PENAJA

Tuesday 25 September 2012

SEALAND :negara terkecil di dunia (tidak rasmi)



Sealand merupakan sebuah negara mikro yang terletak di atas HM Fort Roughs (pernah dikenali sebagai Maunell Sea Fort), sebuah pangkalan era Perang Dunia Kedua, di Laut Utara, 10 km (6 batu) dari pantai Suffolk, England. Pihak Sealand mendakwa kawasan ini sebagai kawasan perairan wilayah mereka dengan menggunakan radius 12 batu nautika (mengikut Konvensyen Undang Undang Laut PBB).
Sejak 1967, pangkalan ini pernah dihuni oleh keluarga dan kenalan Paddy Roy Bates, seorang bekas penyiar radio dan bekas Mejar tentera British, yang mendakwa bahawa Sealand merupakan sebuah negara bebas dan berdaulat. Pengkritik serta mahkamah di Amerika Syarikatdan Jerman telah memutuskan bahawa Roughs Tower merupakan hak United Kingdom selama ini, tetapi pandangan ini dipertikaikan oleh keluarga Bates. Bilangan penduduk jarang melebihi sepuluh orang dan keluasannya ialah 550 m² (5920 kaki persegi). Tuntutan Sealand terhadap kedaulatan dan kesahannya tidak diiktiraf oleh mana-mana negara, tetapi kadangkala dikemukakan sebagai kajian kes dalam perbahasan tentang bagaimana pelbagai prinsip undang-undang antarabangsa boleh diaplikasikan dalam sebuah penuntutan wilayah.wikipedia


Sealand – Negara Mikro Yang Tidak Diakui Dunia

Principality of Sealand adalah sebuah negara mikro (dinyatakan merdeka oleh penduduknya sendiri namun tidak diakui sebagai sebuah negara oleh negara lain) yang mengklaim wilayahnya mencakup Roughs Tower, sebuah menara atau benteng bekas yang dahulu digunakan sebagai pangkalan militer oleh pasukan Inggris untuk membantu pertahanan saat perang selama Perang Dunia ke II. Roughs Tower terletak sekitar 10 km lepas pesisir Suffolk, Inggris, pada koordinat 51°53′40″ LU, 1°28′57″ BT.


Sejarah dari Sealand
Selama Perang Dunia II, Inggris Raya memutuskan untuk mendirikan sejumlah pangkalan militer, yang tujuannya adalah untuk mempertahankan Inggris melawan serangan udara Jerman. Benteng-benteng laut ini dihuni oleh beberapa pasukan  untuk memelihara artileri yang dirancang untuk menembak jatuh pesawat dan rudal Jerman.
Salah satu pangkalan tersebut, yang terdiri dari beton dan konstruksi baja, adalah pangkalan yang dikenal dengan nama Roughs Tower terletak sedikit di utara daerah muara Sungai Thames. Berbeda dengan rencana awal untuk menempatkan menara di dalam wilayah kedaulatan Inggris, benteng ini terletak pada jarak sekitar 7 mil dari pantai, atau diluar batas teritorial perairan Inggris; secara garis besar, pulau ini terletak di perairan internasional Laut Utara.
Setelah Perang Dunia II berakhir, pasukan itu ditarik dari semua pangkalan oleh Angkatan Laut Inggris. Tak satu pun dari benteng-benteng atau pangkalan itu yang pernah digunakan oleh Kerajaan Inggris lagi. Fort Roughs Tower, terletak di tengah laut, telah kosong dan ditinggalkan, res derelicta dan terra nullius. Dari sudut pandang hukum, benteng tersebut sudah masuk kedalam teritori extra-nasional atau zona bebas.
Kelahiran Sealand
Pada tanggal 2 September 1967, mantan mayor Inggris Paddy Roy Bates secara resmi menduduki benteng (yang kemudian ia sebut pulau) dan menetap di sana bersama keluarganya. Setelah diskusi intensif  dengan pengacara-pengacara ahli di Inggris, Roy Bates memproklamirkan bahwa pulau tersebut adalah negaranya sendiri. Dengan mengklaim Jus Gentium (hukum negara), ia memberikan kepada dirinya sendiri gelar Pangeran dan gelar Putri kepada istrinya dan kemudian membuat negara Principality of  Sealand (Kerajaan Sealand). Roy Bates, yang lebih dikenal dengan sebutan Roy of Sealand, memberikan otoritas negara kepada dirinya sendiri dan mengatakan bahwa dia berdaulat mutlak. Semenjak itu, keluarga kerajaan dan orang-orang yang telah menyatakan kesetiaan kepada Sealand tinggal disana.
Sumber:
(sealandgov.org)

Click here to see a large version
Alahai keciknye...

File:Flag of Sealand.svg
Bendera Negara Sealand


Jata Negara

Duit yang digunakan di Sealand.
Click here to see a large version


http://hambapunyeblog.blogspot.com/2012/06/sealand-negara-terkecil-dunia.html 


SHINICHIPEDIA : BANYAK RAHSIA DUNIA YANG KITA TAK TAHU RUPANYA...

No comments:

Post a Comment