PENAJA

Sunday 5 August 2012

Fakta Menarik tentang Muammar Gaddafi



Kematian Kolonel Muammar Gaddafi terus menjadi perhatian dunia.Bagi penyokongnnya,beliau dijulang sebagai hero yang mampu membawa perubahan dan mempunyai suara yang lantang menentang Barat dan sekutunya.Namun bagi pihak yang menentangnya,beliau dianggap sebagai diktator yang kejam terhadap penentangnya.Segalanya telah berakhir pada Khamis lalu apabila beliau terkorban dalam pertempuran menentang pemberontakan rakyatnya.Disebalik kisah seorang lelaki yang sering mewarnai politik di dunia terdapat beberapa fakta menarik yang menjadikan nama beliau mempunyai keunikan tersendiri.

FAKTA MENARIK

  1. Setiap rakyat Libya menerima imbuhan daripada hasil minyak petrol yang dimasukkan terus kedalam akaun masing-masing.
  2. Gaddafi pernah bersumpah bapa dan keluarganya tidak akan memiliki rumah selagi tiap rakyat Libya tidak mempunyai rumah.Bapa Gaddafi telah meninggal dunia tanpa mempunyai rumah dan Gaddafi serta anak dan isterinya masih duduk didalam khemah.
  3. Bank di Libya tidak mengenakan sebarang faedah dalam usurusniaga
  4. Rakyat yang mahu bertani atau berladang akan diberikan tanah,haiwan ternakan dan benih secara percuma.
  5. Rakyat tidak dikenakan bayaran untuk penggunaan elektrik
  6. Pendidikan diberikan secara percuma kepada semua golongan masyarakat.
  7. Kemudahan perubatan juga diberikan secara percuma.
  8. Pasangan pengantin baru akan mendapat bayaran sekali berjumlah 600 dinnar sebagai insentif perkahwinan.
  9. Pembelian kenderaan diberi pembiayaan kwangan tanpa dikenakan sebarang faedah.
  10. Sistem pengairan dan saliran yang hebat dibina bagi membolehkan kawasan pertanian berskala besar dijalankan sekaligus mengelakkan rakyat negara itu bergantung kepada sumber asing.
  11. Rakyat negara Libya menikmati mutu kehidupan yang tinggi berbanding negara Afrika yang lain.
  12. Libya mempunyai kadar kematian bayi yang rendah dan kadar hayat yang tinggi hasil dari kemakmuran di negara itu.
  13. Kadar celik huruf adalah 90%sedangkan semasa rampasan kuasa oleh Gaddafi terhadap Raja Idris kadar celik huruf adalah 10%.
FAKTA MENARIK
  1. Gaddafi bertindak menghalau 30,000 penduduk Libya berketurunan Yahudi pada tahun 1969 dan merampas harta benda mereka.Kini mereka berusha memulihkan rumah ibadat mereka di Libya yang kebanyakannya telah dimusnahkan atau dijadikan masjid.
  2. Ketika menghadiri suatu mesyuarat di Rom,Gaddafi meminta disediakan 500 wanita berusia 18 hingga 35 tahun berketinggian melebihi 5 kaki.Mereka ini telah dimasukkan kedalam kereta limosin bewarna putih dan kemuadian diminta memelok agama Islam dan mereka dibekalkan dengan Al-Quran dan Buku Hijau.
  3. Beliau pernah menfailkan pertuduhan terhadap Switzeland di PBB,berikutan  tindakan negara itu menangkap anaknya Mutassim atau dikenali sebagai Hanibal atas tuduhan melakukan gangguan seksual terhadap seorang pekerja sebuah hotel.Beliau juga bertindak menutup syarikat negara itu di Libya,mengharamkan import dan membatalkan penerbangan serta menangkap ushawan Switzerland yang berada di negara itu.
  4. walaupun dikenali sebagai pemimpin diktator dan boleh mengarahkan pembebasan banduan dengan mudah,namun beliau bertindak membawa bulldozer meremph pintu pagar penjara di Tripoli dan membebaskan 400 banduan pada tahun 1988.
Biarpun apapun gelaran terhadapnya,Gaddafi berjaya membina imejnya yang tersendiri yang menjadikan kawan dan lawan begitu menghormati mahupun gerun dengannya.



Gambar-Gambar Menarik Muammar Gaddafi

Kereta kesayangan Gaddafi yang digelar The Rocket Car dianggap sebagai kereta paling selamat dan mampi bergerak hingga ratusan kilometer dalam keadaan pancit

 Mesyuarat bersama bekas Presidet Rusia Vladimir Putin di dalam khemah ala masyarakat Badwi


Hanya tinggal kenangan,bergambar bersama pemimpin Arab dan Afrika




Gaddafi dikenali dengan pendirian tegas terhadap isu Israel dan membela nasib Palestine dan pemimpinnya Yaser Arafat

Dihormati dikalangan kawan dan lawan,ketika mengadakan pertemuan dengan president AS,Barrack Obama

Bersama sekutu rapatnya,President Cuba,Fidel Castro

Bersama idolanya,Gamal Abdul Naser.


1. Khadafi adalah seorang Yahudi (Ibunya adalah seorang Yahudi yang mulai memeluk agama Islam sejak usia 9 tahun)
2. Khadafi adalah penguasa yang paling lama melebihi Mao, Stalin atau pun setiap politisi yang terpilih secara demokratis di mana pun di dunia ini.
3. Khadafi mempunyai saham sebesar 7,5% di klub sepak bola Italia, Juventus.
4. Ke mana Khadafi pergi selalu dikawal oleh pasukan elitnya yang seluruhnya beranggotakan perempuan.
5. Kadafi adalah salah satu orang yang mempunyai nama dengan ejaan terbanyak. Sebagai contoh: Qaddafi, Al-Gathafi, Muammar, al-Qadhafi, Muammar, Al Qathafi, Mu’ammar, Al Qathafi, Muammar, El Gaddafi, Moamar, El Kadhafi, Moammar, El Kazzafi, Moamer, El Qathafi, Mu’Ammar, Gadafi, Muammar, Gaddafi, Moamar, Gadhafi, Mo’ammar, Gathafi, Muammar, Ghadafi, Muammar, Ghaddafi, Muammar, Ghaddafy, Muammar, Gheddafi, Muammar, Gheddafi, Muhammar, dan Kadaffi.
6. Pada tahun 1970 ia mengeluarkan buku berjudul Green Book, yang memetakan alternatif sosialisme dan kapitalisme, dikombinasikan dengan aspek-aspek Islam. Pada tahun 1977 ia menemukan sistem yang disebut “Jamahiriya” atau “negara rakyat”, di mana kekuasaan dipegang oleh ribuan “komite rakyat”.
7. Gaddafi selalu disebut sebagai biang teroris dari Islam, padahal kenyataannya ia jelas sekali jauh dari nilai-nilai Islam. Walau dituduh sebagai teroris, seperti halnya Iran, Libya sampai saat ini aman-aman saja dari ancaman Barat.

No comments:

Post a Comment