pekerja Berpencen adalah bagi anggota awam yang masih berkhidmat dengan kerajaan dan telah memilih Skim Pencen sahaja. Permohonan boleh dibuat selepas dari tarikh ahli diletakkan ke jawatan tetap dan berpencen seperti yang dinyatakan dalam Surat Pengesahan Taraf Berpencen daripada JPA.

    Di bawah Pengeluaran Pekerja Berpencen, amaun yang ahli layak dapat adalah bahagian pekerja beserta dividen. Syer kerajaan berserta dividen bagi tempoh perkhidmatan ahli secara tetap dan berpencen akan dikembalikan kepada pihak Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) KWAP.

    Pengiraan akan dibuat untuk mengasingkan amaun syer majikan yang akan dikembalikan kepada Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) KWAP. Pengiraan yang akan melibatkan Akaun 1 dan Akaun 2 akan diambil setelah KWSP menerima permohonan Pengeluaran Pekerja Berpencen.

    Bagi pertanyaan lain, tuan boleh menghubungi Pusat Pengurusan Perhubungan KWSP di talian 03-8922 6000, melayari laman web rasmi KWSP http://www.kwsp.gov.my/, mendapatkan maklumbalas online melalui http://enquiry.kwsp.gov.my atau mengunjungi Pejabat KWSP berhampiran.

    ReplyDelete
  68. Salam sejahtera..saya ada 1 soalan.. Mnta sapa yg mahir blh jelaskan.. Saya ada dengar dri pelbagai sumber menyatakan jikalau dh genap 3thn dn dh dpt surt PTB..ttpi msih lg ada potongan kwsp pda payslip gji..boleh buat permohonan kwsp jgk..caruman terakhir tu akan di bwa ke pencen kelak.. Ada setengah individu buat cmtu.. Adakh betul?

    ReplyDelete
  69. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  70. sy ingin bertanya...sy telah berkerja dlm 10 thn bersama swasta..maka semua dr caruman 10thn tersebut sy patut dapat la kan.
    Kemudian masuk agensi kerajaan 2013 secara kontrak dan hanya mendapat lantikan tetap pd 2016.
    Masih lagi perlu menunggu lebih kurang 3 tahun utk pengesahan jawatan n tukar skim pencen.

    soalan: adakah caruman dari 2013 hingga 2016 sebelum mendapat lantikan tetap..akan diberikan kepada saya, kerana geran lantikan tetap dr JPA hnya diperolehi dr Jun 2016.

    ReplyDelete
  71. memang perlu 3 tahun berkhidmat ke walaupun dah sah jawatan ketika 2 tahun berkhidmat?

    ReplyDelete
  72. assalamualaikum,
    perlukan bantuan dalam pengiraan
    akaun 1 : 54,163.96
    akaun 2 : 28,174.49
    Jumlah keseluruhan : 82,338.45
    minta tolong kira berapa sya dapat

    ReplyDelete
  73. Jika akaun 1 sy rm19292
    Akau 2 rm 1353

    Berapa anggaran yg sy dpt?

    Sebelum ni pernah buat pengeluaran akaun ke 2 untuk ptptn rm5400 dan rumah rm900..

    Yg itu latest pnya jmlah dlm acc prtma dan kedua.. skrang da dapat surat taraf berpencen.. agak2 berapa ya sy dpt?

    ReplyDelete
  74. Blh bg pencerahan utk kekeliruan sy ni...cm ni sy skunk dlm proses tggu m'dpt pemberian taraf pencen slps 3 thn dlm jwtn ttp ni....dan sblm ni sy keje kerajaan jgk tp status kontrak..so kwsp yg sy potong masa jwtn kontrak ni kerajaan akn ambk jgk ke?mohon pencerhan..

    ReplyDelete
  75. Maaf bertanya. 13% drp majikan adalah btujuan untuk apa? Saya tak nampak signifikasinya.. Boleh beri pencerahahan? Thank you in advance��

    ReplyDelete
  76. Assalam...sya nk tnya..sya skrg 10 thn kerja goverment berpencen..dpt ke sya buat potongan pada akaun 2 untk pembayaran PTPTN?? Mohon penjelasan saudara..

    ReplyDelete
  77. Sya dah buat pengeluaran kali pertama,oleh kerani kew8 yg lambat,potongan kwsp sya msih berjalan setahun,adakah sya dapat kesemua caruman termasuk majikan atau dicampur dan dibahagi 45%? Tq

    ReplyDelete
  78. Sekiranya kakitangan kerajaan kontrak 5 tahun dan selepas itu diserap sbg kakitgn kerjaan dn tempoh pengesahan adlah 3 tahun,adkah kwsp spnjg 5thun bkerja kontrak akan dpt semua @ 45% shj?

    ReplyDelete
  79. Bulan 7 tahun ni sy akan dapat keluarkan kwsp...tp ada kawan2 sy yg bru dpt keluarkan bagtau gomen ambil juga duit kita masa kerja swsta...sy sblm ni kerja swsta hampir 7 tahun...sy harap maklumat tu x tepat sbb gomen xde kaitan dgn wang kita masa swasta..btol kan?

    ReplyDelete
  80. Bulan 7 tahun ni sy akan dapat keluarkan kwsp...tp ada kawan2 sy yg bru dpt keluarkan bagtau gomen ambil juga duit kita masa kerja swsta...sy sblm ni kerja swsta hampir 7 tahun...sy harap maklumat tu x tepat sbb gomen xde kaitan dgn wang kita masa swasta..btol kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gomen amik duit ko buat bayo hutang 1mdb la mat...

      Delete
  81. sya nk tanya, sblm ni saya kerja degan gov (suk) status kontrak. adakah majikan akan ambil balik caruman yg diberi dulu. sekarang saya bekerja di jabatan lain dengan status tetap? mohon pencerahan. terima kasih.

    ReplyDelete
  82. saya sudah bekhidmat dgn kerajaan dalam 3 tahun.
    jumlah kesemua akaun saya adalah 43763.23
    akaun 1: 41640.17
    akaun 2: 2123.06

    saya pernah buat pengeluaran utk membayar ptptn sebanyak rm 15400 pada tahun 2017. saya tidak faham bagaimana pengiraan di buat. agak mengelirukan saya. berapakah jumalah secara kasarnya akan saya dapat

    ReplyDelete
  83. saya sudah bekhidmat dgn kerajaan dalam 3 tahun.
    jumlah kesemua akaun saya adalah 43763.23
    akaun 1: 41640.17
    akaun 2: 2123.06

    saya pernah buat pengeluaran utk membayar ptptn sebanyak rm 15400 pada tahun 2017. saya tidak faham bagaimana pengiraan di buat. agak mengelirukan saya. Saya sebelum ini pernah bekerja dgn swasta selama 6/7 tahun

    ReplyDelete
  84. sy telah mmbuat pengeluaran kwspstlh mdpt trf bpencen kira2 7 thn yg lalu, psoalannya, untuk mmbina rumah sendiri, adakah sy boleh memohon lg untuk mgeluarkan kwsp bgi mmbina rumah?

    ReplyDelete
  85. Misalan sya krja bdn berkanun.. dia akan ambil balik ke duit caruman majikan?

    ReplyDelete
  86. salam nak tny brapa umur yg layak untuk bt permohonan ni..sy baru umur 31 tahun dan kontrak sy akan ditamatkan..sy perlu keluarkan untuk bayaran komintmen yg sy tanggung..

    ReplyDelete
  87. ASSALAMUALAIKUM..
    saya muhd irfan.. sya baru dapat taraf perpencen 01/11/2018 dan nak keluarkan kwsp untuk digunakan majlis kwen sya bulan desember ini..
    jadi saya ada 1 soalan dan minta bantuan sikit..

    soalan pertama : berapa lama urusan untuk pembayaran duit kwsp ke akaun sya?

    kedua..bole tak saya mohon sangat2 untuk kira kan..

    1.)jumlah caruman semasa kerja swasta : akaun 1(14237.42)+2(6101.80) : rm 20,339.22

    2.) caruman yg bercampur dengan kerajaan akaun 1(32,969.24)+2(14,129.80) :rm47.099.04

    minta tolong untuk kirakan..terima kasih byk2 admin..

    ReplyDelete
  88. sebelum ini saya bekerja di badan berkanun status kontrak , adakah saya dapat penuh ?

    ReplyDelete
  89. akaun 1 rm31,768.80
    akaun 2 rm 13,615.12 berapa saya dapat..

    ReplyDelete
  90. Saya memilih skim pencen dan telah mengeluarkan duit dr akaun 1 & 2. Benarkah masih ada akaun 3 yg boleh di keluarkan apabila saya berumur 50 thn.

    ReplyDelete
  91. Kalau x silap kalau amek skim pencen sblm ni kerja swasta so dapat keluarkan smua akaun 1 dan 2, untuk potongan dari kerja kerajaan akaun 1 dan 2 digabungkan kita ambil 45% dan selebihnya akan disimpan dalam akaun kwsp pada umur 55tahun boleh keluarkan

    ReplyDelete
  92. Assalamulaikum..nak tanya..tempoh penjawat awam menunggu untuk dapat duit pencen..contoh habis perkhidmatan bulan Januari..

    ReplyDelete
  93. Nak minta pencerahan cikit..tempoh penjawat awam menunggu proses pengeluaran duit pencen..contohnya tamat perkhidmatan bulan Jan 2019,

    ReplyDelete
  94. Hai..adakah masih sama lagi pengiraan bagi tahun 2019?

    ReplyDelete
  95. sya boleh je keluar semua cume kwsp ambik sikit je mane ade smapi 45%...

    ReplyDelete
  96. sya boleh je keluar semua cume kwsp ambik sikit je mane ade smapi 45%...

    ReplyDelete
  97. sya boleh je keluar semua cume kwsp ambik sikit je mane ade smapi 45%...

    ReplyDelete
  98. kiraann dia senang je.. kalau kerajaan bayar 13 % and gaji kita tolak 11% .. kena buat mcm nie 11+13= 24 & 13/24x100 x (jumlah seluruhan dlm epf) = xxx (jumlah nie kena pulang ke kerajaan) balance boleh ambik balik..

    ReplyDelete
  99. Hi.. nak tanya..

    Total kwsp saya rm50000 (anggaran kasar)

    Saya sudah bekerja jawatan tetap selama 3 tahun.. sebelum ini jawatan kontrak kerajaan tapi berlainan jawatan dan kementerian.. adakah bayaran majikan semasa saya bekerja kontrak juga akn dikembalikan kepada kerajaan atau diberikan pada saya..

    Tq

    ReplyDelete
  100. Sekiranya sebelum ini 3 thun saya bekerja jawatan kontrak dalam badan berkanun.. kemudian saya bekerja tetap kerajaan dgn jbtan dan jawatan lain.. adakah potongan majikan sewaktu bekerja kontrak perlu dikembalikan

    ReplyDelete
  101. saya punya kwsp adalah rm54282.80..berapa saya dapat

    ReplyDelete
  102. saya punya kwsp adalah rm54282.80..berapa saya dapat

    ReplyDelete
  103. Tq. Sgt membantu. Brlah sy faham istilah akaun 2 boleh dituntut spls pencen jk bertukar kpd skim pencen. Selama ini sy ingat bila bertukar skim pencen cuma dibayar drp akaun 2 shj. Akaun 1 masih ada utk dituntut.

    ReplyDelete
  104. Hi.. Bru jmp blog ni.. Alang2 nk tnya jgk... Sy pencen tentera.. KWSP ada semasa kerja swasta.. So igt nk keluarkan simpanan kwsp sy.. Cuma nk tnya bhg dividen tahunan.. Adakah kerajaan akan mengambil balik dividen tahunan tersebut kesemuanya atau ade pengiraan 45% atau sebaliknya.. Terima kasih

    ReplyDelete
  105. Terima kasih kontennya kak, sangat bermanfaat.. penulis benar-benar kreatif... thanks.

    EF Adults Kursus Bahasa Inggris Profesional

    ReplyDelete
  106. Sebelum menjadi guru, saya pernah bekerja di syarikat swasta selama 2 tahun. Dan setelah mengambil skim pencen, saya telah membuat pengeluaran akaun 2 kwsp saya. Soalan nya di sini ialah, kenapa bila saya chek semula akaun kwsp saya (setelah bertahun2) saya dapati tiada langsung amaun di dalam akaun 1. Baki RM 0.00 Agak pelik bagi saya kerana setahu saya, saya tidak pernah memohon utk pengeluaran akaun 1. Apa penjelasan nya di sini? Tolong bantu saya. Terima kasih

    ReplyDelete
  107. Saya kerja gov..akaun 2 saya telah keluarkan dulu....boleh ke kita gov mohon utk pengeluaran yg 10 k r akaun 1 tuu juga.

    ReplyDelete
  108. Saya kerja gov..akaun 2 saya telah keluarkan dulu....boleh ke kita gov mohon utk pengeluaran yg 10 k r akaun 1 tuu juga.

    ReplyDelete
  109. Hai sya bru sah jawatan dan membuat pengeluaran taraf berpencen.
    Acc 1sya ada dlm 16085
    acc 2 1134
    Div tmbhn349
    Div pengeluaran pencen 403

    Knpa sya hnya dpt dlm 3787 sja ya bukan ke 46% dari total amount tu. Mohon penjelasan tq

    ReplyDelete
  110. Hai sya bru sah jawatan dan membuat pengeluaran taraf berpencen.
    Acc 1sya ada dlm 16085
    acc 2 1134
    Div tmbhn349
    Div pengeluaran pencen 403

    Knpa sya hnya dpt dlm 3787 sja ya bukan ke 46% dari total amount tu. Mohon penjelasan tq

    ReplyDelete
  111. Hai sya bru sah jawatan dan membuat pengeluaran taraf berpencen.
    Acc 1sya ada dlm 16085
    acc 2 1134
    Div tmbhn349
    Div pengeluaran pencen 403

    Knpa sya hnya dpt dlm 3787 sja ya bukan ke 46% dari total amount tu. Mohon penjelasan tq

    ReplyDelete
  112. Cik.. Nak tanya sebelum saya kerja kerajaan saya pernah kerja swasta.. Saya krja kerajaan dari tahun 2019.. Adakah cara kiraannya sama saja??

    ReplyDelete
  113. minggu lepas sy dah sain dokumen skim pencen,segala persiapan dokumen semua admin office sy yg buat,berapa lama sy nak dpt duit kwsp tu memandangkan skrg ni kes pendamit covid 19 makin berleluasa,mungkinkah akan jd lambat? perlu menunggu berbulan2 baru dapat?

    ReplyDelete
  114. Sy nk tnya kalu jumlah dlm 12 ribu dpat brapa ye skrang

    ReplyDelete