PENAJA

Monday 24 September 2012

Top 5 Jenama Paling Bernilai



Dunia hari ini banyak dikejutkan dengan jenama-jenama baru yang mampu menyaingi jenama yang telah lama bertapak di pasaran dunia. Top 5 jenama paling bernilai kali ini di ambil berdasarkan ranking terbaru yang di keluarkan oleh Reuters. Jom tengok...

Apple diasaskan oleh Steve Wonaik dan Steve Jobs. Apple merampas kedudukan per-1 dari Google. Kejayaan Apple banyak di sumbangkan melalui pengeluaran iPhone dan iPad. Undianmeletakkan Apple pada nilai USD 153 bilion,yaitu peningkatan sebanyak 84% sejak tahunlalu.

 Google tetap unggul sebagai peneraju utama dalam bidang teknologi maklumat walaupun berkedudukan ke-2. Google pada asalnya hanyalah Serach Engine namun dengan kepelbagain dalam menyediakan khidmat kepada pelanggan Google jauh meninggalkan pencabar mereka seperti Yahoo!, Bing, MSN dll. Jenama Google dinilai dengan angka USD 111 Billion, penurunan 2% berbanding tahun lalu. Google diasaskan oleh Surgey dan Larry semasa mereka masih lagi menuntut di Stamford University.

 International Bussiness Machine ( IBM ) ditubuhkan oleh Thomas Watson seorang yang berusaha dari zero to hero. IBM diantara perintis dunia teknologi maklumat sejak daripada penciptaan komputer.  Jenama IBM diundi pada nilaian USD 100 billion. IBM antara sebuah syarikat pembekal utama peralatan komputer dan perisian.

McDonald adalah syarikat penyedia makanan segera yang paling berjaya berbangding pesaing mereka seperti KFC, A&W dll. McDonald mengembangkan perniagaan mereka dengan menggunakan Sistem Franchies dan akhirnya jaringan restoran mereka terbentuk hampir di seluruh dunia sekarang. Pengasas McDonald ialah 2 orang adik beradik yang pada asalnya hanya menjual Hot Dog di tepi jalan tetapi sekarang jenama McDonald dinilai dengan USD 81 Billion, di mana peningkatatan 23% berbanding dari tahun lepas.

Microsoft adalah perintis ke arah pemodenan perisian komputer. Mereka memperkenalkan sistem operasi yang di panggil Window yang mana hampir keseluruhan komputer di dunia menggunakan Window. Pengasas Microsoft iaitu Bill Gate juga sememangnya tidak asing lagi kepada dunia kerana pernah di gelar manusia paling kaya di dunia. Microsof mempunyai banyak sejarah pelik yang mungkin kita tidak akan tahu sejauh mana kebenaranya.  Jenama Microsoft di undi dengan nilaian USD 78 Billion.

No comments:

Post a Comment