PENAJA

Saturday 4 August 2012

Belajar 7 kod asas gitar untuk pemula


awal tahun ari 2 pernah terpengaruh dgn blog ni.siap g beli gitar lagi.tp hasilnya xberapa berjaya la.sebab kurang motivasi dan masa yang suntuk. hop thn dpn boleh la usha g...lamanya nk tgu thun dpn hehe...hope sape yang nk belajar 2 boleh try stap asas melalui blog ni...ada yang ckp antara lagu yang senag nk belajar gitar adalah lagu duet ella dan corie...sb lagu 2 cord dia berulang2.so aku wish semoga berjaya...

Dalam artikel ni aku nak tunjukkan 7 kod asas gitar yang wajib kena belajar untuk beginner, iaitu C, Dm, Em, F, G, Am dan B7. Banyak tab gitar kat Zairul.com yang pakai kord-kord ini, so kalau nak main lagu melayu kapok-style especially lagu rock, pop 90-an, hafal dan banyakkan prektis.
Dalam setiap gambar tu ada disediakan sekali rajah dot fingering (kat penjuru atas sebelah kiri) untuk senang check tali dan fret mana yang perlu ditekan, dimain secara open atau mute. Gambar kedudukan jari itu juga sebagai contoh sahaja, yang paling penting keselesaan jari gitaris semasa main gitar.
Maksud simbol pada penjuru atas kiri gambar;
Tanda ‘x’ = Mute (tak perlu petik tali, atau sentuh tali untuk matikan bunyi)
Tanda ‘○’ = Open string (petik sahaja tali tanpa perlu tekan mana-mana fret)
Tanda ‘●’ = Play string (petik tali sambil tekan pada kedudukan fret yang ditunjuk)
Selamat berjaya.
    


http://zairul.com/201106/2365/

2 comments:

  1. Adakah jari akn sakit ble mula belajar
    bagaimana cara yg betul supaya jari tidak sakit ketika menekan string

    ReplyDelete