PENAJA

Friday 12 October 2012

10 selebriti paling berpengaruh di Malaysia


Mungkin ramai selebriti dan artis yang begitu berpengaruh, dikenali ramai, mempunyai ramai peminat dan kaya raya.Namun, inilah kompilasi dari Shub Taib dari NST selebriti paling berpengaruh di Malaysia.Di nilai dari segi populariti, kekayaan,bakat,berani dan daring.Bila bercakap pasal list, biasalah ianya subjektif dan banyak pendapat.Namun, ia kompilasi yang baik.Tarik nafas panjang-panjang, bacalah..menarik..
1-DATUK LAT
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjToc5gqBs1KRYAbXVxTq4qOl6xlvaIrL4Nbi8objFm4r_S7FT1RBuyOLcZK-riLToO_8MjWfTkGsvKA3xdE_0BXpzOj_umE8_udWyns4YFUqUcvQS8plfwiQGOb199pOpNGVMSukXRGc4/s320/datuk+lat.jpg
Lahir pada tahun 1951, Mohammad Nor Khalid atau Lat adalah kartunis dihormati. Animasinya yang mencerminkan pandangan hidup Malaysia dan dunia muncul di halaman editorial New Straits Times. Dia mulai dengan editorial komik strip yang disebut ‘Adegan-adegan malaysia’, kemudian dikenali sebagai jalur komik mingguan yang diterbitkan bernama Keluarga Si Mamat. Buku pertamanya Kampung Boy, sebuah autobiografi hidupnya, diterbitkan pada tahun 1979 dan terjual ribuan naskah dalam masa tiga bulan.
Seperti dia, karya-karya Lat tersebar luas. Kampung Boy diterbitkan di Perancis oleh penerbit Perancis. Edisi Amerika Kampung Boy juga diterbitkan dalam Jun 2006. Ini adalah yang pertama daripada buku yang akan diterbitkan di Amerika Syarikat. Keluaran Amerika kedua, Town Boy, dirasmikan pada Oktober 2007.
Datuk Lat
Kebetulan, Kampung Town Boy Boy dan juga dicetak ulang dalam Bahasa Jepun. Lat buku terbaru adalah Dr Who?, Didedikasikan untuk mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan isterinya Tun Dr Siti Hasmah.
Buku-buku yang lain termasuk Lat 30 Years Later, Lat and Gang, Lat and His Lot Again…, Lat as Usual, Lat at Large, Lat gets Lost, Lat was Here, Lat with a Punch, Lat’s Lot, Lots More Lat, Lots of Lat, Mat Som (English Version), Mat Som (Malay Version).
2-Zang TOI
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj7T_1flov3w0bizdK2jntNWnPxPfCHjMyNWoEi-sKljdeXMd8yXQGAB1Q8AeRYkFYzz5kiltKHT2udEq-bnukm-MNWEaqgh5EX8lYE843llF5mJEHcKXbldwWg41b6jVzoNnOF9XW7JsA/s400/1.jpg
Beliau sangat terkenal di New York, pereka fesyen Zang Toi lahir di Kuala Krai, Kelantan pada 11 Jun 1961.
Dia meninggalkan Malaysia ke Toronto, Kanada, ketika ia berbalik 18 dan pindah ke New York setahun kemudian.
Beliau belajar di Parsons School of Design di New York dan anak didik kepada Mary Jane Marcasiano dan Ronaldus Shamask.
Pada tahun 1989, dengan koleksi sederhana cerah sarung, pakaian kuat dan anggun gaun, ia membuka studio sendiri. Tidak mengambil masa yang lama selepas itu untuk Zang Toi naik,kerana beliau senang untuk bergaul, ramah dan bersahabat. Toi dapt membina nama untuk dirinya di kalangan golongan elit modelling.Sejak itu, Toi dan dunia model perniagaannya menjadi sebuah kisah sukses antarabangsa.
Dia adalah pereka kegemaran artis tersohor seperti Sharon Stone, Ivana Trump, Hazelle Goodman, Kelly Preston, Kirstie Alley, Jennifer Tilly, Meg Ryan dan Fergie dari Black Eyed Peas. Baik itu yang “Rumah Toi” koleksi tanda tangan atau “Z” koleksi, dengan harga yang moderat jambatan baris, Toi ciptaan yang asli, feminin dan memancarkan glamor dalam segala hal.
Dia mempunyai brand tersendiri. Zang Toi memiliki “Z” collection dan House of Toi, boleh didapati dijual di Sogo dan butik khusus di AS di seluruh dunia. Zang Toi juga mempunyai kedai-kedai berdiri bebas di Malaysia.
3-Datuk Siti Nurhaliza
JIKA Oprah Winfrey mempunyai rangkaian sendiri (SENDIRI), Siti punya saluran sendiri (Siti)!
Walaupun hanya berlangsung selama dua hari pada malam dan Merdeka Merdeka hari, itu adalah yang pertama bagi semua artis Malaysia.
Kemudian lagi, Siti juga menjadi artis Malaysia pertama telah mempunyai upacara perkahwinan siaran “live” di TV3.
Selepas 14 tahun di showbusiness, dia telah mengumpul lebih dari 200 anugerah tempatan dan antarabangsa.
Ini termasuk penghargaan emas dari Shanghai Music Festival 1999 di China, Best Male Vocal Performance di South Pacific International Song dan Singing Competition 1999 di Gold Coast, Queensland, Australia melalui lagu, We’ll Be Ketika Satu berdetak lebih dari 3.000 kontestan.
Pada “Voice of Asia 2002″ di Kazakhstan, beliau memenangi gelaran juara Grand Prix.
Siti mencipta sejarah apabila ia menjadi orang pertama artis non-China yang akan dijemput untuk tampil di 15 Golden Melody Awards, Taiwan pada tahun 2004.
Selain tampil solo, ia menyanyikan Mandarin Taiwan duet dengan Lee-Hom Wang, dalam sejumlah yang telah dipopularkan oleh Allahyarham Teresa Teng, diterjemahkan dengan bebas sebagai The Moon Merupakan My Heart.
Lagu siti telah dipopularkan oleh artis lain.
Cindai itu dirakam semula dalam bahasa Mandarin oleh Chien Bai Hui, seorang penyanyi dari China, sementara Aku Cinta Padamu dipopularkan oleh North, boy band dari Australia.
Siti juga menjadi artis pertama Asia Tenggara telah mengadakan konsert solo di Royal Albert Hall di London pada tahun 2005.
4-DATUK Michelle Yeoh
http://1.bp.blogspot.com/_uujEJy_xEGA/SQEzO9hir9I/AAAAAAAAARY/3UnNTQ5DrLs/s400/michelle-yeoh.jpg
Membesar di Ipoh, Michelle dahulunya adalah seorang remaja tomboi dan mencintai sukan. Dia mewakili Malaysia dalam berenang, menyelam dan skuasy.Pernah juga dimahkotakan Miss Malaysia pada tahun 1983.Yeoh diperkenalkan kepada pengusaha Hong Kong bernama Dickson Poon, untuk tampil secara komersil dengan Jackie Chan.
Itu membawa kepada filem kontrak baru oleh Poon untuk syarikat produksi filem, D & B Film.Yeoh tidak menoleh ke belakang sejak, muncul di tidak kurang daripada lima filem yang dihasilkan oleh D & B Film. Semasa bersama D & B Teoh mulai melakukan stunts sendiri. Dia adalah satu-satunya pelakon wanita yang mendapat seratus peratus kelulusan daripada Jackie Chan untuk melakukan stunts sendiri.Yeoh juga menjadi wanita Asia pertama muncul di filem Bond bersama Pierce Brosnan di Tomorrow Never Dies.Diikuti oleh Crouching Tiger, Hidden Dragon, The Touch, Memoirs of a Geisha, Hua Mulan, Far North, The Children of Huang Shi, The Mummy: The Tomb of the Dragon Maharaja dan Babel AD.
Michelle Yeoh menerima Achievement Award, Marrakech International Film Festival (2008), Chevalier de Legion d’Honneur, Perancis (2007), The Asian Film Award, MTV Asia (2004), International Pelakon of The Year, MTV & SMG Style Awards (cina , 2003), Producer of the Year Award, CineAsia (2002), The Outstanding Young Persons of the World (Budaya Achievement, 2002), The Outstanding Young Malaysia Awards (2002), dan pelindung Seni Montblanc Award (Hong Kong, 2002) .
5-Chef WAN
http://www.mstar.com.my/archives/2009/8/10/mstar_hiburan/ChefWan02.jpg
Nama sebenar Redzuawan Ismail dilahirkan di Singapura pada tahun 1958 namun dikenali sebagai Chef Wan.Nama yang sangat besar dalam dunia masakan.
Walaupun chef wan memenuhi syarat sebagai seorang akauntan, minat utamanya adalah memasak.
Chef Wan mempunyai seorang rakan Profesional Chef gelaran dalam Pelatihan dan Hotel Management dari California Culinary Academy di San Fransisco.Dia juga mempunyai Escoffeir Ritz Diploma (Ecole Ritz-Esscoffier De Gastronomie Francaise) dari Ritz Hotel di Paris.Dia telah memasak untuk banyak tokoh terkenal, termasuk Sultan Brunei dan mantan Presiden AS Bill Clinton.
Belia aktif dalam talk-show host, pelawak, duta besar makanan dan telah menyelenggarakan acara memasak di seluruh dunia dalam 20 tahun terakhir.
Ia bahkan telah menerbitkan buku masak di dalam Bahasa Melayu, Cina dan Inggeris.Terbarunya adalah Tradisi Sajian Bersama Chef Wan.Karyanya telah mendapat pengiktirafan antarabangsa.
Penghargaan terbesarnya datang baru-baru ini ketika ia dinamakan sebagai “The Best Celebrity Chef In The World” at the World Gourmand Cookbook And Media Awards 2009
Yang hebatnya Chef Wan telah dijemput untuk tampil di Oprah! Undangan datang dari Oprah melalui Asian Food Channel CEO, Maria Brown.Sebelum itu, Chef Wan diwawancarai oleh Lorraine Hahn pada CNN.Beliau menjadi rakyat Malaysia ketiga untuk muncul di talk-show selepas Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi.Chef Wan juga telah diwawancara oleh Al-Jazeera, BBC dan membuat penampilan di CNBC’s persembahan yang dipanggil sebagai Driven.
6-AMY SEARCH
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhxSPGOj-aEUotq6AUQCaYL6SKOscvAHNJk7EpKN94caEnW6BevaRNHq4g1yTLVUDNZRd9YRT3KCfaJsj00TspeuMOAVhFP6QdBZTSvRhu1eWKGpnOlO4SQfWtEkkeO4NlyEk4yPySa4BTw/s400/Aku+Amy+Cover.jpg
Amy search menambah kecanggihan dan kelas dunia rocker.Karismatik dan usia-mencabar Amy Search adalah orang yang memimpin band rock, Search.
Album pelancaran, Cinta Buatan Malaysia mula dilancarkan pada tahun 1985, menandakan kedatangan muzik rock di Malaysia secara besar-besaran. Ini juga mengilhami banyak pemuzik muda, kebanyakan daripada mereka tidak mendapat latihan formal dalam bidang muzik.Untuk kreditnya, Search dikelola secara profesional yang membolehkan band untuk berkembang dan menyebar sayapnya ke negara lain seperti Singapura, Brunei dan Indonesia. Mengisi stadium tidak pernah menjadi masalah bagi band ini.Dengan lebih dari 18 studio album dan dua album kompilasi dilancarkan, Search telah secara kolektif terjual lebih daripada tiga juta unit, menjadikan mereka salah satu band Malaysia paling sukses sepanjang masa!
Search berjaya menarik 15.000 orang untuk konsert ulang tahun ke-25 diadakan di Bukit Kiara Kuala Lumpur awal bulan lalu membuktikan band rock Search masih popular.
7-Aznil Nawawi
Aznil dikatakan orang yang merevolusikan dunia pengacaraan (hosting) di TV Malaysia.Aznil menjadikan pengacaraan lebih menarik dan santai.Lulusan dari Universiti Malaya dengan gelar Sarjana Ekonomi, Aznil atau “Pak Nil” dikenali di kalangan penggemar muda, bermula pada tahun 1990 sebagai penyiar dan wartawan media TV3.
Dia pertama kali mulai melakukan berita di industri penyiaran, kemudian pindah ke pengacaraan pada tahun 1992. Pop Kuiz adalah program pertama beliau host.
Tapi Aznil menjadi “lebih besar” ketika ia pindah ke Astro.Memang, penggemarAkademi Fantasia sukar untuk memisahkan dirinya daripada acara yang diselenggarakan selama lima tahun. Ketika Akademi Aznil menjadi host Akademi Fantasia mulai tahun 2002, kenyataan pertama talent show di malaysia ini, ada yang skeptis. Tapi ternyata ianya kejayaan besar bagi AF dan Aznil.Hari ini,jika anda beralih kepada Astro Ria dan anda akan melihat Aznil setiap hari. Jika dia tidak di Macam Macam Aznil, anda akan lihat Aznil di Tom Tom Bak atau Jangan Lupa Lirik. Beliau juga memenangi Best Talk Show Award di Asian Television Awards 2005 di Singapura.
8-MAWI
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhTzkye8vAt1Dy8-OhQr8FGHBWYQ3MaaPwFRF9dxXsQcUXL_3TDMzBiSwPr8wivx7_m3r0pGkQvHpDOkFj8MgEwIOzHOQ7thwNNj8UYa0bPwJtOx2jEufyyaEj10PQZJAxjMbFcz0cY5sgK/s320/Mawi+-+Di+Ufuk+Pandangan.jpg
Penyanyi, pelakon, model dan jurucakap. Itulah Mawi.Beliau menerima pengiraan undian tertinggi dalam sejarah reality show Akademi Fantasia, Season 3.
Terkenal dengan “aura”, “tsumawi” dan “dunia”.Menariknya, “tsumawi” dicipta ketika kedudukan Mawi melompat dari kedua diubah ke atas. Dan suara semakin besar setiap minggu.Sementara “Mawi World” terminologi yang digunakan untuk kempen tanda tangannya selama konsert mingguan, para penggemarnya mulai memanggilnya “Mawi World”.
Mawi’s album juga terjual seperti pisang goreng panas.Secara kolektif, sejak pelancaran pertama Mawi World pada bulan Ogos 2005, Mawi telah terjual lebih dari 500.000 eksemplar.Seperti Siti, Mawi juga mengumpulkan banyak anugerah. Beliau telah menerima lebih dari 30 penghargaan anugerah setakat ini.
Bahkan di dunia fashion, ada hijab dinamakan mengikut namanya. Tudung Mawi, penjualan berkembang di beberapa buah negeri. Peminat perempuan berbondong-bondong membeli Tudung, penggemar lelaki pula bergegas mengikut potongan rambut Mawi.Sememangnya satu fenomena di Malaysia.
9-DATUK Bernard Chandran
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjaeUIQqc_Tv8EKaean_oMv6UQCeKVzH6BYt1ErTufvegF5szvd4_CY1xwryGPM0qUkHNPAB00rnmFp1aBYd4WdT1s75g_p38vjixxFKDjeUFgojfJqpWShcPgLW3Q5X2EN0nTxRMygJXM/s400/bernard.bmp
Terkenal sebagai Malaysia’s “Prince of Fashion”, Datuk Bernard Chandran telah mendapatkan banyak pelanggan setia di kalangan elit malaysia, terutama keluarga Kerajaan Malaysia dan Brunei, dan dua mantan Miss Universe.Dia juga ketua designer dari realiti televisyen Project Runway Malaysia ketika pelancarannya di 8TV pada tahun 2007.
Bernard Chandran pergi ke arena antarabangsa ketika ia memperkenalkan couture di Eropah di sebuah butik di Knightsbridge, London.Beliau juga merupakan duta jenama untuk Tiffani Dengan perkhidmatan Izen apartemen (akan selesai pada tahun 2009), yang dibangunkan oleh Ireka Tanah Sdn BhdChandran belajar fashion di universiti mode tempatan yang dikenali sebagai International Fashion Training Centre (IFTC) di Petaling Jaya, Selangor.
Sebagai mahasiswa, Chandran pemalu, terutama di belakang tabir bersama model pakaian tanpa baju semasa beliau baru bermula menceburi bidang fashion show.
Ketika Chandran melancarkan solo show debutnya ayahnya sangat gembira dan membantu membiayai beliau melanjutkan peljaran di Paris Fashion School di Perancis.Chandran menjadi orang pertama Malaysia untuk memenangi “Open Contest Eropah untuk Lihat of the Year 2000″ pada tahun 1991.
Beliau kembali ke Kuala Lumpur dan menubuhkan maiden shop di KL Plaza pada tahun 1993.Permulaanya adalah kedai kecil sahaja.Dari sana, ia membina pangkalan kliennya dari Kuala Lumpur,terdiri dari orang kaya untuk royalti.
Dia telah memperluaskan kedai di KL Plaza untuk memuat empat kedai. Dia terpilih sebagai “Designer of the Year” by Malaysia International Fashion Awards pada tahun 2003.
Pada 2008 MTV European Music Awards, penyanyi Estelle mengenakan rekaanya. Avant garde gaun itu adalah daripada Chandran’s Spring 2009 collection.
10-DATUK Jimmy Choo
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhOtkrl0rm1__7VQvFGZ1T9cVzaQwaP1-v_F6fLkVCqAR0WgrGyEv8MBISeBvwnibgm2KXmWVfCvCzxGiluL_-FpohnzrZ8L-oIo0VyRbgz-Jqz7ddc3ZuK0A8VehzM8JTcB-ruKqR1UYU/s400/datukjimmychoo.jpg
JIMMY Choo Yeang Keat lahir di Pulau Pinang pada tahun 1961. Mendiang ayahnya, Choo Kee Yin, merupakan pembuatan kasut kedai di Pulau Pinang.Choo pergi ke sebuah sekolah rendah, tapi mempelajari hingga Tahun 6 ketika dia berhenti untuk membantu ayahnya. Ketika ia berusia 11, Choo membuat kasut pertama dan jatuh cinta dengan perniagaan.
Choo belajar rekaan kasut di Cortwainers College di London.Ayahnya membayar untuk tahun pertama daripada empat tahun sahaja.Ketika itu Jimmy membuka kedai kasut di London, empat tahun pertama itu sangat sulit.
Tapi selepas Vogue terjumpa dan berkenan rekaannya,beliau mendapat 8 halaman review.
Diana, Princess of Welsh, adalah penggemar Choo shoes. Diana mahukan kasut terbaik dari Jimmy Choo, dan beliau terus dikenali selepas itu.
Pada tahun 1996, ia turut menubuhkan Jimmy Choo Ltd dengan British aksesoris editor Vogue Tamara Mellon.
Pada bulan April 2001, Choo menjual 50 peratus saham di syarikat sebesar £ 100 juta (RM579 juta).
Sejak saat itu dia menumpukan pada Jimmy Choo Couture eksklusif line dihasilkan di bawah lesen daripada Jimmy Choo Ltd.Jimmy Choo London, juga dikenali sebagai Jimmy Choo Ready-to-Wear, atau sekadar, Jimmy Choo, berada di bawah pengawasan badan Tamara Mellon.Ready-to-Weartelah diperluas untuk merangkumi aksesoris seperti tas.
Pada tahun 2000, Sultan Pahang menobatkanya menjadi Datuk.Dua tahun kemudian, beliau diberikan Order of British Empire oleh Ratu Elizabeth II sebagai pengiktirafan atas jasa-jasanya kepada kasut dan industri fashion di United.Menempatkan statusnya pada tahap yang sama dengan penerima lain seperti David Beckham, Rod Steward, JK Rowling, dan Pierce Brosnan.
Pada tahun 2004, Choo dianugerahkan biasiswa oleh Universiti Seni London, memberikannya gelaran Profesor. Kini beliau tinggal di London.
Credit article : Thanks Shub Taib dari NST

3 comments:

  1. saya mengucapkan banyak terima kasih kepada aki sUkrO yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama aki sUkrO dan dengan senang hati aki sUkrO mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi aki sUkrO semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi aki sUkrO DI =081 242 333 760 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama aki sUkrO

    apakah anda termasuk yang tercantung di bawah ini.?
    1. Di Lilit Hutang
    2. Selalu kalah Dalam Bermain Togel
    3. Barang berharga Anda udah Habis Buat Judi Togei
    4. Anda Udah ke mana-mana tapi tidak menghasiikan Solusi yang tepat Jangan Anda Putus Asa…!!!
    Anda sudah berada Di blog yang sangat tepat anda bisa rubah nasib disini dengan angka ri
    al 2D=3D=4D
    Kami akan membantu anda semua dengan Angka 2D 3D atau 4D hAsil Riktual Kami
    Anda Cukup Mengganti Biaya Riktual Angka Nya Saja 300rb Dengan
    cara kirim pulsa 300 ribu di no:081 242 333 760
    kami hanya membantu anda semua dengan Angka ritual Kami..Kami dengan bantuan Supranatural Bisa menghasilkan Angka Ritual Yang Sangat Mengagumkan…Bisa Menerawang Angka Yang Bakal Keluar Untuk Toto Singapore Maupun Hongkong…Kami bekerja tiada henti Untuk Bisa menembus Angka yang bakal Keluar..dengan Jaminan 100% gol / Tembus…!!!! Tapi Ingat Kami Hanya Memberikan Angka Ritual Kami Hanya Kepada Anda Yang Benar-benar dengan sangat Membutuhkan Angka Ritual Kami .. Kunci Kami Anda Harus OPTIMIS Angka Bakal Tembus…Hanya dengan Sebuah Otimis Anda bisa Menang…!!!
    Jika anda Membutuhkan Angka Ghoib Hasil Ritual aki sUkrO 2D,3D,4D di jamin Tembus 100% terimakasih

    ReplyDelete
  2. saya mengucapkan banyak terima kasih kepada aki sUkrO yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama aki sUkrO dan dengan senang hati aki sUkrO mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi aki sUkrO semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi aki sUkrO DI =081 242 333 760 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama aki sUkrO

    apakah anda termasuk yang tercantung di bawah ini.?
    1. Di Lilit Hutang
    2. Selalu kalah Dalam Bermain Togel
    3. Barang berharga Anda udah Habis Buat Judi Togei
    4. Anda Udah ke mana-mana tapi tidak menghasiikan Solusi yang tepat Jangan Anda Putus Asa…!!!
    Anda sudah berada Di blog yang sangat tepat anda bisa rubah nasib disini dengan angka ri
    al 2D=3D=4D
    Kami akan membantu anda semua dengan Angka 2D 3D atau 4D hAsil Riktual Kami
    Anda Cukup Mengganti Biaya Riktual Angka Nya Saja 300rb Dengan
    cara kirim pulsa 300 ribu di no:081 242 333 760
    kami hanya membantu anda semua dengan Angka ritual Kami..Kami dengan bantuan Supranatural Bisa menghasilkan Angka Ritual Yang Sangat Mengagumkan…Bisa Menerawang Angka Yang Bakal Keluar Untuk Toto Singapore Maupun Hongkong…Kami bekerja tiada henti Untuk Bisa menembus Angka yang bakal Keluar..dengan Jaminan 100% gol / Tembus…!!!! Tapi Ingat Kami Hanya Memberikan Angka Ritual Kami Hanya Kepada Anda Yang Benar-benar dengan sangat Membutuhkan Angka Ritual Kami .. Kunci Kami Anda Harus OPTIMIS Angka Bakal Tembus…Hanya dengan Sebuah Otimis Anda bisa Menang…!!!
    Jika anda Membutuhkan Angka Ghoib Hasil Ritual aki sUkrO 2D,3D,4D di jamin Tembus 100% terimakasih

    ReplyDelete
  3. saya mengucapkan banyak terima kasih kepada aki sUkrO yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama aki sUkrO dan dengan senang hati aki sUkrO mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi aki sUkrO semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi aki sUkrO DI =081 242 333 760 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama aki sUkrO

    apakah anda termasuk yang tercantung di bawah ini.?
    1. Di Lilit Hutang
    2. Selalu kalah Dalam Bermain Togel
    3. Barang berharga Anda udah Habis Buat Judi Togei
    4. Anda Udah ke mana-mana tapi tidak menghasiikan Solusi yang tepat Jangan Anda Putus Asa…!!!
    Anda sudah berada Di blog yang sangat tepat anda bisa rubah nasib disini dengan angka ri
    al 2D=3D=4D
    Kami akan membantu anda semua dengan Angka 2D 3D atau 4D hAsil Riktual Kami
    Anda Cukup Mengganti Biaya Riktual Angka Nya Saja 300rb Dengan
    cara kirim pulsa 300 ribu di no:081 242 333 760
    kami hanya membantu anda semua dengan Angka ritual Kami..Kami dengan bantuan Supranatural Bisa menghasilkan Angka Ritual Yang Sangat Mengagumkan…Bisa Menerawang Angka Yang Bakal Keluar Untuk Toto Singapore Maupun Hongkong…Kami bekerja tiada henti Untuk Bisa menembus Angka yang bakal Keluar..dengan Jaminan 100% gol / Tembus…!!!! Tapi Ingat Kami Hanya Memberikan Angka Ritual Kami Hanya Kepada Anda Yang Benar-benar dengan sangat Membutuhkan Angka Ritual Kami .. Kunci Kami Anda Harus OPTIMIS Angka Bakal Tembus…Hanya dengan Sebuah Otimis Anda bisa Menang…!!!
    Jika anda Membutuhkan Angka Ghoib Hasil Ritual aki sUkrO 2D,3D,4D di jamin Tembus 100% terimakasih

    ReplyDelete