PENAJA

Wednesday 19 September 2012

air force one kapal terbang Presiden amerika


Air Force One




Picture By Mike Caine

Baru semalam tengok cerita Air Force One ni. Cerita ni cerita lama. Apa sebenarnya kelebihan kapal terbang Air Force One ini.. Kalau nak tau, kapal terbang inilah yang digunakan oleh presiden Amerika untuk pergi ke luar negara.

Kapal terbang ini menggunakan teknologi Boeing 747 yang mempunyai sistem kawalan elektronik yang mampu reflect gelombang elektromagnetic. Sistem komunikasi yang selamat dan advance di dalam kapal terbang ini juga mampu menjadikannya command center sewaktu peperangan.

Satu lagi kelebihan kapal terbang ini ialah ianya mempunyai kebolehan mengisi semula minyak ketika terbang di udara. Sistem keselamatan dalam kapal terbang ini juga menjadi simbol kebanggaan Presiden Amerika.

Untuk pengetahuan anda, setiap Presiden Amerika Syarikat yang baru kebiasaannya akan mengubah rekaan dalaman dalam pejabat mereka khususnya di White House. Dan pengubahsuaian ini juga tidak terkecuali bagi kapal terbang presiden yang memang kita semua sedia maklum iaitu Air Force One. Tak silap aku, Air Force One ni ada banyak buah, bukan setakat satu je. 

Gambar-gambar ini dikongsi oleh Peter Souza yang telah dilantik sebagai jurukamera rasmi untuk Presiden Barrack Obama sendiri. Yang dipaparkan oleh beliau dalam kapal terbang ini adalah aktiviti-aktiviti pasukan Obama yang bertanggungjawab membantu beliau mentadbir ketika di angkasa sekalipun.















SHINICHIPEDIA: untuk pengetahuan Air Force One ni bkn ada sebijik tapi 2 biji. dua2 kapal akan terbang serentak dalam semua ekpedisi. so kapal yang dinaiki presiden shj yang dinamakan Air Force One. alsan nape ada 2 sebab nk kelirukan musuh!...banyak yang hebat dalam ni. klo nk tau boleh tgok movie http://www.youtube.com/watch?v=2dcyncGsfl4
xpn tgok History Ch atau National geografy CH

No comments:

Post a Comment