PENAJA

Monday 10 September 2012

Kautilya sejarah stpm 2012



Bincangkan idea-idea Kautilya dalam karyanya Arthasastra untuk membantu pemerintah mengukuhkan kuasa.
A. Pendahuluan
1. Kautilya merupakan seorang Brahmin dan menjadi Ketua Menteri kepada Chandragupta Maurya. Kautilya hidup pada dinasti awal empayar Maurya di utara India. Beliau dikenali juga sebagai Chanakya atau Vishnugupta.
2. Karya Arthasastra ( Science of Gain of power ) pada –ke 3 yang dihasilkan pada abad ke-3 masihi merupakan buku tentang hal ehwal ketatanegaraan, pentadbiran diplomasi, peperangan dan ekonomi.
3. Melalui karya ini, Kautilya telah mengemukakan pelbagai strategi dan kaedah dalam peperangan untuk membantu pemerintah mengukuhkan kuasa.
B. Isi- Isi Jawapan ( 7isi X 3 Markah = 21 Markah )
Idea- idea Kautilya dalam karyanya Arthasastra
1. Menggariskan Peranan Pemerintah Hubungan Diplomatik
Beliau menggariskan enam pekara untuk berbaik-baik dengan negara luar.
(i) Mementingkan keamanan iaitu ‘ saman ‘iaitu perdamaian dengan musuh yang lemah.
(ii) Persediaan untuk berperang
(iii) Membiarkan musuh melancarkan serangan pertama.
(iv) Bersekutu dengan musuh.
(v) Mengamalkan dasar duaan iaitu bersekutu dengan musuh dan melancarkan serangan ke atas musuh lain.
(vi) Melancarkan serangan pertama.
2. Menggariskan Peranan Pemerintah untuk Mencapai Kemenangan
(i) Memujuk musuh dengan rasuah atau ‘dana’dan perbincangan.
(ii) Mencetuskan persengketaan
(iii) Menanamkan benih-benih permusuhan
(iv) Melancarkan ppeperangan terakhir jika semua strategi dirancang gagal.
3. Mempengaruhi Tindakan Raja Hindu dan Pahlawan Marathas
Beliau menjadikan peperangan ada kaitan dengan unsure spiritual dan upacara keagamaan Hindu iaitu mengelakkan ‘kelahiran semula’ jika beroleh kemenangan melalui peperangan seperti yang disarankan oleh agama Hindu.
4. Peranan/ Dasar Pemerintah Terhadap Musuh
Karyanya menyarankan seorang pemerintah atau putera yang ingin berjaya mesti mengetahui kekuatan tenteranya dan kelemahan tentera musuh sebelum melancarkan kempen ketenteraan.Pemerintan dibantu oleh pahlawan-pahlawan dan pasukan tentera terlatih.
5. Peranan Pemerintah Menjamin Kesejahteraan Rakyat
Pemerintah perlu mengelakkan peperangan untuk memastikan keselamatan rakyat. Pemerintah mesti mengambil kesempatan melakukan kemahiran tipu muslihat serta berkomplot menggunakan perisik, pelacur, merasuah pegawai merasuah tukang masak dan seluruh ahli istana daripada menggunakan kegagahan dan kehandalan.
6. Pemerintahm Menjalankan Dasar Kekejaman dan Bijak
Untuk menghadapi musuh, ‘bheda’ digunakan iaitu cara melaga-lagakan musuh dengan menimbulkan isu-isu sensitif. Raja peunjukan kekejaman untuk menakutkan tentera musuh serta menggunakan kekerasan konsep ‘danda’ iaitu kayu atau besi yang kuat ke atas orang jahat dan musuh.
7. Kautilya memperkenalkan teori ‘mandala’. Menurutnya pemerintah mesti bijak mencari kawan dan berbaik-baik dengan musuh negara yang akan diperangi. Apabila peperangan berlaku, sudah tentu musuh tersebut akan membantu kita.
8. Arthasastra mencadangkan supaya pemerintah mewujudkan badan pengintipan untuk mencari rahsia dan menyampaikan maklumat kepada pemerintah.
9. Melalui karya ini, Kautilya telah menyatakan bahawa dunia ini penuh dengan kejahatan. Jadi, orang yang kuat tidak pernah berasa belas kasihan kepada yang lemah. Oleh itu raja yang bersikap jujur dan bersimpati kepada musuh dianggap bodoh kerana raja berkenaan akan mudah dikalahkan oleh musuh-musuhnya.
10. Kautilya juga menyarankan supaya seseorang raja tidak boleh mempercayai sesiapa termasuk anak dan isteri kerana mereka boleh menjadi ejen kepada pihak musuh yang boleh menjatuhkan kuasa raja. Makanan raja hendaklah diuji terlebih dahulu kerana bimbang makanan itu mengandungi racun.
C. Kesimpulan ( 1 Markah )

No comments:

Post a Comment