PENAJA

Thursday 2 August 2012

PERCANGAHAN ASAL USUL NAMA TESCO...


Sejarah Tesco Wallahualam

Sekitar tahun 2000 akhbar The London Jewish News(www.ljn.co.uk) diedarkan secara percuma di kesemua cawangan Tesco di seluruh England .Ini ialah akhbar Yahudi yang memberikan sokongan secara terbuka untuk regim ganas Zionis di Israel.Pengasasnya ialah Sir Jack Cohen berasal dari keluargaYahudi yang kaya raya. Nama pasaraya Tesco diambil daripada nama isterinya Tessa Cohen. Disamping mempromosi produk Israel di rangkaian pasarayanya di seluruh dunia, mereka juga telah membuat perjanjian perniagaan dengan syarikat perisian Israel yang berjumlah jutaan dollar.Jack Cohen lahir pada 6 Oktober 1898 dan meninggal dunia pada 24 Mac 1979 dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Yahudi Willesden, London , England .Anda boleh sahkan maklumat ini dengan hanya membuat"search" di internet dengan menaip "Tesco Jewish" dan anda akan dapat pelbagai laman web Yahudi yang dikaitkan dengan Tesco.Keputusan ditangan anda sekiranya anda mahu menyokongYahudi dengan mempertingkatkan ekonomi mereka apabila anda membeli-belah di Tesco.

http://smashkk.blogspot.com/2009/01/sejarah-tesco-wallahualam.html

Sejarah

Tesco diasaskan oleh Jack Cohen di East EndLondon. Beliau merupakan seorang anak tukang jahit. Pada mulanya, beliau menjual pelbagai barangan di pasar Jalan Weel, Hackney. Selepas Perang Dunia Pertama berakhir pada tahun 1919, beliau menggunakan wang simpanannya untuk membeli gerai sendiri.
Jenama Tesco bermula tahun 1924 selepas membeli kedai teh daripada T.E Stockwell. Tesco adalah gabungan nama T.E Stockwell dan Cohen.
Pada tahun, 1929 Tesco dibuka di Burnt OrkEdgwareLondon. Tesco di senarai Bursa Saham London pada 1947 sebagai Tesco Stores Holding, London.

No comments:

Post a Comment