PENAJA

Thursday 2 August 2012

GUTHRIE: SERANGAN DIWAKTU SUBUH/FAJAR @ DAWN RAID

Tahukah anda, Malaysia pernah mengejutkan dunia dan britain khasnya apabila melakukan satu serangan mengejut terhadap pasaran saham Britain dan membeli syarikat perladangan antara terbesar di Malaysia pada 1981. Pembelian ini menjadikan Guthrie sebagai milik negara. di sini ada sedikit pengenalan berkaitan Guthrie:

Guthrie Group Limited ( Bahasa MelayuKumpulan Guthrie Berhad MYX3131 , dinyah-senaraikan) adalah sebuah syarikat Malaysia n yang utama yang berurusan dengan ladang-ladang. Ia digabungkan dengan tiga kumpulan perladangan lain untuk membentuk syarikat perladangan dunia yang terbesar dengan nama Sime Darby Berhad.

Sejarah

Guthrie telah diasaskan di Singapura pada tahun 1821 oleh Alexander Guthrie, sebagai syarikat perdagangan British yang pertama di Asia Tenggara.Guthrie telah memperkenalkan getah dan kelapa sawit di Malaysia pada tahun 1896 dan 1924 masing-masing.

[sunting]Perolehan oleh Malaysia

Pada tahun 1981, kumpulan itu telah menjadi sebuah syarikat milik penuh rakyat Malaysia selepas Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad merancang serbuan oleh Pemodalan Nasional Berhad untuk mengambil alih kumpulan di London Stock Exchange. Pengambilalihan ini membolehkan Malaysia untuk mengembalikan pemilikan kira-kira 200,000 ekar (800 km ²) tanah pertanian kepada rakyat Malaysia.
Kumpulan Guthrie itu dibuat sebagai syarikat awam pada tahun 1987 dan kemudiannya telah disenaraikan di Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) pada tahun 1989 yang ketika itu di isu awam terbesar di Malaysia.

[sunting]Penggabungan Bersama Sime Darby

Dengan syarikat pelaburan kerajaan Pemodalan Nasional Berhad sebagai pemegang saham tunggal terbesar, kerajaan digabungkan Guthrie dengan Sime Darby dan Golden Hope perladangan untuk membentuk sebuah entiti baru yang dinamakan Synergy Drive, kemudiannya dinamakan Sime Darby. Semua saham Guthrie telah dinyah-senaraikan pada 1 November, 2007 dan disenaraikan semula pada 30 November, 2007. Sehingga November 2007, Sime Darby adalah syarikat terbesar di Malaysia dengan permodalan pasaran dan juga pengendali perladangan terbesar di dunia dengan simpanan tanah yang lebih daripada 540,000 hektar [1]

Mahathir dalam "Doktor Umum" memasukkan peristiwa ini di dalam Bab 33 dibawah tajuk MeMalaysiakan syarikat Asing. 

ini adalah antara kejayaan besar kita dan memberi amaran kepada pihak asing bahawa kita mampu menggugat kuasa-kuasa besar yang lain. kesan dari serangan terhadap pasaran saham itu, Britian telah merombak pasaran saham mereka bagi mengelakkan serangan licik seperti yang dilakukan Malaysia berulang lagi...Malaysia Boleh!

No comments:

Post a Comment