5a
5b
5c
5d
|
Senaraikan dua laluan jalan kereta api peringkat
awal yang dibina di Tanah Melayu bagi mempercepatkan pengangkutan bijih timah
F1 -
Kuala Lumpur dengan Port Swettenham
F2 -
Seremban dengan Port Dickson
F3 -
Tapah Road dengan Teluk Anson
Nyatakan tiga kesan pembinaan jalan kereta api dan jalan raya
F1 - Dapat membawa muatan yang banyak
F2 - Mempercepatkan pengangkutan barangan
F3 - Menggalakkan pembukaan tanah baru di
kawasan pendalaman
F4 - Memudahkan perhubungan antara negeri-negeri
Nyatakan dua kesan kemasukan
buruh asing .ke Tanah Melayu
F1 Meningkatkan jumlah penduduk
F2 Bekalan air bersih tidak
mencukupi
Pada pendapat anda, apakah peranan sistem pengangkutan dan perhubungan
terhadap perkembangan ekonomi
Tanah Melayu pada awal abad ke 20.
F1 Mempercepatkan pengangkutan
bijih timah / getah.
F2 Menghubungkan kawasan
perlombongan / ladang dengan
pelabuhan.
F3 Menghubungkan kawasan pantai barat dengan
pantai timur
Tanah Melayu.
F4 Menggalakkan pembukaan
tanah baru di kawasan pedalaman.
F5 Memudahkan perhubungan
antara negeri di Tanah Melayu.
F6 Menghubungkan tanah Melayu
dengan negara jiran.
F7 Meningkatkan kecekapan
perhubungan dengan negara luar
F8 Menggalakkan pelaburan
asing dalam sektor ekonomi negara.
|
1
1
1
[ 2m ]
1
1
1
1
[ 3m ]
1
1
[2m ]
1
1
1
1
1
1
1
1
[ 3m ]
|
6a
6b
6c
6d
|
Jelaskan ciri-ciri umum sistem birokrasi barat
di Asia Tenggara.
F1 Penubuhan Kerajaan Pusat melalui penyatuan
wilayah-wilayah tanah jajahan
F2 Gabenor Jeneral dilantik sebagai ketua
pentadbir di tanah jajahan
F3 Pelaksanaan pentadbiran melalui biro
(jabatan)
F4 Pegawai Barat dilantik sebagai ketua biro
F5 Undang-undang Barat diperkenalkan
Jelaskan pelaksanaan sistem birokrasi barat di Thailand.
F1 Birokrasi Barat diperkenalkan sendiri oleh
Raja Mongkut dan Raja Chulalongkorn
F2 Raja Mongkut melantik 80 orang penasihat
Barat untuk mengetuai pelbagai jabatan
F3 Baginda juga melatih pegawai-pegawai
tempatan
F4 Penasihat kewangan dan pelabuhan serta
polis turut dibawa dari Britain
F5 Penasihat kastam dan ketenteraan pula
dibawa dari USA dan Perancis
F6 Raja Chulalongkorn pula memperkenalkan sistem Majlis Penasihat Rendah
F7 Beliau
juga memperkenalkan Majlis Mesyuarat Tertinggi dan Kabinet Menteri
F8 Majlis Penasihat Rendah dan Majlis
Mesyuarat Tertinggi ialah badan penasihat raja
F9 Kabinet Menteri pula terdiri daripada
golongan bangsawan berpendidikan Barat yang mengetuai kementerian
F10 Juruaudit dari Britain turut dilantik untuk
berkhidmat dalam perbendaharaan negara
F11 Muncul golongan baru yang terdiri daripada pentadbir
yang mempunyai kedudukan dalam birokrasi moden berdasarkan tahap pendidikan
mereka
F12 Sistem raja berperlembagaan Barat telah
diperkenalkan bagi menggantikan sistem raja berkuasa mutlak
F13 Perubahan ini telah mengurangkan pengaruh
pembesar tradisional dan institusi raja
F14 Pemodenan pentadbiran menjadi faktor penting
kemerdekaan Thailand berjaya dikekalkan
(Mana-mana 3 x 1)
Jelaskan kesan pengenalan
sistem birokrasi Barat terhadap sistem
pentadbiran di Asia Tenggara.
F1 Pengurangan pengaruh raja dalam sistem pentadbiran
F2 Institusi raja telah tersingkir dan
terhapus seperti berlaku di Burma
dan di Melaka
F3 Pembesar tempatan telah kehilangan kuasa
F4 Kuasa
diambilalih oleh pegawai barat dalam hal pemungutan cukai
F5 Sumber ekonomi tempatan dieksploitasi
F6 Pembahagian negara yang dijajah
kepada beberapa daerah
F7 Berlakunya
peminggiran
undang-undang tradisional
F8 Undang-undang diganti dengan
undang-undang barat
F9 Penggabungan wilayah-wilayah menjadi sebuah kerajaan pusat
F10 Penubuhan jabatan seperti jabatan pelajaran, kesihatan dan perhutanan
Apakah ikhtibar birokrasi barat di Thailand kepada
kecemerlangan negara kita
F1 Perlu
memodenkan pentadbiran
F2 perlu
melicinkan pentadbiran
F3 perlu
berpandangan jauh
F4 perlu
berfikiran terbuka
F5 Perlu
kekalkan kemerdekaan
(Mana-mana jawapan munasabah )
|
1
1
1
1
1
1
[ 2m ]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[3m]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[3m ]
1
1
1
1
1
[2m]
|
7a
7b
7c
7d
7e
|
Nyatakan dua sebab penentangan
tokoh di atas terhadap British
F1 Tidak puashati terhadap sistem cukai
F2 Tidak puashati terhadap
undang-undang tanah baru
F3 Pas kebenaran membebankan
F4 Undang-undang kawalan
binatang buas
F5 Menentang pelantikan
penasihat British
F6 Bantahan tidak dilayan oleh
Pegawai Daerah Pasir Puteh
F7 Pusat pembayaran cukai jauh
Mengapakah Tok Janggut sangat dihormati oleh penduduk Pasir Puteh,
Kelantan ?
F1 Tokoh agama
F2 Mahir dalam ilmu persilatan
Namakan dua tempat yang boleh dikaitkan dengan penentangan terhadap
British di Kelantan.
F1 Saring
F2 Pasir Puteh
Bagaimanakah British mengatasi penentangan Haji Abdul Rahman Limbong dan
pengikutnya?
F1 Menggunakan kuasa dan nama
Sultan Terengganu
F2 Menghantar tiga pembesar
yang membawa perintah sultan untuk
menawan Kuala Berang
F3 Rakyat Melayu tidak akan
menderhaka kepada sultan
F4 Membawa 50 polis dari
Singapura
F5 Menangkap dan memenjara
penduduk terlibat
F6 Haji Abdul Rahman Limbong
dibuang negeri ke Makkah
Apakah ikhtibar yang dapat
dicontohi daripada perjuangan pemimpin tempatan menentang British ?
F1 Semangat setia kepada negara
yang tinggi
F2 Sanggup berkorban demi
negara
F3 Sikap bekerjasama antara pemimpin dan rakyat
F4 Sikap berdisiplin
F5 Gigih berusaha untuk
kejayaan dalam perjuangan
[Mana-mana jawapan munasabah]
|
1
1
1
1
1
1
1
[2 m ]
1
1
[ 1m ]
1
1
[ 2m ]
1
1
1
1
1
1
[ 2m ]
1
1
1
1
1
[3m]
|
8a
8b
8c
8d
8e
|
Jelaskan cadangan yang dikemukakan oleh Penyata Razak.
F1 Mengemukakan dua elemen
penting
F2 Satu sistem persekolahan yang
sama bagi semua penduduk
F3 Penyeragaman kurikulum yang bercorak
kebangsaan
F4 Penubuhan sekolah umum ( rendah )
F5 Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
F6 Sekolah jenis umum yang menggunakan
Bahasa Inggeris
F7 Penubuhan sekolah menengah Melayu yang
menggunakan Bahasa
Melayu
F8 Sekolah menengah yang
menggunakan Bahasa Inggeris
F9 Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris wajib
diajar di semua sekolah
Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, bagaimanakah perpaduan boleh dicapai melalui dasar
pendidikan ?
F1 Belajar di sekolah yang sama
F2 Menggunakan pengantar yang sama
F3 Pelajar daripada kaum berlainan boleh
berinteraksi melalui
kokurikulum.
F4 Menggunakan kurikulum yang sama
(Mana-mana yang munasabah)
Jelaskan langkah-langkah yang diambil oleh kerajaan untuk memartabatkan bahasa Melayu
sebagai Bahasa Kebangsaan
F1 Kedudukan
bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan termaktub
dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan
Tanah Melayu 1957
F2 Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) ditubuhkan
pada tahun 1956
F3 Pelancaran “Minggu
Bahasa”untuk menggalakkan penggunaan bahasa
Melayu
F4 Pelancaran “Bulan Bahasa” untuk menggalakkan
penggunaan bahasa
Melayu
F5 Slogan “Bahasa Jiwa Bangsa” dilancarkan pada
tahun 1960
F6 Menubuhkan sekolah menengah yang menggunakan
bahasa Melayu
sebagai bahasa pengantar seperti
Sekolah Alam Shah/Sekolah Seri
Puteri/Kolej Sultan Abdul Halim
F7 Akta Bahasa Kebangsaan
diluluskan pada tahun 1967 untuk
mengukuhkan
bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
F8 Pada
tahun 1970, bahasa pengantar di sekolah rendah Inggeris ditukar
kepada
bahasa kebangsaan secara berperingkat-peringkat
F9 Penubuhan
Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1977 yang
menggunakan
bahasa Melayu sebagai pengantar
F10 Mulai tahun 1982, bahasa
Melayu dijadikan bahasa pengantar di
semua sekolah menggantikan
bahasa Inggeris
F11 Bahasa Melayu mula digunakan
di mahkamah pada tahun 1990
Pada pendapat anda, nyatakan kepentingan Dasar
Kebudayaan Kebangsaan
F1 Menjadi
panduan dalam membentuk dan mengekalkan identiti negara
Malaysia
F2 Memperkukuhkan perpaduan melalui kebudayaan
F3 Memupuk dan memelihara keperibadian
kebangsaan
F4 Memperkaya dan mempertingkatkan kualiti
kehidupan dari aspek
kemanusiaan dan kerohanian
seimbang dengan pembangunan
sosioekonomi
F5 Kebudayaan rakyat asal rantau Melayu sebagai
tunjang
F6 Unsur kebudayaan lain yang wajar dan sesuai
boleh diterima
F7 Islam sebagai unsur yang terpenting
Jelaskan bagaimanakah sukan menjadi alat
perpaduan di Malaysia.
F1 Penyertaan dalam bidang sukan
tanpa mengira ideologi
F2 Dapat menyemarakkan semangat
patriotik di kalangan rakyat
F3 Aktiviti sukan terbuka kepada
semua yang berminat tanpa mengira
kaum
F4 Sukan dijadikan aktiviti
kokurikulum di peringkat sekolah
F5 Majlis Sukan Sekolah-Sekolah
(MSSS) ditubuhkan pada peringkat
daerah, negeri dan kebangsaan
untuk menggalakkan aktiviti sukan
F6 Sukan Malaysia (SUKMA) yang
diadakan dua tahun sekali berperanan
mengeratkan perpaduan antara
kaum dan hubungan antara negeri
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(2M)
|
9a
9b
9c
9d
9e
|
Jelaskan reaksi rakyat Sarawak dan Sabah terhadap idea gagasan Malaysia.
i- Sarawak
F1 Parti pertama yang menyokong gagasan ini
ialah Parti Negara Sarawak
(PANAS)
F2 SNAP, BERJASA, PESAKA dan SCA menentang kerana mahukan
kemerdekaan terlebih dahulu
F3 Parti ini kemudiannya menyokong
F4 SUPP terus menentang
F5 PANAS , SNAP , BERJASA , PESAKA dan SCA
membentuk parti
perikatan menyokong gagasan ini
ii Sabah
F1 Sebelum ini tiada parti
F2 melahirkan parti-parti
politik seperti UNKO, USNO, parti Kaum
Dusun , Parti Pasok
Momugun , Parti Bersatu , Parti Demokratik
F3 Tujuan mengemukakan
pandangan dan mendapatkan sokongan
F4 Kemudiannya membentuk parti
perikatan Sbah menyokong gagasan
ini
F5 menuntut 20 perkara untuk
dimasukkan dalam perlembagaan Malaysia
Inginkan kemerdekaan
terlebih dahulu
Jelaskan usaha-usaha untuk mendapatkan sokongan
rakyat Sarawak dan Sabah terhadap pembentukan Malaysia
F1 Mengadakan lawatan ke Sarawak
dan Sabah untuk menjelaskan
tentang penubuhan Malaysia
F2 Mengadakan rundingan antara
pegawai kanan Persekutuan Tanah
Melayu dengan pegawai
British di Sarawak dan Sabah
F3 Menubuhkan Jawatankuasa
Perunding Perpaduan Kaum (JPPK).
F4 Mengadakan mesyuarat
Jawatankuasa Perunding Perpaduan Kaum
mengumpulkan pandangan
tentang pembentukan Malaysia.
F5 Mengemukakan memorandum
kepada Suruhanjaya Cobbold yang
mengandungi pandangan
rakyat Sarawak dan Sabah untuk dimasukkan
dalam perlembagaan.
F6 Menubuhkan Suruhanjaya Cobbold
untuk meninjau pandangan rakyat
Sarawak dan Sabah tentang
gagasan Malaysia.
F7 Menubuhkan Jawatankuasa Antara
Kerajaan (JAK) untuk
memperincikan
cadangan-cadangan Suruhanjaya Cobbold.
F8 Jawatankuasa Antara
Kerajaan mengunjungi Sarawak dan Sabah untuk
menerangkan penubuhan
Malaysia.
F9 JAK mengadakan mesyuarat
mewajarkan kemasukan Sarawak dan
Sabah ke dalam Malaysia
dan membincang hak penduduk Sarawak dan
Sabah.
F10 Setiausaha PBB menubuhkan
perwakilan Malaysia ke PBB untuk
meninjau pendapat
rakyat Sarawak dan Sabah
Pada pengetahuan sejarah anda, apakah manfaat
yang diperoleh daripada pembentukan Malaysia kepada negara kita ?
F1 Mempercepatkan
kemerdekaan negeri tersebut.
F2 Mewujudkan kestabilan
politik di rantau Asia Tenggara.
F3 Menghalang penyebaran
pengaruh komunis di wilayah Borneo
F4 Mewujudkan pasaran yang
lebih luas bagi menggalakkan
perkembangan industri pertanian.
F5 Dapat memanfaatkan
sumber yang ada di negeri-negeri itu.
F6 Mengimbangkan jumlah kaum di
kalangan negeri anggota.
F7 Menggalakkan pelaburan
F8 Menggalakkan perkembangan
industri pertanian
F9 Mewujudkan kerjasama serantau
dalam bidang ekonomi
F10 Memajukan negeri-negeri yang
belum membangun
F11 Kesepakatan memajukan negeri
masing-masing demi kepentingan
bersama
Sekiranya anda adalah salah seorang yang menyokong pembentukan Malaysia,
mengapakah anda setuju dengan pembentukan tersebut?
F1 Memajukan negara
F2 Pertahanan negara bertambah
kukuh
F3 Ancaman komunis akan
berkurangan
F4 Menyegerakan kemerdekaan
F5 Pertambahan penduduk akan
memangkinkan ekonomi
F6 Dapat mengatasi masalah keseimbangan
kaum
Pada pendapat anda, apakah iktibar yang dapat
dipelajari daripada kejayaan pembentukan Malaysia?
F1 Mengamalkan diplomasi dalam
mengatasi masalah.
F2 Membuktikan kepemimpinan
tokoh tempatan.
F3 Pemimpin sanggup bekerjasama
/ bertolak ansur demi mencapai
kesejahteraan bersama
F4 Kerjasama daripada rakyat
penting untuk kejayaan.
F5 Kerjasama serantau/kerjasama
antarabangsa penting untuk menjayakan
pembentukan Malaysia
( Mana-mana yang munasabah )
|
1
1
1
1
1
[1m]
1
1
1
1
1
[1m]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[ 2m ]
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
[ 2m ]
1
1
1
1
1
[2m]
|
10a
10b
10c
10d
|
Nyatakan dua faktor yang membawa berlakunya Perang Dunia Pertama
F1 Kemunculan nasionalisme di Eropah penghujung
abad ke 19
F2 Negara-negara kecil di Eropah bersatu
F3 Membentuk sebuah negara bangsa lebih
besar seperti Jerman dan Itali
F4 Menyertai kuasa besar Eropah yang
lain
F5 Kuasa-kuasa besar ini berlumba
mendapatkan tanah jajahan.
F6 kuasa besar ini sanggup berperang
F7 Membuktikan kekuasaan masing-masing.
F8 Wujudnya pakatan negara-negara Eropah
iaitu Perikatan Kuasa Tengah dan
Pakatan Bertiga.
F9 Persaingan kuasa-kuasa besar merebut
peluang ekonomi.
F7 Archduke Franz Ferdinand iaitu pewaris
takhta Austria-Hungary dan isterinya telah dibunuh oleh pengganas Serbia.
F8 Austria yang mendapat sokongan Jerman
mengisytiharkan perang terhadap Serbia.
F9 Jerman yang menyerang Perancis melalui
negara berkecuali Belgium menimbulkan kemarahan Britain.
F10 Britain meminta bantuan Amerika Syarikat
menentang Jerman.
F11 Jerman menyerang kapal dagang Amerika
Syarikat menyebabkan Amerika terlibat dalam perang itu.
Jelaskan peristiwa yang menyebabkan berlakunya Perang Dunia Pertama
F1 Austria disokong oleh
Jerman telah mengistiharkan perang terhadap
Serbia
F2 Serbia disokong oleh
Rusia dan Perancis
F3 Jerman menyerang
Perancis melalui negara berkecuali iaitu Belgium
F4 Britain yang bermusuh
dengan Jerman turut berperang
F5 Britain meminta bantuan
Amerika Syarikat
F6 Penglibatan Amerika
Syarikat berikutan Jerman menyerang kapal
dagang
Amerika
Jelaskan kesan Perang
Dunia Kedua ke atas masyarakat antarabangsa
F1 Amerika dan Rusia muncul
sebagai kuasa besar di dunia. Perang Dingin antara USA dan Rusia.
F2 Pertubuhan
Bangsa-Bangsa Bersatu ditubuhkan.
F3 Berlakunya
kebijajahan dunia dan muncul negar-negara berdaulat.
F4 17
juta tentera dan 13 juta awam terkorban dalam perang.
F5 Bom
Atom mula mengancam keamanan dunia.
F6 Kos
peperangan dianggarakn sebanyak US 500 billon.
F7 Negara Jerman terbahagi kepada Jerman
Barat dan Jerman Timur.
F8 Runtuhnya sistem imperialisme Barat
Sebagai seorang pemimpin, apakah langkah-langkah
yang anda lakukan untuk mengelakkan
peperangan?
F1 Saling
bermuafakat
F2 Saling
bertolak-ansur
F3 Mewujudkan
pembahagian ekonomi yang adil
F4 Tidak
menceroboh hak negara lain
F5 Berbincang
melalui saluran yang betul
F6 Mengamalkan
sikap setiakawan
F7 Menghormati
hak negara lain
F8 Tidak
menindas negara lain
(
mana-mana jawapan munasabah )
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[ 3m ]
1
1
1
1
1
1
[ 2m ]
1
1
1
1
1
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
1
1
[ 3m ]
|
PENAJA
Tuesday, 9 October 2012
skema SMART A+ JPN Johor 2012 part 2
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment