SKEMA
JAWAPAN MODUL ARAS SEDERHANA ( SET 1)
Soalan
|
|
Butiran
|
Markah
|
|
1
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F1
F2
F3
F4
F5
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
|
Tamadun Hwang Ho adalah tamadun terawal di
China yang memberikan sumbangan yang
penting kepada peradaban dunia.
Senaraikan dua golongan dalam struktur sosial
masyarakat tamadun Hwang Ho
Hamba
Tentera
Petani
Pedagang
Artisan
Pegawai kerajaan
Golongan bangsawan
Golongan agama
Pembesar
Raja
[Mana-mana 2 x 1m]
Nyatakan dua contoh kepercayaan yang diamalkan oleh
golongan masyarakat dalam tamadun
Hwang Ho
Animisme
Politeisme
Penyembahahan roh nenek moyang
menyembah tuhan syurga ( Shang-Ti )
menyembah tuhan bumi ( Tu )
Penyembahan sungai, bukit dan gunung
Percaya kepada ramalan / tilikan rekahan tulang oracle
Percaya mandat daripada tuhan
Percaya kepada Shang-ti iaitu dewa tertinggi dari syurga
Percaya kepada konsep Tien
Yin dan Yang
Feng Shu
[Mana-mana 2 x 1m]
Apakah peranan kalendar dalam
masyarakat Hwang Ho?
Raja menentukan musim menanam /menuai
Menjalankan aktiviti harian
Menentukan upacara perkahwinan
Perburuan
Pengkebumian
[Mana-mana 2 x 1m]
Pada pengetahuan anda,
apakah sumbangan penting tamadun
Hwang Ho dalam bidang pertanian kepada peradaban manusia
Pembinaan sistem pengairan / terusan
Kemajuan dalam teknologi pembajakan
Penciptaan cangkul
Penciptaan sabit
Menggunakan batas untuk penanaman
Peralatan pertanian daripada besi menggantikan kayu
(Mana-
mana munasabah )
[Mana-mana 2 x 1m]
Apakah
peranan anda sebagai generasi muda hari ini dalam mengekalkan kemajuan
tamadun agama, bangsa dan negara
Malaysia yang kita kecapi hari ini.
Mengukuhkan semangat cinta negara
Mematuhi ajaran agama
Menguasai ilmu pengetahuan
Mengeratkan perpaduan bangsa
Mewujudkan kerjasama
Amalan bekerjasama
Bersikap terbuka
Bertoleransi
(Mana-
mana munasabah )
[Mana-mana 2
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
|
|
|
||||
|
||||
Soalan
|
|
Butiran
|
Markah
|
2
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F1
F2
F3
F4
F5 F6
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Peristiwa hijrah orang Islam Makkah ke Madinah berlaku
pada 1 Rabiulawal bersamaan 12 September tahun 662M.
Apakah faktor –faktor
yang mendorong Nabi Muhammad s.a.w dan orang Islam Makkah berhijrah ke
Madinah
Perintah
Allah menerusi wahyu menerusi surah al-Anfal
Meneruskan
penyebaran Islam
Ancaman
orang Arab Quraisy jejaskan aktiviti penyebaran Islam
Jemputan
orang Arab Madinah
Strategi
Nabi Muhamma s.a.w
Suasana
aman di tempat baru mudah sampaikan dakwah
Bolehkan masyarakat Islam bersatu-padu dibentuk
Orang Arab
Madinah perlukan pemimpin seperti Nabi Muhammad
Mendamaikan
masyarakat Madinah yang bersengketa
[Mana-mana 2 x 1m]
Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, apakah kepentingan hijrah terhadap perkembangan
Islam ?
Penubuhan Negara Islam Madinah
Penyebaran Islam di tempat yang baru
Mengiktiraf Nabi Muhammad s.a.w sebagai pemimpin
Menjalinkan persaudaraan orang
Muhajirin dan Ansar
Memberi peluang kepada Nabi Muhammad
s.a.w mendamaikan masyarakat Madinah
Menjalinkan hubungan persaudaraan
antara orang Islam Makkah dan orang Islam Madinah
Menyatupadukan masyarakat Madinah
(Mana-
mana munasabah)
[Mana-mana
2 x 1m]
Nyatakan hujah
yang menyangkal tafsiran Orientalis Barat menganggap hijrah sebagai suatu pelarian.
Konsep
hijrah dalam Islam berbeza dengan hijrah Barat
Jemputan
orang Arab Madinah dalam Perjanjian Aqabah
Ketibaan
orang Islam disambut meriah
Orang Islam
diberi tempat tinggal
Dijamin
keselamatan oleh orang Arab Madinah
Nabi
dilantik sebagai pemimpin
Baginda dan
orang Islam Makkah tidak dianggap pelarian
Penghijrahan
Nabi lebih kepada strategi penyebaran dakwah
[Mana-mana 2 x 1m]
Sekiranya
penduduk Madinah tidak melakukan perjanjian aqabah bersama Nabi Muhammad
s.a.w, apakah kesan terhadap perkembangan dunia Islam?
Tidak akan muncul negara Islam
Islam tidak akan berkembang
Masyarakat masih mengamalkan amalan
jahiliah
Pengikut Islam akan terus dikecam oleh orang Arab Quraisy
Masyarakat Madinah masih terus
bersengketa
Kalendar hijrah tidak akan wujud
(Mana-
mana munasabah)
[Mana-mana 2 x 1m]
Sebagai
generasi muda Malaysia, mengapakah anda perlu melakukan perubahan dalam
kehidupan?
Menjadi manusia berwawasan
Bertangungjawab dalam tindakan
Bersikap berdikari
Menjauhi amalan negatif
Sentiasa berfikiran terbuka
Merubah sikap yang kurang baik kepada
sikap yang bermoral
Memajukan diri
(Mana-
mana munasabah)
[Mana-mana 2 x 1m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
|
Soalan
|
|
Butiran
|
Markah
|
3
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
|
Selepas kejatuhan tamadun Rom, Eropah telah mengalami zaman mundurnya
yang dikenali sebagai Zaman Gelap.
Apakah yang dimaksudkan
dengan Zaman Gelap?
Berlaku semasa peringkat awal zaman Pertengahan Eropah
Eropah mengalami kemerosotan dalam bidang ilmu pengetahuan/perdagangan/kehidupan
perbandaran
Eropah mengalami zaman mundur
Semasa keruntuhan/Kejatuhan empayar Rom di Eropah
[Mana-mana 2 x 1m]
Nyatakan ciri-
ciri zaman gelap di Eropah.
Eropah mengalami kemerosotan ilmu pengetahuan/perdagangan /perbandaran
Tiada pentadbiran pusat yang berkesan
Dunia Islam pada masa ini sangat mantap, oleh itu Eropah mengambil
ilmu daripada dunia Islam
Pada masa ini empayar Rom barat (kuasa pusat) runtuh
Muncul golongan baron (tuan tanah)
Petani mendapatkan perlindungan daripada tuan tanah kerana politik
tidak stabil
Petani membayar cukai yang tinggi sebagai tukaran kepada
perlindungan yang diberi oleh tuan tanah
Petani yang tidak berkemampuan telah menyerahkan tanah mereka dan
menjadi hamba
Tuan tanah pula mendapat perlindungan daripada raja
Tuan tanah dikehendaki memberi khidmat atau membayar cukai kepada
raja
Hubungan antara petani, tuan tanah dan raja ini dikenali sebagai
sistem feudal
Gereja Katolik amat berkuasa ketika Zaman Pertengahan
Mereka memilki hartanah yang banyak
Mereka mementingkan ilmu akhirat hingga mengongkong hidup masyarakat
Perdagangan zaman ini diganggu orang gasar seperti Maygar /
Viking
Perdagangan ke timur dan Laut Mediterranean pula dikuasai oleh orang
Islam
Masalah ekonomi ini menyebabkan mereka menumpukan kepada pertanian
Mereka menjalankan aktiviti tukar barang kerana mata wang dalam
pasaran terhad
[Mana-mana 2 x 1m]
Pada pendapat anda, apakah sebab kegiatan perdagangan
tidak meluas pada Zaman Gelap?
Aktiviti perdagangan diganggu oleh orang gasar seperti
Viking/ Magyar
Perdagangan ke timur/kawasan Mediterranean dikuasai
oleh orang-orang Islam
Memberi tumpuan kepada kegiatan pertanian
Kegiatan perdagangan terhad kepada perniagaan barangan
pertanian
Aktiviti perniagaan barangan pertanian dikendalikan
menerusi sistem barter
Penggunaan mata wang amat terhad
Orang Eropah tidak berdagang ke Timur Jauh
[Mana-mana 2 x 1m]
Apakah persamaan sistem
feudalisme di Eropah dan Kesultanan Melayu Melaka?
Terdiri daripada golongan pemerintah ( raja )
golongan yang diperintah ( rakyat )
Raja memiliki tanah secara mutlak
Pentadbirannya dibantu oleh pembesar
Raja mengurniakan tanah kepada pembesar untuk ditadbir
Pembesar mendapat naungan / perlindungan daripada raja
Pembesar memberikan khidmat tenaga dan cukai kepada
Raja
Golongan hamba memberi khidmat tenaga kepada golongan
pembesar
(Mana-mana
munasabah )
[Mana-mana 2 x 1m]
Pada
pendapat anda, bagaimanakah kita boleh mengatasi masalah masyarakat yang
masih mundur di negara kita?
Meningkatkan
ilmu pengetahuan
Melahirkan
masyarakat yang berilmu
Memajukan
negara
Meningkatkan
ekonomi negara
Membina
modal insan cemerlang
Membina ilmu
daripada pelbagai sumber
Mengadun
budaya positif dari tamadun lain
Bersifat
toleransi
Melahirkan
ilmuwan / intelektual
Berkemahiran
tinggi
Meningkatkan
taraf hidup rakyat
Politik stabil dan aman
Rakyat bersatu-padu
(Mana-mana jawapan munasabah)
[Mana-mana
2 x 1m]
|
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
|
Soalan
|
|
Butiran
|
Markah
|
4
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F1
F2
F3
F4
F5
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Apabila
kuasa-kuasa Barat menguasai Asia Tenggara, sistem brokrasi Barat telah
diperkenalkan untuk menggantikan sistem pemerintahan beraja.
Nyatakan keistimewaan Asia Tenggara yang telah menyebabkan
kedatangan imperialis Barat.
Kedudukan Asia Tenggara amat
strategik
Terletak di antara laluan China dan India/Timur Barat
Pasaran yang luas kerana penduduk Asia Tenggara amat ramai
Tanah di Asia Tenggara amat subur
Asia Tenggara kaya dengan bahan mentah
Bijih timah terdapat di Tanah Melayu, Indonesia dan Thailand
Kayu jati di Myanmar dan Thailand
Tebu dan kelapa di Filipina
[Mana-mana 2 x 1m]
Apakah
ciri-ciri umum birokrasi Barat di Asia Tenggara?
Penubuhan
Kerajaan Pusat melalui penyatuan wilayah-wilayah tanah jajahan
Gabenor
Jeneral dilantik sebagai ketua pentadbir di tanah jajahan
Pelaksanaan
pentadbiran melalui biro (jabatan)
Pegawai Barat
dilantik sebagai ketua biro
Undang-undang
Barat diperkenalkan
[Mana-mana 2 x 1m]
Mengapakah kuasa Barat memperkenalkan pemerintahan
birokrasi Barat?
Menguasai
ekonomi tanah jajahan
Menguasai
keseluruhan pentadbiran
Mengantikan
pemerintahan beraja kepada birokrasi
Barat
Mengambil alih
peranan pembesar
Mengeksploitasi
bahan mentah di tanah jajahan
Memudahkan
pentabiran di tanah jajahan
Melicinkan
pentadbiran di tanah jajahan
Menjimatkan
kos pentadbiran
( Mana-mana
munasabah)
[Mana-mana 2 x 1m]
Pada
pendapat anda, apakah kebaikan pengenalan sistem birokrasi Barat ke atas
kemajuan negara kita?
Perkhidmatan awam kemas
Penglibatan rakyat dalam pentadbiran
Raja mengikut perlembagaan
Pengenalan sistem persekutuan
Kemudahan awam
Pengangkutan
Pendidikan moden
Kemajuan sains dan teknologi
(Mana-mana munasabah)
[Mana-mana 2 x 1m]
Sebagai warganegara yang patriotik, bagaimanakah
anda dapat menghindari campur tangan asing dalam pemerintahan negara?
Mewujudkan
pemerintahan yang sistematik
Masyarakat
yang mengamalkan perpaduan
Kestabilan
pemerintahan
Mengekalkan
keharmonian negara
Cinta akan
negara
Taat setia
kepada raja dan negara
Menjaga
kedaulatan negara
Menghormati
amalan demokrasi
( Mana-mana
munasabah)
[Mana-mana 2 x 1m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
(2m)
1
1
1
1
1
(2m)
1
1
1
1
1
1
1
1
(2m)
1
1
1
1
1
1
1
1
(2m)
1
1
1
1
1
1
1
(2m)
|
Soalan
|
|
Butiran
|
Markah
|
||||||||||||||||
5
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Pernyataan
berikut berkaitan dengan Suruhanjaya Reid.
Suruhanjaya
Reid ditubuhkan pada Mac 1956 bagi menyusun perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu yang merdeka
sikap tolak ansur
kejayaan pakatan murni
pembinaan Negara merdeka
pembinaan Negara dan bangsa yang
kukuh
membentuk kerajaan demokrasi
membentuk konsep Raja Berperlembagaan
mewujudkan perpaduan kaum
(Mana-mana munasabah)
[Mana-mana 2 x 1m ]
Pada
pandangan anda, apakah keistimewaan cara kemerdekaan Tanah Melayu dicapai
tanpa pertumpahan darah ?
Diusahakan oleh para pemimpin yang
berwibawa
Dicapai tanpa pertumpahan darah
Sikap kerjasama antara kaum
Mengutamakan perundingan
Melalui pakatan murni
Melalui pilihan raya
Mengamalkan tolak ansur politik
Menyatupadukan kaum
Mencapai kemerdekaan dengan penuh
harmoni dan gemilang
(Mana-mana munasabah)
[Mana-mana 2 x 1m ]
Pada
pendapat anda, mengapakah kita mesti
menghargai kemerdekaan yang telah kita capai selama ini ?
Negara kita bebas dari belenggu
penjajah
Mewujudkan keamanan dan kestabilan politik
Membentuk masyarakat yang bersatu- padu
Menegakkan maruah bangsa dan
kedaulatan negara
Mewujudkan kestabilan politik, ekonomi
dan sosial
Berusaha melahirkan warganegara yang
patriotik
Menjadi negara berdaulat
(Mana-mana munasabah)
[Mana-mana 2 x 1m ]
|
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
|
Soalan
|
|
Butiran
|
Markah
|
6
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
|
Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua
merupakan konflik antarabangsa yang berlaku pada pertengahan abad ke-20.
Nyatakan sebab-sebab tercetusnya Perang
Dunia Pertama
Faktor
politik
Kemunculan
semangat nasionalisme di Eropah
Kemunculan
sistem pakatan negara-negara Eropah iaitu Perikatan Kuasa Tengah dan Pakatan
Bertiga
Persaingan
kuasa-kuasa besar merebut peluang ekonomi
Negara
kecil di Eropah bersatu membentuk sebuah negara bangsa yang besar contohnya
Jerman / Itali
Muncul
kuasa besar seperti Britain/Perancis/ Austria-Hungary/ Rusia/ Jerman / Itali
Kuasa
besar berusaha mendapatkan jajahan
Nasionalisme
yang kuat menyebabkan kuasa-kuasa besar ini bersaing untuk mencari pengaruh
Mereka
ingin mendapatkan bahan mentah
Mereka
ingin memasarkan barangan siap mereka
Perikatan
Kuasa Tengah dibentuk dan dianggotai oleh Jerman/Austria-Hungary / Itali
Kemudiannya
disertai oleh Turki dan Bulgaria
Pakatan
Bertiga pula dianggotai oleh Britain/Perancis / Rusia
Kemudiannya
disertai Itali dan Jepun
Pembunuhan Franz Ferdinand iaitu pewaris
takhta Austria-Hungary dan isterinya oleh pengganas Serbia
[Mana-mana 2 x 1m ]
Namakan Negara-negara
yang terlibat dalam sistem pakatan berikut:
i. Pakatan
Bertiga
Britain/Perancis/ Rusia,/Itali /Jepun
[Mana-mana
1 x 1m ]
ii. Perikatan
Kuasa Tengah
Jerman/ Austria-Hungary/ Itali/ Turki / Bulgaria
[Mana-mana 1 x 1m ]
Apakah kesan Perang Dunia Pertama.
Menamatkan pemerintahan beraja di Eropah
Termeterainya perjanjian Versailles
Mengubah peta Eropah
Membentuk beberapa buah Negara baru
Membentukkan Liga Bangsa
Inflasi
Hutang peperangan yang tinggi
Pengangguran
Pasaran dunia diambil alih oleh Amerika
Syarikat dan Jepun
Britain kehilangan 1/3 drp perdagangan luarnya
Kehilangan nyawa
[Mana-mana 2 x 1m ]
Sekiranya anda seorang Perdana
Menteri, apakah yang anda perlu lakukan untuk
mengelakkan peperangan?
Mematuhi dan mengamalkan undang-undang
Menghormati dan tidak mencabar hak orang lain
Menanam kesedaran pentingnya keamanan
Mengutamakan keharmonian kaum
Berbaik-baik dengan semua negara
Mengadakan hubungan diplomatik dengan negara luar
Mematuhi matlamat Piagam PBB
Berbaik-baik dengan semua negara tanpa mengira ideologi
Kerjasama di peringkat
antarabangsa
Bersama-sama menentang
keganasan
Meningkatkan taraf
hidup rakyat
(Mana-mana munasabah)
[Mana-mana 2 x 1m ]
Bagaimanakah generasi muda Malaysia hari ini dapat
memanfaatkan keamanan negara?
Belajar
bersungguh-sungguh hingga ke peringkat tertinggi
Memupuk
perpaduan antara kaum
Menjaga keamanan dan keselamatan negara
Hidup
bertoleransi dan berganding bahu
Memajukan ekonomi ke peringkat global
Menghasilkan
produk untuk pasaran
Memelihara
kedaulatan negara
Memelihara demokrasi sedia ada di negara kita
Menghidupkan
semangat 1Malaysia
(Mana-mana munasabah)
[Mana-mana 2 x1]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
[1m]
[1m]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
|
No comments:
Post a Comment