5. Perubahan /
Perbandingan/
sistem
pentadbiran /
pemerintahan /
politik sebelum
dan selepas
imperialisme
ATAU
Birokrasi Barat
di Asia Tenggara
|
Filipina
Sebelum penjajahan Sepanyol, Filipina terdiri daripada daerah-daerah
kecil yang dikenali sebagai barangay. Barangay -barangay diperintah oleh
golongan datu. Di selatan Filipina pula wujud kerajaan Islam.
Namun selepas penjajahan, Sepanyol telah memperkenalkan sistem
pentadbiran berpusat dengan Gabenor Jeneral menjadi pemerintah tertinggi di
peringkat pusat. Pentadbiran peringkat wilayah pula diketuai oleh Ketua Datuk Bandar manakala
pentadbiran bandar diketuai oleh Gabenor Kecil.
Pentadbiran peringkat tempatan dilaksanakan di bawah sistem encomienda
yang diketuai oleh Encomiendero. Dalam sistem ini barangay-barangay
telah digabungkan. Ecomiendero berperanan menjaga keamanan,
mengutip cukai dan mengkristiankan penduduk barangay. Sistem Encomienda telah
mengundang kebencian dalam kalangan
penduduk Filipina kerana encomiendero telah mengenakan cukai yang
tinggi dan menjalankan kerahan tenaga
ke atas penduduk tempatan.
Indonesia
Di Indonesia, sebelum kedatangan penjajah, Indonesia terdiri kerajaan
– kerajaan yang berasingan seperti Mataram dan Bantam. Kerajaan ini diketuai
oleh raja dan dibantu oleh pembesar. Pemerintahan tempatan diketuai Bupati/
pembesar daerah.
Selepas penjajahan Belanda, pentadbiran pusat dan pentadbiran tempatan
telah diperkenalkan. Pentadbiran pusat diketuai oleh Gabenor Jeneral yang
bertanggungjawab kepada kerajaan Belanda manakala pentadbiran Tempatan
dijalankan oleh pembesar tempatan tetapi dikawal oleh pegawai Belanda.
Selain itu, imperialis telah menubuhkan jabatan kerajaan untuk
melancarkan pentadbirannya. Antaranya, Jabatan Pelajaran dan Jabatan
Pertanian. Belanda juga telah menubuhkan Dewan Tempatan yang berfungsi
sebagai sebagai penasihat pentadbiran Belanda tetapi tiada kuasa perundangan.
Penubuhan Volksraad merupakan
majlis rakyat yang dianggap sebagai satu langkah ke arah kemerdekaan hasil
desakan Parti Sarekat Islam.
Burma
Burma telah mengamalkan pemerintahan beraja di bawah Dinasti Konbaung
sebelum kedatangan penjajah iaitu British.
Raja dibantu oleh Majlis diraja
(Huttaw), pegawai kerajaan (wun), ketua bandar (myothugyi) Pegawai diraja
(Ahmudan) dan pembesar tradisional (Athi). Selain itu, Raja menjadi penaung
sami Buddha.
Selepas British menguasai Burma melalui Perang Inggeris Burma III,
Burma telah diperintah oleh Pesuruhjaya Tinggi British sebagai pemerintah
tertinggi di peringkat pusat. British telah memperkenalkan Akta Kampung Ulu
Burma (1887) dan Akta Perkampungan Burma (1889) yang secara tidak langsung
telah melenyapkan pemerintahan tradisional Burma.
Sementera itu, pentadbiran daerah diketuai oleh Pegawai Bandaran
(Myo-ok) dan sistem Undang-undang barat diperkenalkan bagi menggantikan
undang-undang tradisional.
British juga telah menubuhkan Majlis
perundangan dan Jabatan Perhutanan, Jabatan Kesihatan dan Jabatan Pelajaran
bagi memudahkan pemerintahannya.
Indo
China
Di Indo China, Sebelum penjajahan Perancis, wilayah Indo china telah
ditadbir oleh kerajaan pusat yang
berkuasa mutlak tetapi kuasa penuh masih dimiliki pembesar tempatan.
Setiap birokrasi diketuai oleh
golongan Mandarin yang dipilih melalui peperiksaan dalam bidang bahasa dan
kesusasteraan China.
Selepas penjajahan Perancis, pentadbiran Indo China diketuai oleh
Gabenor Jeneral yang bertanggungjawab terus kepada Kementerian Tanah Jajahan
di Paris. Gabenor Jeneral dibantu oleh Leftenan Gabenor yang menjadi
pemerintah wilayah naungan jajahan.
Sementara itu, Leftenan Gabenor dibantu oleh Residen Jeneral manakala
Residen Jeneral dibantu oleh Residen Wilayah.
Kerajaan pusat telah ditubuhkan dan dikenali sebagai Union
Indochinoise (1887) yang terdiri daripada Vietnam, Kemboja dan Loas
menyertainya pada tahun 1904. Semua undang-undang di Indochinoise dilluluskan
oleh Parlimen Perancis. Pentadbiran tempatan tidak diganggu oleh kerajaan
pusat tetapi perlu membayar cukai dan menyediakan kerahan tenaga apabila
diperlukan.
Tanah
Melayu
Sebelum kedatangan Portugis, Kesultanan Melayu Melaka mengamalkan
Sistem Pembesar Empat Lipatan.
Semasa pemerintahan British, Melaka, Pulau Pinang dan Singapura
digabungkan menjadi Negeri-Negeri Selat (NNS) yang diketuai oleh Gabenor
Negeri-Negeri Selat. Gabenor dibantu
oleh Residen Kaunselor bagi ketiga-tiga negeri tersebut.
Sementara itu, pentadbiran di peringkat kampung oleh penghulu
dikekalkan. Negeri-negeri Melayu Bersekutu (NNMB) telah dibentuk yang terdiri
daripada Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang di bawah penguasaan
Sistem Residen.
Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu (NNMTB) iaitu gabungan Kedah,
Kelantan Trengganu, Perlis dan Johor telah diletakkan di bawah Sistem
Penasihat.Residen dan Penasihat British ini diletakkan di bawah Gabenor NNS
untuk menasihati Sultan dalam semua perkara kecuali hal ehwal agama Islam dan
adat istiadat Melayu.
British juga memperkenalkan pelbagai perubahan seperti sistem
kehakiman Barat, pelaksanaan sistem pungutan cukai, pembahagian negeri kepada
beberapa daerah dan penubuhan balai polis
|
6.
Pemerintahan /
Pentadbiran /
Politik
Thailand
|
Raja
Mongkut
Pentadbiran negara Thai di bawah Raja
Mongkut telah menyaksikan 80 orang
penasihat Barat telah dilantik untuk
mengetuai pelbagai jabatan. Selain itu penasihat Barat juga dilantik untuk
melatih pegawai-pegawai tempatan.
Raja Mongkut juga telah
melantik penasihat Barat dari Britain sebagai Penasihat kewangan dan
pelabuhan serta polis. Manakala penasihat dari Amerika Syarikat untuk bidang
kastam. Selain itu penasihat dari Peranchis dilantik untuk bidang
ketenteraan.
Raja
Chulalongkorn
Semasa pemerintahan Raja Chulalongkorn pula, Majlis Penasihat Rendah,
Majlis Mesyuarat tertinggi dan Kabinet Menteri telah dibentuk. Selain itu
juruaudit dari Britain telah dilantik untuk berkhidmat dalam perbendaharaan
negara.Pada tahun 1932, Sistem Raja Berperlembagaan telah diperkenalkan untuk
menggantikan sistem raja berkuasa mutlak di Thailand.
|
7.
Faktor /
Sebab/ Punca
Kebangkitan/
Kemunculan
Nasionalisme
Di Asia Tenggara
|
Terdapat beberapa faktor kebangkitan /
kemunculan semangat nasionalisme di Asia Tenggara. Faktor pertama ialah dasar
penjajahan Barat. Dasar barat ini telah
menimbulkan perasaan tidak puas hati dalam kalangan rakyat
negara-negara di Asia Tenggara. Hal ini
kerana sistem birokrasi Barat yang diperkenalkan tidak memberi peluang
yang sewajarnya kepada rakyat tempatan utntuk terlibat dalam sistem
pentadbiran moden.
Melalui dasar ini rakyat tempatan terus
kekal dalam ekonomi tradisional yang serba kekurangan. Selain itu, dasar
ekonomi penjajah telah menindas penduduk pribumi, contohnya sistem polo di
Filipina dan sistem tanaman paksa di Indonesia.
Penjajah juga telah mewujudkan jurang
sosial dengan menganggap bahawa mereka berada dalam kelas yang tersendiri.
Mereka beranggapan bahawa mereka hanya layak berdampingan sesama mereka atau
dalam kalangan kelas atasan sahaja.
Selain itu, dasar keterbukaan penjajah
terhadap kemasukan imigran menimbulkan rasa tidak puas hati rakyat tempatan.
Hal ini disebabkan golongan tersebut menguasai bidang ekonomi.
Faktor seterusnya ialah pengaruh agama.
Agama telah berjaya menyatukan rakyat tempatan untuk menghadapi penindasan
dan pengaruh kebudayaan barat serta agama Kristian.Kemunculan gerakan Islah
di Indonesia dan di Tanah Melayu serta
penubuhan Belia Buddha menunjukkan peranan agama sebagai alat perpaduan dan
golongan agama sebagai pencetus nasionalisme. Gerakan ini juga memperjuangkan
Pan Islamisme iaitu penyatuan dunia Islam menentang penjajahan Barat.
Manakala agama Kristian di Filipina
telah berjaya menyatupadukan penduduk peribumi menentang kuasa Sepanyol.
Penduduk Filipina bangkit menentang Sepanyol
kerana penganut Kristian tempatan dianggap kelas kedua berbanding
penganut Kristian berbangsa Sepanyol.
Seterusnya, penerbitan karya-karya kesusasteraan
di Asia Tenggara. Karya-karya ini
berperanan membangkitkan nasionalisme melalui hasil pena yang
dihasilkan sebagai media untuk menyampaikan mesej kesengsaraan dan kekecewaan
terhadap penindasan penjajah yang seterusnya membangkitkan kesedaran bangsa
dan kecintaan terhadap tanah air. Contohnya cerpen Kerikil-Kerikil Tajam di
Indonesia dan Putera Gunung Tahan di Tanah Melayu.
Faktor yang tidak kurang pentingnya
ialah sistem Pendidikan. Penjajah bersikap
pilih kasih dalam menyediakan kemudahan pendidikan dengan mengutamakan
sekolah yang menggunakan bahasa penjajah sebagai bahasa pengantar dan telah
mencetuskan nasionalismedalam kalangan penduduk tempatan.
Penjajah juga hanya memberikan
pendidikan pada peringkat rendah dan terhad kepada golongan golongan elit dan
penduduk bandar. Contohnya di Indonesia anak golongan Priyayi diberikan
pendidikan yang tersendiri dan diasingkan daripada anak orang kebanyakan yang
bertujuan untuk memecahkan perpaduan rakyat tempatan.Manakala di Burma pendidikan
sekular dan pendidikan mubaligh telah menjadi ancaman terhadap sekolah
Buddha.Begitu juga di Tanah Melayu, sistem pendidikan yang dilaksanakan oleh
British menyebabkan lepasan sekolah vernakular sukar mendapat pekerjaan
berbanding lepasan sekolah Inggeris.
Kemunculan golongan intelektual yang
mendapat pendedahan falsafah Barat dan Islam di Asia Barat telah menyedarkan
golongan ini betapa pihak penjajah tidak mentadbir tanah jajahan seperti
mereka mentadbir negara mereka sendiri.Akhirnya, mereka memimpin gerakan
nasionalisme dengan menuntut taraf hidup bangsa mereka dibela dan meminta
penjajah membebaskan tanah air mereka.
Pengaruh media masa seperti akhbar dan
majalah berupaya menyebarkan idea-idea nasionalis dan menanam perasaan
antipenjajah kepada rakyat. Contohnya Warta Malaya, Majlis di Tanah Melayu
dan Tribul Indigene di Vietnam.
Selain itu, perkembangan sistem
pengangkutan seperti pembinaan jalan kereta api dan jalan raya telah dapat menghubungkan kawasan yang sebelumnya
terpisah dan memudahkan rakyat dan para pemimpin bertemu bagi membincangkan
idea-idea nasionalisme. Kewujudan perkhidmatan perhubungan seperti telefon
dan telegraf turut memudahkan hubungan dalam kalangan nasionalis.
Faktor seterusnya ialah pengaruh luar
seperti kejayaan Jepun menewaskan China dan Russia serta kejayaan Mahatma
Ghandhi mendapatkan kemerdekaan India daripada British telah membuka mata dan
memberi inspirasi kepada para nasionalis Asia Tenggara untuk bangkit
menentang penjajah.
|
8. Faktor /
Sebab /
Punca/
Pemangkin /
Faktor Yang
Menyemarakkan
Nasionalisme
Di Tanah Melayu
|
Faktor yang menyemarakkan semangat nasionalisme di Tanah Melayu ialah
pengenalan sistem politik Barat yang telah memusnahkan sistem politik
tempatan. Contohnya, Residen telah
mengambil alih pentadbiran daripada pembesar tempatan. Hal ini telah
mencabar amalan tradisi dan menjatuhkan maruah mereka.
Faktor seterusnya ialah perkembangan sistem Pendidikan. Sistem
pendidikan Inggeris dan sekolah vernakular Melayu telah melahirkan golongan
intelek Melayu yang mampu berfikir tentang kemajuan bangsa. Mereka telah
menggunakan idea baharu untuk memajukan diri dan menolak penjajahan British.
Setersunya, dasar British telah menggalakkan sesiapa sahaja datang
untuk melabur, berniaga, berdagang dan menetap di Tanah Melayu. Kesannya
jumlah imigran meningkat dan menimbulkan persaingan kepada penduduk tempatan.
Mereka menguasai bidang perladangan getah dan perlombongan bijih timah
sedangkan orang Melayu kekal dengan pertanian padi.
British turut membuka bandar baharu sebagai pusat pentadbiran
sedangkan orang Melayu tetap tinggal di kampung dengan segala kekurangan. Hal
ini telah memundurkan taraf hidup orang Melayu dan seterusnya menjadi faktor
gerakan nasionalisme.
Pendudukan Jepun juga menjadi faktor kebangkitan nasionalisme di Tanah
Melayu. Pihak Jepun dengan konsep Kawasan Kesemakmuran Asia telah menekankan
kebebasan negara–negara Asia untuk menentukan kemajuan dan meningkatkan
persaudaraan dalam kalangan negara tersebut.
Kesengsaraan hidup akibat kekurangan makanan dan kekejaman pentadbiran
Jepun telah menimbulkan kebencian
kepada penjajah. Lantaran semangat itu apabila British memperkenalkan Malayan
Union 1946, mereka tidak mahu dijajah oleh sesiapa pun.
Penguasaan Parti Komunis Malaya turut membangkitkan semangat menentang
penjajahan dan memulakan penyebaran ideologi komunis. PKM telah menguasai
balai-balai polis dan memerintah dengan kejam. Mereka membunuh dan menangkap
sesiapa sahaja yang dianggap penyokong Jepun. Gerakan ini telah mencetuskan
konflik perkauman.
Selain itu, kemunculan mesin cetak turut memberi kesan kepada
penyebaran ilmu pengetahuan dan mendorong penentangan terhadap British. Hal
ini kerana melalui buku, akhbar dan majalah idea menentang penjajah dapat
disebarkan.
Gerakan Pan-Islamisme juga merupakan faktor pemangkin nasionalisme.
Gerakan ini telah membangkitkan pemahaman terhadap Islam untuk menentang
penjajahan Barat ke atas negara-negara Islam. Gerakan reformis Islam ini
dimulakan oleh Syeikh Muhammad Abduh yang menekankan kepentingan hidup dunia
dan akhirat di samping mendorong umatnya menuju kejayaan. Tulisan Syeikh
Muhammad Abduh disebarkan dalam majalah al-Manar.
|
PENAJA
Monday, 30 October 2017
PART 2 SET 2 : NASIONALISME DI ASIA TENGGARA - SPM KERTAS 3 TAHUN 2017
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment