PENAJA

Tuesday 25 September 2012

VATICAN CITY : NEGARA TERKECIL DI DUNIA (RASMI)

Bendera Kota Vatican Lambang Kota Vatican
Lokasi Kota Vatican
Kota Vatican (bahasa LatinCivitatis Vaticanae) merupakan sebuah negara kota yang dikelilingi bandar raya Rom. Dengan keluasan tanah 44 hektar, Kota Vatican merupakan negara yang paling kecil di dunia.

Kerajaan

Negara kota ini dibentuk pada 1929 melalui Perjanjian Lateran antara kerajaan Itali dan Takhta Suci (Holy See). Kota Vatican merupakan pusat Takhta Suci dan pusat pentadbiran Gereja Roman Katolik sedunia. Ketua negara Kota Vatican ialah Paus yang dipilih kardinal-kardinal.Vatican City / vætɪkən sɪti / (bantuan · info), secara rasmi Negara Kota Vatikan (Itali: Stato della Città del Vaticano, Itali pengucapan: [sta (ː) untuk tʃitta della del vatika (ː) no]), [11 ] adalah terkurung daratan bandar-negara berdaulat yang wilayahnya terdiri daripada daerah poket berdinding di dalam kota Rom, ibu negara Itali. Sekitar 44 hektar (110 ekar) (0,44 km2), dan dengan jumlah penduduk lebih dari 800, itu adalah negara terkecil di dunia dengan baik penduduk dan daerah. [5] [12] [13]
Kota Vatican adalah negara bandar yang datang menjadi ada pada tahun 1929. Hal ini berbeza dari Takhta Suci, yang tarikh kembali ke awal Kristian dan Episkcop utama daripada 1.142 billion melihat Roma Katolik dan penganut Katolik Timur dari seluruh dunia. Ketetapan Kota Vatican diterbitkan dalam Bahasa Itali; dokumen rasmi daripada Holy See dikeluarkan terutamanya dalam Bahasa Latin. Dua entiti yang berbeza bahkan memiliki pasport: Tahta Suci, tidak menjadi sebuah negara, hanya isu-isu perkhidmatan diplomatik dan pasport; keadaan muzik-isu Kota Vatican pasport. Dalam kedua kes, pasport yang dikeluarkan sangat sedikit.
Perjanjian Lateran pada tahun 1929, yang membawa negara-bandar menjadi ada, berbicara tentang hal itu sebagai ciptaan baru (Pembukaan dan Pasal III), bukan sebagai sisa-sisa yang jauh lebih besar Negara-negara Kepausan (756-1870) yang meliputi pusat dahulu Itali . Sebahagian besar kawasan ini telah diserap ke dalam Kerajaan Itali pada tahun 1860, dan bahagian akhir, iaitu bandar Rom dengan daerah kecil berhampiran dengan itu, sepuluh tahun kemudian, pada tahun 1870.
Vatican adalah gereja [5] atau yg berhubung dgn pendeta-monarki [6] negara, diarahkan oleh biskop Rom-Paus. Pejabat negara tertinggi semua rohaniwan Katolik dari berbagai ras, latar belakang etnik dan nasional. Ini adalah wilayah kedaulatan Holy See (Sancta Sedes) dan lokasi tempat tinggal Paus, yang disebut sebagai Istana Apostolik.
Pope telah tinggal di kawasan yang pada tahun 1929 menjadi Kota Vatican sejak kembali dari Avignon pada 1377. Sebelumnya, mereka tinggal di Istana Lateran pada Caelian Hill pada sisi berlawanan dari Rom, Constantine halaman yang memberikan kepada Paus Miltiades pada tahun 313. Penandatanganan perjanjian yang menubuhkan negara baru terjadi di gedung yang terkini, sehingga menimbulkan nama pakta Lateran, di mana mereka dikenali.

[sunting]Wilayah

Terletak dalam wilayah Kota Vatican termasuklah Dataran St. PeterBasilika St. PeterIstana Apostolik dan sebagainya. Wilayah ini dikelilingi satu tembok yang juga merupakan sempadan antarabangasa antara Kota Vatican dan negara Itali.

[sunting]Demografi

Nama "Vatican" adalah mendahului kuno dan Kristian, berasal daripada Bahasa Latin Mons Vaticanus, yang berarti Gunung Vatican. [15] Wilayah Kota Vatican adalah sebahagian daripada Mons Vaticanus, dan yang berdekatan di mana mantan Fields Vatican Gereja St Petrus, Istana Apostolik, Kapel Sistine, dan muzium dibina, bersama dengan pelbagai bangunan lain. Kawasan itu bahagian dari Rom rione dari Borgo hingga 1929. Diasingkan dari bandar, di tepi barat sungai Tiber, daerah itu merupakan bonjolan bandar yang terpelihara oleh diikutsertakan dalam dinding-dinding Leo IV, dan kemudian dikembangkan oleh dinding-dinding kubu saat Paulus III / Pius IV / Urban VIII. Ketika Perjanjian Lateran tahun 1929 negara yang memberi bentuk yang sekarang sedang disiapkan, batas-batas wilayah yang dicadangkan itu dipengaruhi oleh kenyataan bahawa banyak daripada itu semua, tapi tertutup oleh lingkaran ini. Untuk beberapa tracts sempadan, tidak ada dinding, tetapi garis bangunan tertentu yang disediakan bahagian daripada batas, dan untuk bahagian kecil daripada tembok sempadan moden dibina. Mencakup wilayah St Peter's Square, dibezakan daripada wilayah Itali hanya mengikut garis putih di sepanjang batas alun-alun, di mana menyentuh Piazza Pio XII. Lapangan Santo Petrus dicapai melalui Via della Conciliazione yang membentang dari Sungai Tiber ke St Peter's. Pendekatan besar ini dibina oleh Benito Mussolini setelah kesimpulan daripada Perjanjian Lateran.
Menurut Perjanjian Lateran, sifat-sifat tertentu Tahta Suci yang berada di wilayah Itali, terutama Castel Gandolfo dan Basilika utama, ekstrateritorial menikmati status yang sama dengan kedutaan asing. [16] [17] Sifat-sifat ini, tersebar di seluruh Rom dan Itali, rumah kantor dan agensi-agensi penting yang diperlukan untuk watak dan misi dari Takhta Suci. [17]
Castel Gandolfo dan bernama Basilika yang dijaga secara dalaman oleh ejen polis Negara Kota Vatican dan bukan oleh polis Itali. St Peter's Square adalah biasanya diawasi secara bersama-sama oleh keduanya. [16]
-WIKIPEDA

No comments:

Post a Comment