PENAJA

Sunday 5 August 2012

Ibubapa didapati bersalah bunuh anak yang dikatakan 'kebaratan'

Ibu bapa seorang gadis dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup selepas didapati bersalah membunuhnya.

Shafilea Ahmed, 17 tahun, hilang dari rumahnya di Warrington Cheshire, England, pada tahun 2003 dan mayatnya ditemui di Sungai Kent di Cumbria enam bulan kemudian. 

Sepasang suami isteri yang didapati
bersalah membunuh anak sendiri.
Iftikhar Ahmed, 52, dan isterinya Farzana, 49, telah menafikan tuduhan pembunuhan, tetapi para juri di Mahkamah Chester Crown memberi kata putus bahawa mereka berdua bersalah.

Hakim Roderick Evans berkata kedua-dua mereka akan menjalani hukuman sekurang-kurangnya 25 tahun.

Hakim memberitahu mereka: "kebimbangan anda tentang menjadi malu dalam komuniti anda adalah lebih besar daripada kasih sayang kepada anak anda."

Pasangan itu melemaskan Shafilea dengan beg plastik.

Selepas perbicaraan itu, Det Supt Geraint Jones menyifatkan pembunuhan itu sebagai "perbuatan yang jahat dan keji terhadap seseorang yang sepatutnya mereka amat banggakan".

Beliau menambah: "Bagi saya ini bukan lah satu 'pembunuhan bermaruah', ia adalah satu kes yang jelas pembunuhan."

Pihak polis dan pihak pendakwa berkata mereka akan mengkaji semula bukti yang bercanggah yang muncul semasa perbicaraan dan kemudiannya membuat keputusan mengenai sama ada apa-apa tindakan selanjutnya akan diambil.

Pihak pendakwa mendakwa Shafilea telah dibunuh oleh ibu bapanya kerana mereka percaya dia telah memalukan keluarga.

Shafilea hilang pada 11 September 2003 dan telah dilaporkan hilang oleh seorang guru seminggu kemudian.

Selepas beberapa rayuan kepada polis untuk mencari beliau, petugas menemui mayatnya yang reput pada bulan Februari 2004 dan telah dikenal pasti melalui rekod pergigian dan barang kemasnya.

Dua pemeriksaan post-mortem gagal untuk menentukan bagaimana dia mati tetapi keputusan pembunuhan yang menyalahi undang-undang dicatatkan pada inkues itu pada tahun 2008.

Pegawai polis yang menyiasat pembunuhan itu begitu yakin ibu bapanya telah membunuh remaja mereka, memasang alat pengintip di rumah keluarga itu untuk mendengar perbualan mereka.

Kejayaan penyiasatan bermula apabila adik perempuan Shafilea, Alesha Ahmed, telah ditangkap terbabit dengan rompakan bersenjata di sebuah rumah keluarga pada bulan Ogos 2010.

Dalam soal siasat oleh pihak polis dia mengaku telah melihat ibu bapanya membunuh kakaknya tujuh tahun yang lalu.

Semasa perbicaraan, dia memberitahu mahkamah ibu bapanya telah menolak Shafilea ke bangku di rumah mereka dan dia mendengar ibunya berkata "hanya selesai di sini".

Beliau berkata ibu bapa kemudian menyumbat beg plastik ke dalam mulut remaja itu dan membunuhnya di hadapan anak-anak mereka yang lain.

Ahmed, seorang pemandu teksi mendakwa Shafilea melarikan diri dari rumah di tengah-tengah malam dan dia tidak pernah melihat beliau lagi.

Isteri Ahmed telah menolak dakwaan dengan mengatakan bahawa mereka telah diserang Shafilea, tetapi semasa perbicaraan tiga bulan dia mengubah akuan, mendakwa dia melihat suaminya memukul anak perempuan mereka pada malam pembunuhan itu.

Keputusan juri disampaikan selepas dua hari perbincangan.

Shafilea dikatakan tertarik dengan gaya hidup Barat dan tuntutan ibubapanya agar dia memakai pakaian tradisional tidak dituruti.
http://orandableg.blogspot.com/2012/08/ibubapa-didapati-bersalah-bunuh-anak.html


P/S: wajarkah ini berlaku?

No comments:

Post a Comment